- 30 jul 2011 19:41
Momenteel lees ik 'alles' op dit forum van P&P, dus bestaat er kans dat ik zomaar als nieuweling een oud topic naar boven haal. Ik hoop niet dat jullie dat erg vinden?!?!?!
Ik schijn ooit P&P te hebben gelezen van de bieb. Het enigste dat ik ervan heb onthouden is de naam Darcy. In de TV gids zag ik wel eens "Pride and Prejudice" staan maar had geen idee waar het over zou gaan. Mijn Engels was nooit zo geweldig. (Maar het wordt nu beter, nu ik mezelf dwing om jullie quotes te lezen bijv.!).
Een poosje terug was de verfilming van 2005 op TV en daarvan zag ik het laatste half uur. Samen met mijn dochter hadden we er lol om.
Dat was de aanleiding om in de Bieb te gaan zoeken naar het boek. Het moest deze keer van een andere Bieb komen, maar de TV serie uit 1995 hadden ze wel. Die heb ik geleend.
Toen het boek er was heb ik afwisselend gelezen en gekeken. Op een gegeven ogenblik was ik een dag alleen thuis, met veel regen buiten, en heb ik de HELE SERIE achter elkaar afgekeken. En ik was verkocht!!!!
Het boek en de tv-serie pasten mooi bij elkaar.
Later heb ik de DVD van 2005 gekocht en bekeken > ook mooi, maar wat vrijer bewerkt.
Intussen heb ik het boek ook aangeschaft (zelfs 2x zoals ik in een topic schreef), en ik denk al wel 4x gelezen. Hoezo verslaafd!
Wat zo mooi is, is dat je steeds iets nieuws ontdekt. (En dan lees ik het in het Nederlands, in het Engels is het volgens jullie nog beter!).
Ik las zojuist jullie ervaringen met verschillende quotes uit het boek > herkenbaar. De humor van Mr. Bennet en Lizzy. De grappige Mrs. Bennet, en Mr. Collins.
De sluwe Mr. Wickham, die prachtige half-waarheden kan vertellen, Mr. Bingly is een lieverd, en Caroline Bingly een opportunist. Mr. Darcy een lieve, verlegen, trotse, rijke jongeling die zo te zien weinig tegenslagen gewend is, hoewel zijn toestanden met Mr. Wickham toch e.e.a. hebben laten zien van alles wat er verkeerd kan gaan.
Prachtige karakters. Geweldig beschreven. Echt een boek dat ik nog vaak zal lezen.
Groetjes Hetty