Dit forum gaat sluiten

Beste forumbezoekers, dit forum gaat sluiten. Lees er meer over in het Welkom-topic.

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
By Joost
Ik had deze vraag al eerder willen stellen, maar ik vergat het steeds, dus bij deze.
Een aantal keer kwam ik tijdens het lezen van Pride & Prejudice het volgende tegen
―shire

in zinnen als
... she could only tell her nieces what they already knew, that Mr Denny had brought him from London, and that he was to have a lieutenant's commission in the ―shire.
The officers of the ―shire were in general a very creditable, getlemanlike set, ...
(Jullie waarschijnlijk wel bekend. ;))
Nu vroeg ik me alleen af waarom dit op een dergelijke manier is opgeschreven?
By Henk
Ik neem aan dat het zo geschreven is, omdat het een fictieve "shire" is ?
By LieutenantGrant
Daarnaast: het scheelt letters (dezelfde reden waarom we in sms-taal ff schrijven ipv even), en in "echte" brieven uit die tijd zie je tevens een zekere terughoudendheid om mensen en plaatsen bij naam te noemen, mogelijk omdat je nooit wist waar en bij wie je brief terecht zou komen (de Royal Mail was goed, maar niet top, zie http://www.georgianindex.net/R_mail/rm_home.html#TOP
By Joost
Henk schreef:Ik neem aan dat het zo geschreven is, omdat het een fictieve "shire" is ?
Maar we weten toch dat het zich in Hertfordshire afspeelt, of zie ik nu iets over het hoofd? :?:
Waarschijnlijk denk ik weer te lang over zoiets onbelangrijks na...
By 27AnnA72
werd ik ook door verward! betekend het nou dat je extra moet opletten (wat soms het geval is in het NL), zou je daar iets voor in de plaats moeten zetten of heeft het een andere (figuurlijke/letterlijke) betekenis?
By LieutenantGrant
Hoi Anna, er hoort wel degelijk iets te staan (b.v. Shropshire, Hertfordshire).
Het zou erom kunnen gaan dat JA geen specifiek militair regiment wil noemen, omdat een positief of negatief commentaar over een fictief persoon in een bestaand regiment tot commentaar vanuit de echte officieren van het regiment zouden kunnen leiden: welk regiment zou nu een fictief personage als Wickham in zijn rangen willen hebben? Daar is de trots van het regiment te groot voor! ;-) Klinkt onbelangrijk, maar voor die officieren waren eer en trots nog echt heel belangrijk.
By 27AnnA72
thnks!
Dit forum gaat sluiten

https://64.media.tumblr.com/24ef6e7ef9a1ec9bda822[…]

Artikel Sunday Times

Hahaha

Mrs Crocombe

Er staan mooi plaatjes in en in een aantal hoofdst[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!