Jet schreef:Ik krijg ook het gevoel dat Bennet zich nauwelijks interesseert voor de drie jongsten, en niet weet wat er in hen omgaat. Alsof hij bij elke dochter die werd geboren een stukje van zijn interesse verloor.
Ik denk eigenlijk dat dat niet alleen zo lijkt. Uiteindelijk was het een zoon die hij en Mrs. Bennet wilden, zodat die de erfgenaam zou zijn en niet Mr. Collins. En bij de eerste twee meisjes hadden ze waarschijnlijk nog hoop dat er nog een zoon zou komen, maar hoe meer dochters er geboren werden, hoe groter de teleurstelling waarschijnlijk ook was dat het alweer geen jongen was.
Karin schreef:Ik moet erg lachen om Mr. Bennet, maar ik denk dat hij wel juist de persoon is die ik in het echte leven niet altijd uit kan staan. Ik ben nu in de eerste hoofdstukken bezig en alleen al het feit dat hij het grappig vind om te verzwijgen dat hij naar Netherfield is geweest vind ik op papier geweldig, maar zou ik me in het echt gruwelijk aan storen. Denk ik. En zijn lakse en laconieke houding, bij eigenlijk alles, zou ik in werkelijkheid heel erg vervelend vinden. Word eens boos man! Grijp eens in! Doe eens wat!
Dat is inderdaad ook mijn gevoel. In het boek is hij leuk, omdat Mrs. Bennet behoorlijk ergerlijk kan zijn en het gewoon grappig is als hij haar op stang jaagt. Ook omdat Lizzy het best goed met haar vader kan vinden en wij iedereen voor een groot stuk toch door haar ogen zien. Maar gewoon al het feit dat hij nooit eens gewoon een duidelijk antwoord geeft op een vraag van zijn vrouw, zonder haar vraag te beantwoorden met een nieuwe vraag of te doen alsof hij niet weet waarover ze het heeft, terwijl hij dat maar al te goed weet, doet mij vermoeden dat hij in het echte leven niet meteen de persoon zou zijn waarmee je dag in dag uit wil samenleven.
by a lady schreef:Maar ik vraag me dan echt af hoe hij er ooit op gekomen is om zo een persoon te trouwen, dan ben je zelf toch ook niet helemaal goed bij je verstand.
Volgens mij wordt dat verder in het boek nog even vermeld. Als ik me niet vergis was zij erg knap en was het een duidelijk geval van liefde maakt blind of zo.