Eerder dit jaar bracht Uitgeverij Contact de eerste Nederlandstalige mash-up van een werk van Jane Austen uit: Pride & Prejudice & Zombies. Auteur Seth Grahame-Smith had het bestaande verhaal van Jane Austen aangevuld met een aantal bloederige zombie-scènes en zo een nieuwe rage gecreëerd. Inmiddels hebben we de werken van Jane Austen zien vollopen met niet alleen zombies, maar ook vampiers en zeemonsters.
Vanaf deze maand ligt Sense & Sensibility & Zeemonsters in de Nederlandse vertaling in de winkels, geschreven door Jane Austen en Ben H. Winters. Opnieuw een mash-up, maar dan wel een stuk origineler en spannender dan zijn voorganger.

In Sense & Sensibility & Zeemonsters is de wereld van de familie Dashwood zoals we die uit het originele boek kennen, op zijn kop gezet. De wereld heeft een grote Verandering ondergaan, waardoor de mensheid voortdurend wordt bedreigd door herkenbare en onherkenbare wezens uit de oceanen.
Vader Dashwood wordt aan het begin van het boek door een vraatzuchtige hamerhaai verorberd, maar weet nog net zijn laatste wens met een stuk hout in het zand te schrijven; namelijk dat zoon John Dashwood zorgt voor het financiële welzijn van zijn stiefmoeder en halfzusjes. Wat volgt lijkt in de verte nog wel op het werk van Jane Austen, maar Ben H. Winters heeft zich flink uitgeleefd op zijn zeemonsters en de vreemde wereld van na de Verandering.
Avonturier
Sir John Middleton is niet de goedlachse sul die we kennen, maar een meedogenloze avonturier die zijn vrouw en schoonmoeder als buit van een eiland heeft geroofd. De arme kolonel Brandon is zo vreselijk toegetakeld dat het volkomen begrijpelijk is dat Marianne niet in hem is geïnteresseerd. Lucy Steele blijkt nog veel grotere geheimen te hebben dan we in eerste instantie denken en voor de jonge Margaret Dashwood – die in het originele boek niet echt nadrukkelijk aanwezig is – is een veel grotere rol weggelegd.
Ben H. Winters – die inmiddels ook verantwoordelijk is voor de mash-up Android Karenina – heeft zich niet laten beperken door de tijd waarin het originele verhaal van Jane Austen zich afspeelt. In zijn wereld varen onderzeeboten over de grote oceanen en is de stad Londen niet van belang – alle belangrijke zaken zijn nagebouwd in Duikbootstation Beta, dat onder water voor de kust van Wales ligt. De techniek kent bijna geen grenzen.
Fantasierijk
In plaats van dat dit soort anachronismen irritant zijn, heeft Winters er zo’n fantasierijk verhaal van gemaakt dat het juist vermakelijk is. Langzaamaan bouwt hij de spanning op door vreemde gebeurtenissen en opmerkingen, waarbij vooral het personage van Margaret Dashwood onmisbaar is. Niets is wat het lijkt te zijn. Winters heeft het originele verhaal van Austen op heel veel punten losgelaten en er zelf veel nieuwe elementen aan toegevoegd. Aan zo’n mash-up kan zelfs een doorgewinterde Janeïte plezier beleven.
Prijsvraag
JaneAusten.nl mag van Uitgeverij Contact tien exemplaren van Sense & Sensibility & Zeemonsters weggeven. Je kunt het boek winnen door mee te doen aan onze prijsvraag. Let op: deze loopt tot zondag 3 oktober.

Sense & Sensibility & Zeemonsters
Aantal pagina’s: 382
Jaar van Uitgave: 2010