Plot (het verhaal): *5
Wat mij het meest blijft opvallen van het verhaal is hoe 'actueel' de plot vandaag de dag nog is. Vervang de 'carriages' met autos, de baljurken met hippe uitgaankleding, de brieven met e-mails, en het blijft een verhaal van attractie en afgunst, hoop en misverstanden en familie die je in sociale verlegenheden brengt dat zich nu af kon spelen, op misschien de gevolgen van de actie van Lydia na. Tsja, ipv op pad gaan met een ongetrouwde man laten we zeggen dat ze wegloopt en begint op te duiken in porno films.
Uitwerking van het thema: *4
Deze krijgt een ster minder omdat ik altijd ontevreden ben dat de zwakte dat Lizzie voor Wickham in de eerste instantie voelt (eigenlijk de tegenovergestelde van vooroordelen - hoe heet dat in het nederlands?) niet sterker benadrukt wordt. Na het lezen van de brief van Darcy, denkt ze hoe 'blind' ze geweest is, alleen omdat, "...pleased with the preference of one, and offended by the neglect of the other, on the beginning of our aquaintance, I have courted prepossession and ignorance, and driven reason away where
either were concerned." Dat is een van de cruciele punten waar het boek om draait, en het is belangrijk dat de attractie aan de ene kant net zo sterk is als de afgunst aan de andere. Ja, Jane schrijft wel op lichte toon dat Lizzie naar de Netherfield ball gaat, "prepared in the highest spirits for the conquest of all that remained unsubdued of his heart, trusting that it was not more than might be won in the course of an evening". Dat is de typische ironische Austen stem, maar op zo'n manier klinkt het alsof het Lizze niet
zo veel uitmaakt. Ik denk dat ze wel degelijk een best serieuse 'crush' on Wickham had, niet alleen omdat hij knap was (dat is Darcy ook), maar vooral omdat hij zo hoffelijk tegen haar deed. Als ze later probeert dingen van hem te herinneren die zou getuigen van echte goedheid of integriteit, kan ze tot haar schrik niets bedenken. Ze is echt diep gezwaakt voor zijn vleierij, maar Austen benadrukt - voor mijn gevoel - niet sterk genoeg hoe diep.
Schrijfstijl: *5
Ik had de boeken allang gelezen en herlezen voordat ik een enkele film heb gezien. Ik heb dus niet hetzelfde problemen met die indirecte reden waar anderen het over hebben.
Aansprekende hoofdpersonen: *4
Is er een leukere hoofdpersoon in de englese literatuur dan Elizabeth Bennet? Jane and Bingley zijn ook overduidelijk voor elkaar bedoeld. Je zou willen dat je meer van Darcy zou weten (maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt in de
Fitzwilliam Darcy: Gentleman series

). De andere figuren zijn eigenlijk grotendeels stereotypen voor drama of comic relief. De grote uitzondering is Mr & Mrs Gardiner, bijrollen voor wie ik hele warme gevoelens koester. Lucky Lizzie to have them, en hun belang en bijdrage in het verhaal wordt benadrukt in de allerlaatste zin.
Opbouw: *4
Ik heb het gevoel dat het verhaal hier en daar
ietsje trager loopt, maar heb nooit nagedacht over waar dat aan zou kunnen liggen (en heb geen zin om dat nu te doen

).
Mate van 'niet meer neer te leggen als je bent begonnen': *4
Zie opmerking boven
Totaal: *5
Dit is gewoon een van mijn Top 10 allertijden. If hoef alleen de eerste zin te lezen - al is het voor de weet-ik-hoeveel keer, en ik krijg een grijns op mijn gezicht, en wordt bekropen door een heerlijke gevoel van verwachting: "
It is a truth universally acknowledged that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife".