EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over de Regency-periode, tijd waarin Jane Austen leefde...
By Aaralyn
Voor het geval er al een topic met vergelijkbaar onderwerp bestaat: please let me know en haal deze dan gerust weg, als de moderator dit nodig acht.

Ik wil jullie graag een paar vragen stellen!
1 Waar denken jullie aan bij het woord elegantie?
2 Wat of wie is voor jou een waar toonbeeld van elegantie?
3 Wanneer is een vrouw elegant en wanneer is een man elegant anno 2020 volgens jullie?

4 Vinden jullie een elegant voorkomen in onze huidige maatschappij, dat steeds minder waarde lijkt te hechten aan fatsoenlijke normen en waarden en steeds meer ik-gerichter wordt, belangrijk?

5 En zo ja, hoe geef jij hier dan vorm aan?
Zijn er voor jou belangrijke lessen uit de boeken van Jane Austen te halen, die je op jouw persoonlijke eigentijdse manier in de praktijk weet te brengen in jouw dagelijkse leven en in omgang met anderen? (denk aan fatsoenlijk gedrag, lichaamshouding, taalgebruik, kledingkeuze (met misschien een knipoog naar de kleding uit de regencyperiode?), tafelmanieren, woordkeuze etc.)

Ik weet dat het veel te veel vragen zijn om zo in 1 adem te benoemen, maar ik ben zo benieuwd naar hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ik heb ook naar verschillende boeken gezocht over dit onderwerp, maar ik kwam alleen op Engelse titels uit. Logisch misschien, maar zo sterk is mijn Engels niet :$ Dus mocht je nog een Nederlandstalige boekentip hebben voor mij, let me know, I will be grateful for it!
By Karin
Mooi onderwerp! Ik zoek naar een moment om hier in alle rust even over na te denken en mijn mening te vormen. Kom ik op terug! Misschien heeft iemand anders alvast een reactie?
By Henk
Waar denken jullie aan bij het woord elegantie?
Antwoord:
Soepele aangename beweging in woord en beeld. ( Spreken en bewegen )
.
Laatst gewijzigd door Henk op 22 feb 2020 09:50, 4 keer totaal gewijzigd.
By MsBlickie
Over elegantie kun je van alles vinden, maar ik vind maar weinig mensen elegant. Elegantie wordt nog weleens in een adem genoemd met rijkdom. Maar ik vind dat al snel decedent en decadentie heeft niets met elegantie te maken. Een voorbeeld van elegantie.... weet ik eerlijk gezegd niet.
By Aaralyn
MsBlickie schreef: 19 feb 2020 21:47 Over elegantie kun je van alles vinden, maar ik vind maar weinig mensen elegant. Elegantie wordt nog weleens in een adem genoemd met rijkdom. Maar ik vind dat al snel decedent en decadentie heeft niets met elegantie te maken. Een voorbeeld van elegantie.... weet ik eerlijk gezegd niet.
Dit ben ik met je eens. Als ik om me heen kijk dan zie ik ook weinig elegantie.
Maar waar moet jij aan denken bij het woordje elegantie?
Henk schreef: 16 feb 2020 20:33 Waar denken jullie aan bij het woord elegantie?
Antwoord:
Soepele aangename beweging in woord en beeld. ( Spreken en bewegen )
.
Bedoel je met dat laatste mensen die een lang en slank modellenlichaam hebben, zoals bijv. Audrey Hepburn?
Of kunnen mensen die klein en wat steviger gebouwd zijn ook elegant overkomen?

Bij het woord elegantie moet ik zelf aan goed getrainde ballerina's denken, die soms zó lang en slank zijn, dat ik serieus bang wordt dat ze niet doormidden knakken als ze bukken of voorover buigen...... :?:
Daarmee bedoel ik overigens geen anorexia mee. Een graatmager anorexia lichaam ziet er niet mooi gezond en verzorgd uit.
By Karin
Ik blijf het een lastige vraag vinden. Ik denk zelden: oh, wat is die en die elegant. Voor mij heeft elegantie denk ik meer iets te maken met iemands karakter dan iemands lichamelijke houding, kleding of uiterlijk. Iemand die oog heeft voor anderen, dat vind ik elegant.

En ik geloof niet dat dat in Engeland meer aanwezig is dan hier of andere landen.

Helaas, de Nederlandse editie van de reisgids krij[…]

Mensen! Vanaf 11 mei mogen we weer (met uiterlij[…]

Nep-krullen

https://media1.tenor.com/images/d109b610a10b55935[…]

Emma – jouw mening

Ik heb al aan velen laten doorschemeren dat ik het[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!