EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
By Jet
In de BBC-serie wordt vrij duidelijk weergegeven dat Mary meneer Collins wel ziet zitten. Uit het boek blijkt dat niet zo duidelijk, het enige wat ik kon vinden was dat ze Mr. Collins' brief compositorisch goed vindt. Heb ik in het boek iets over het hoofd gezien? Zijn er meer hints die erop wijzen?

Overigens denk ik wel dat Collins en Mary bij elkaar zouden hebben gepast. Hoewel zo'n verbintenis Mary niet ten goede zou zijn gekomen... Ik hoop maar dat ze na afloop van het boek nog een "rich and handsome beau" heeft gevonden die ervoor zorgt dat ze een beetje loskomt ;)
By Merdyff
In de 2005-film dacht ik op een bepaald moment ook dat Mary wel iets voor Mr. Collins voelde. Het was slechts één blik of zo, maar het was er wel. Dus ofwel is dat in de film overgenomen uit de serie, ofwel moet er werkelijk zoiets in het boek staan. En ik dacht dat ik inderdaad iets over Mary en Mr. Collins was tegengekomen, maar ik weet niet meer wat het was.
*gaat opzoeken*
Gevonden, maar het is in hoofdstuk 23, dus het hoort eigenlijk hier niet echt thuis. Ik plaats het fragmentje toch maar, om een antwoord te geven op de vraag, eventueel kan Karin misschien dit onderwerp verplaatsen?
With proper civilities the ladies then withdrew; all of them equally surprised that he meditated a quick return. Mrs. Bennet wished to understand by it that he thought of paying his addresses to one of her younger girls, and Mary might have been prevailed on to accept him. She rated his abilities much higher than any of the others; there was a solidity in his reflections which often struck her, and though by no means so clever as herself, she thought that if encouraged to read and improve himself by such an example as hers, he might become a very agreeable companion.
By Diewertje
He wat grappig, ik heb me ook al een aantal keer afgevraagd hoe dit in het boek naar voren kwam. In beide verfilmingen zie je nl. een scene waarin wordt gehint dat Mary Mr Collins wel ziet zitten. En volgens mij hadden ze perfect bij elkaar gepast :lol: . Als Mr. Collins niet zo ijdel was geweest, zou hij een veel gelukkiger huwelijk kunnen hebben.
By Karenlee
Mr Collins en Mary zou inderdaad een geschikte paar zijn geweest. Maar ik ben blijer dat Charlotte gered is van de positie van eeuwig ongehuwde dochter die onderhouden moet worden door vader en, later, broer. Ik vind het heel vervelend voor dat slim, aardig maar (helaas) niet mooie vrouw dat ze haar leven moet doorbrengen met Mr Collins, maar ze kreeg wel een bepaalde onafhankelijkheid als mistress van haar eigen huis die voor haar zeer belangrijk een waardevol was.

En we moeten niet vergeten dat Mary ook uiteindelijk niet alleen is gebleven. Volgens een van de nichten van Austen, heeft Jane haar verteld dat Mary later ging trouwen met een ambtenaar die werkte in het kantoor van haar oom Philips.

Trouwens, ik moet een onderwerp beginnen in de 'andere Austenachtige boeken' discussie beginnen over 'Consequences: Or Whatever Happened To Charlotte Lucas?' Een van de weinig Austen bij- of na-vertellingen die ik echt super goed vindt. Watch that space!
By 27AnnA72
Ik dacht altijd dat ik alleen was in dat denken. GELUKKIG NIET!!!

Heb namelijk een tijd met mezelf in discussie gezetten over wie Collins nou meer 'verdient'. In deze tijd zou je zeggen dat Mary hem zou moeten krijgen vanwege de eenderheid tussen hen. Toen zou je zeggen dat Charlotte in hogere nood zat dan Mary. Het gaat er ook om wie je het meer gunt: Charlotte omdat ze 'protection' verdient of Mary omdat je de 'welfare' van de Bennets belangrijker vind. Zelf heb ik - hoe onwaarschijnlijk ook - meer sympathie voor Mary.
By Jane
Jet schreef:In de BBC-serie wordt vrij duidelijk weergegeven dat Mary meneer Collins wel ziet zitten. Uit het boek blijkt dat niet zo duidelijk, het enige wat ik kon vinden was dat ze Mr. Collins' brief compositorisch goed vindt. Heb ik in het boek iets over het hoofd gezien? Zijn er meer hints die erop wijzen?

Overigens denk ik wel dat Collins en Mary bij elkaar zouden hebben gepast. Hoewel zo'n verbintenis Mary niet ten goede zou zijn gekomen... Ik hoop maar dat ze na afloop van het boek nog een "rich and handsome beau" heeft gevonden die ervoor zorgt dat ze een beetje loskomt ;)
In P&P Utah- Pride and Prejudice, a modern comedy, gebeurt dat ook inderdaad. Mary slaat Collins aan de haak.

Ik ben het met Karen eens als ze stelt dat goed is dat Charlotte gered wordt van lot van oude vrijster. Maar even iets anders, ik heb geen medelijden met Charlotte Lucas. Om je de waarheid te zeggen vind ik dat Collins best wel lijkt op Sir William Lucas wat gedrag betreft. Misschien vond ze dat wel fijn, kon ze er mee omgaan want haar positie was zo enorm verbeterd dat dat haar wel waard was! :P
By 27AnnA72
Charlotte kijkt ook heel anders tegen het huwelijk aan, dan bijvoorbeeld Elizabeth. Charlotte ziet meer de praktische aard, terwijl Lizzy (althans dat geloof ik) het ziet als een verbintenis uit liefde. Maar dan vraag ik me wel af hoe Mary het huwelijk dan ziet.
By Karenlee
Was gisteren een stukje van P&P ’95 weer aan het kijken, waar Mr Collins Lizzie voor de eerste twee dansen op de Netherfield Ball vraagt. Zij staan aan allebei de kanten van een tafel, met Mary in het midden als Mrs Bennet zegt dat hij ook uitgenodigd is. Lizzie vraagt een beetje spottend of zijn bischop dat goed zou keuren, en iets viel me voor de allereerste keer op. Hij is aan het antwoorden tegen de kamer in het algemeen dat een bal van een heer van goede karakter voor respectabele mensen geen ‘evil tendencies’ kan hebben, en “I am so far from objecting to dancing myself, that I hope to solicit the hand of you....” (hij draait naar links, en je ziet het hele gezicht en houding van Mary heel verwachtingvol worden) “....Cousin Elizabeth...” (en daar gaat die ogen, mondhoeken en schouders van Mary naar beneden) “...for the first two dances”. Echt heel subtiel gedaan.
By 27AnnA72
Dan moeten die senarioschrijvers Mary als een romanticus geïnterpreteerd hebben. Ik had trouwens een echt ahh moment bij jou beschrijving, zo zielig.

In de 2005 versie gebeurt er ook zoiets, maar dan na het aanzoek van Mr. Collins aan Lizzy. Lizzy heeft hem net afgewezen en de familie is binnengestormd maar snel weer afgedropen (ieder zijn eigen reden). Collins vertrekt en dan krijg je een close up van Mary die hem duidelijk gekwetst nakijkt. Maar ook in een deel nog voor het bal neemt ze het nog (stilletjes) voor hem op.

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!