Onlangs verscheen Jane Austen’s Wardrobe. Dit prachtige boek is geschreven door Hilary Davidson. Hilary is een Australische historica, gespecialiseerd in textiel en kleding. Sinds 2021 is ze associate professor bij MA Fashion and Textile Studies aan het Fashion Institute of Technology in New York. Vier jaar geleden verscheen van haar hand Dress in the age of Jane Austen: Regency Fashion. Dit eveneens prachtige boek behandelde regency kleding, gedragen door alle lagen van de bevolking. Haar nieuwste boek richt geheel op Jane Austen.

Door Odette Snel

Gebruikmakend van de overgebleven brieven tussen Jane en haar zuster Cassandra, laat het boek een kant van Jane zien die de meesten van ons niet kennen, namelijk iemand die heel erg gaf om haar kleding. 

Zelf kleding maken

De klasse waar Jane toe behoorde, kon geen “ready made” kleding kopen. Jane toonde zich in een brief uit december 1798 daarover gefrustreerd, zoals blijkt uit het volgende citaat: “I cannot determine what to do with my new gown; I wish such things were to be brought ready made”. Het was dus een kwestie van zelf stof kopen en kleding naaien dan wel kleding laten maken. Jane deed beide, zoals blijkt in een brief aan Cassandra uit 1801 : “I will engage Mrs Mussell as you desire. She made my dark gown very well and may therefore be trusted I hope with yours, but she does not always succeed with lighter colours. My white one I was obliged to alter a good deal”. Gelukkig was Jane een goede naaister.

Lees verder onder de foto

32 jurken

Wat leuk aan het boek is, om te lezen over hoeveel verschillende type regency jurken Jane schreef, maar liefst 32 jurken. Jane maakt in 1796 in een van haar eerste brieven melding van een “surplice gown”, een populaire stijl eind 18e eeuw. In 1798 meldt ze dat ze zich behaaglijk voelt in haar “stuff gown”. Stuff was een dunne lichte stof die vooral werd gebruikt voor dagjurken. Natuurlijk ontbrak ook de “spot muslin gown” niet in haar collectie. Mousseline was een populaire stof en een favoriet bij Mr Tilney (“Northanger Abbey”). Voor haar wintercollectie verzoekt Jane aan Cassandra om “Cambric muslin” te kopen in Londen. Cambric was een dikke katoen. In 1813 als Jane in Londen is, hoopt ze bij Layton and Shear’s “Poplin” te kopen voor een jurk voor haarzelf en Cassandra. Poplin was een geweven textiel met kamgaren inslag en een dichte zijde schering. Verder maakt Jane in 1814 nog melding van een lila “sarsenet gown” en een “gauze gown”. Hilary beschrijft al deze en andere jurken zeer gedetailleerd. 

Pelisses en bonnets

Natuurlijk bestond Janes garderobe ook uit pelisses. Hilary besteedt een hoofdstuk aan de vermoedelijk door Jane genaaide pelisse die in het bezit is van de Hampshire Cultural Trust.

Ook ontbraken de vele bonnets niet. In 1798 schrijft Jane “I bought some Japan Ink likewise, and next week shall begin my operations on my hat, on which you know my principal hopes of happiness depend”. 

Citaat uit brieven

Het is lastig om beknopt een zo’n uitgebreid boek te beschrijven. Ieder hoofdstuk begint met een citaat uit een van Janes brieven. De eerste helft van het boek beslaat alle de jurken en de pelisses. De tweede helft richt zich op Janes bonnets, shawls, handschoenen, schoenen, waaiers en sieraden, natuurlijk ontbreken de beroemde ring en de topaz hanger niet.

Het boek is gevuld met voor het oog schitterende foto’s uit privé- en museumcollecties. 

Hoe Jane gekleed ging

Ik kan het boek van harte aanbevelen, het is een echte aanwinst. Niet alleen als je aan re-enactment doet, maar ook als je alleen een fan bent van Janes boeken dan wel geïnteresseerd bent in de regencyperiode. We weten helaas niet hoe Jane eruitzag, op een schets na van Cassandra, waarvan de gelijkenis wordt betwijfeld. Echter als je dit boek leest, kun je een goed beeld vormen hoe Jane gekleed ging. Het is alsof we een kijkje in haar kledingkast hebben gekregen. 

Het boek is te bestellen bij de betere boekwinkels, Waterstones Amsterdam en bij Bol.com.