EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
By Diewertje
Een van de meeste intrigerende bijrollen in P&P vind ik die van Charlotte, met haar uitspraken als 'voordat je gaat trouwens is het het beste om zo weinig mogelijk van je partner te weten' en dat je snel moet handelen en meer gevoelens moet tonen dan je in werkelijkheid hebt om je toekomstige partner te veroveren. Iets wat zij later bij Mr. Collins zelf in de praktijk brengt, want na Lizzy's refusal doet ze erg haar best bij Mr. Collins.

Ik zie haar als een soort wijs persoon op de achtergrond, omdat zij zo rationeel denkt kan zij personen en situaties sneller doorgronden. Zij zegt bijv. tegen Lizzy dat Jane wat enthousiaster tegen Mr. Bingley moet doen om hem te veroveren. En dit is later de reden waarom Mr. Darcy hun huwelijk heeft tegengehouden. Verder wijst Charlotte Lizzy er al vrij in het begin op dat Mr. Darcy buitengewoon veel interesse in haar toont; iets wat Lizzy meteen ontkent, maar later toch waar blijkt te zijn.

En dan is er natuurlijk haar huwelijk met Mr. Collins. In het boek wordt niet duidelijk dat Charlotte wanhopig is en bang is een 'old maid' te worden (itt tot een van haar jongere broers ;) ), maar dat ze alleen een 'comfortable home' vraagt. Maar misschien speelt dat wel op de achtergrond....
By Karenlee
Tsja... Charlotte was al (geloof ik) 27 jaar oud, een leeftijd waar toenertijd je huwelijks kansen al een stuk minder waren. Lucas Lodge was, neem ik aan, ook best 'comfortabel', maar Charlotte wist, net zo goed als haar jongere broer, dat als ze niet trouwde dat ze haar hele leven afhankelijk zou moeten zijn van de ondersteuning van haar vader en - later - broers. Haar moeder (of later de vrouw van de broer die erfde) zou altijd de scepter in huis zwaaien. Zij wilde een comfortable eigen home, waar zij zelf mistress van zou zijn.

Ik mag Charlotte ook graag. Ik hou van haar rationele kijk op de wereld, en ze heeft inderdaad ontzettend veel inzicht in dingen - het was niet voor niets dat Lizzie en haar zo'n goede vriendinnen waren. Een van de (weinig) goede Austen paraliteratuur die ik gelezen heb is 'Consequences: Or Whatever Became of Charlotte Lucas?'. Als jij zo'n fan van haar bent, zou je het heel erg leuk vinden. Hoewel het leven met Mr Collins niet altijd even makkelijk is geweest, uiteindelijk heeft ze geen reden om spijt te hebben van haar beslissing.
By Karin
Ik denk dat de keuzes van Charlotte Lucas meer overeenkomen met wat in die tijd gebruikelijk en verstandig was dan die van Lizzy. Als je bedenkt hoe enorm afhankelijk je als ongetrouwde vrouw was van je familie, lijkt het me dat ze een verstandige keuze heeft gemaakt. Jane Austen is zelf nooit getrouwd, heeft enkele aanzoeken afgeslagen en dat is haar door haar familie niet in dank afgenomen. Vrijgezelle vrouwen kostten in die tijd alleen maar geld ;) . Gelukkig is er heel wat veranderd...

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!