Vandaag is de nieuwste Austen-verfilming in de Nederlandse bioscopen in première gegaan. Dat betekent dat de meeste kranten vandaag hun recensies plaatsten. Die zijn wisselend, maar overwegend positief. We nemen ze met je door.

NRC Handelsblad

Wat ons betreft mag de recensie van Dana Linssen van NRC Handelsblad (4 sterren) ingelijst worden. Duidelijk een Austen-kenner die niet alleen de creatie van regisseur Autumn de Wild op waarde weet te schatten, maar ook nog even fijntjes uitlegt waarom Jane Austen nog altijd actueel is. Zij schrijft:

We hebben allemaal vriendinnen als Emma gehad. Maar wat deze film vooral laat zien is dat we, als we niet oppassen, allemaal het risico te lopen een beetje als Emma te zijn. In het bijzonder nu. Met onze hedendaagse equivalenten van linten en strikjes en andere wereldvreemdheden omdat het o zo comfortabel is in onze nostalgische status quo.

Lees de hele recensie op de website van NRC.

De Volkskrant

Ook Pauline Kleijer van De Volkskrant (3 sterren) begrijpt Jane Austen en daarmee ook deze verfilming. Zij schrijft:

In eerdere verfilmingen van Emma werden de karakterfouten van de titelheldin vaak een beetje verdoezeld. (…) Dat geldt minder voor de door Anya Taylor-Joy gespeelde Emma in deze nieuwste Austen-verfilming. Regisseur Autumn de Wilde en scenarist Eleanor Catton durven het aan om haar behoorlijk onsympathiek af te schilderen. Het maakt de film net iets stekeliger dan zijn voorgangers.

(…)

Vooral haar scherpe humor komt in Emma goed tot uitdrukking, met dank aan de acteurs, die zichtbaar plezier beleven aan hun gemankeerde personages. Een enkeling maakt er een karikatuur van, zoals Josh O’Connor als de zelfingenomen dominee Elton, maar de meeste acteurs vinden een knap evenwicht tussen spot en sympathie. Zelfs de verwende Emma verdient uiteindelijk medeleven in deze vermakelijke, luchtige verfilming.

Lees de hele recensie op de website van De Volkskrant.

Het Parool

Roosje van der Kamp van Het Parool was minder gecharmeerd van de film. Zij schrijft:

Het is een verrassend loyale verfilming, die een wrange satire over klassenverschillen had kunnen zijn, maar de gestileerde, weelderige bewerking van Jane Austens geliefde roman is zo opgeklopt en gemakkelijk verteerbaar als de zoetigheden die Emma aan haar vele gasten serveert. Emma. is een lust voor het oog, maar heeft helaas geen blijvende impact.
(…)
Emma’s fatale karakterfout, waaraan iedereen haar constant herinnert, is haar ijdelheid. In wezen lijdt Emma. aan hetzelfde gebrek.

Lees de hele recensie op de website van Het Parool.

AD

Ab Zagt van het AD geeft EMMA. maar liefst 4 sterren, maar in de recensie wordt niet echt duidelijk waarmee de film die sterren verdiend heeft. Hij schrijft:

Romantische sfeertekeningen, onderhuidse verlangens en pijnlijke momenten wisselen zich in rap tempo af in deze bewerking die op een bepaalde manier best charmant is, maar niet echt van het doek spettert.

Lees de hele recensie op de website van het AD.
Ab Zagt interviewde ook hoofdrolspeelster Anya Taylor-Joy. Dat interview lees je hier.

Trouw

Ronald Rovers van Trouw (3 sterren) lijkt niet alleen niet bekend te zijn met het werk van Jane Austen, maar ook tijdens de film niet goed  te hebben opgelet. Hij schrijft:

Het verhaal is nog steeds wat het tweehonderd jaar geleden was: de zoektocht van de ‘jonge, knappe, rijke’ Emma Woodhouse naar een geschikte man.

En dat terwijl Emma Woodhouse de enige Austen-heldin is die zegt nooit te zullen trouwen en dat, gezien haar financiële situatie, zich ook kan veroorloven, zoals ze omstandig uitlegt aan Harriet Smith.

Verder schrijft Rovers:
Ondanks of misschien wel dankzij de kleurenpracht en de weelderige stijl heeft Autumn de Wilde’s debuut tot voorbij de eerste helft iets bedeesds, omdat echte gevoelens net iets te veel zijn weggestopt achter de komische façade van de film.

Lees de hele recensie op de website van Trouw.

De Telegraaf

Eric le Duc van De Telegraaf (3 sterren) lijkt het Autumn de Wilde (van wie hij denkt dat het een man is) kwalijk te nemen dat ze de dialogen uit het boek Emma bijna een-op-een heeft overgenomen.  Hoe dúrfde Jane Austen ze zo te schrijven! Le Duc schrijft:

Met een knetterende vormgeving vol fleurige ruisrokken en uitzinnige pluimhoedjes geeft hij (Autumn de Wilde, red.) de deftige wereld van statige landhuizen en plechtige gebaren een frisse opknapbeurt. Jammer is wel dat dit kleurrijke kostuumdrama net iets te vaak vastloopt in ellenlange dialogen over status, etiquette, hofmakerij en pedante ijdeltuiten.

Lees de hele recensie op de website van De Telegraaf.

Heb jij EMMA. gezien?

We horen graag wat jij van de nieuwste Emma vindt! Praat erover mee op ons forum, of laat onder dit bericht een reactie achter. Hoeveel sterren zou jij de film geven en waarom?

© foto: Universal Pictures

 

Related Posts