Dit forum gaat sluiten

Beste forumbezoekers, dit forum gaat sluiten. Lees er meer over in het Welkom-topic.

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
By Jane
Alhoewel het zeker waar is dat de problemen van mensen met een AS-stoornis (Autistisch Spectrum) zich met name in de sociale contacten met anderen manifesteren is het goed om je te realiseren waar dat nu eigenlijk vandaan komt. Een van de grote struikelblokken is het volslagen onvermogen om zich in de belevingswereld van een ander te verplaatsen en problemen of vraagstukken vanuit een andere hoek te bekijken. Daar komt ook het sterke rechtvaardigheidsgevoel vandaan en dat maakt het ook zo moeilijk deze mensen te begeleiden.

Net zoals iemand die kleurenblind is ook moet leren dat rood rood is en dat rood uberhaupt bestaat- zo moet iemand met een AS-stoornis ook leren dat er andere invalshoeken/ gezichtspunten bestaan dan de zijne of hare en dat die ook goed kunnen zijn. En dat hun eigen gezichtspunt zelfs fout kan zijn. Dat leerproces is letterlijk een eindeloze weg waarbij je maar gedeeltelijk op succes durft hopen.

Het klaarste bewijs dat Mr. Darcy (het fictieve Jane Austen personage) absoluut geen AS- stoornis heeft is zijn vermogen om zich te verplaatsen in Elizabeth Bennet, vandaar uit naar zijn eigen gedrag te kijken en zich te reformeren. Alleen het feit al dat Elizabeth in staat is hem dit te doen inzien naar aanleiding van dat ene desastreuze huwelijksaanzoek geeft aan dat Mr. Darcy -ondanks het feit dat hij niet voorin de rij stond toen de sociale gaven werden uitgedeeld - een mens is als alle anderen. :)
By seneris
Ik vind het speculeren eromheen weinig toegevoegde waarde voor het boek hebben eigenlijk.
By Karenlee
Dan doe je gewoon lekker niet mee aan de discussie, toch?

Sent from my iPhone using Tapatalk
By Karin
Ik zie in Darcy absoluut geen autist. Iemand die gedurende een paar honderd bladzijden verandert van een arrogante saaie gast naar iemand die oog heeft voor anderen en zich kan verplaatsen in het leven van anderen, kan naar wat ik er vanaf weet geen autist zijn.
En of dit een onzinnige discussie is? Natuurlijk! Maar wel leuk... :D
By Aaralyn
Deze discussie slaat eigenlijk helemaal nergens op, maar toch issie wel leuk! :lol:
Ik vind dit wel een beetje van de gekken: Een fictie figuur stempelen met het woordje autisme. ( :lol: )
Volgens mij begint die persoon het verschil tussen werkelijkheid en fictie kwijt te raken ofzo? Die mag wel iets minder vaak Jane Austen boeken gaan lezen dan....
Er zijn zat mensen die moeite hebben met sociaal contact, maar die geen autisme hebben. Het hangt echt af van hoe iemand is, de een heeft moeite met sociale contacten, de ander weer met wiskunde, en weer een ander heeft een IQ van onder de 90....moet je daar nou echt persé autist voor zijn?

Maar als ik kijk naar hoe Colin Firth Darcy neerzet, dan zou ik haast idd wel gaan denken dat hij een lichte stoornis heeft, vooral door zijn aparte blikken...
En als ik kijk naar hoe Matthew Macfadyen Darcy speelt, dan komt hij bij mij echt niet over als een autist...
En in het boek zelf komt hij toch meer saai, kalm en arrogant over dan autistisch
By 27AnnA72
Ik heb meer dan de helft van mijn leven gedacht dat ik sociaal slecht onderlegd was, om er nu achter te komen dat ik toch best sociaal ben. Misschien is dat ook zo bij Mr. Darcy.
Verder denk ik dat je vooral om de boeken moet lachen zonder daar gek veel achter te zoeken, ik denk dat dat ook JA's intentie was. Bovendien denk ik dat hoe iemand een personage speelt meer te maken heeft met het beeld dat de acteur/scenarioschrijver/regisseur heeft van dat personage. Mijn aanname is dat ze dan het boek gelezen hebben en daar zelf (na wat extra onderzoek) een mening over vormen. Dus denk ik niet dat ze zich verdiept hebben in zulke onderzoeken.

Discussie = onzin, maar is wel leuk.
By Jane
Olieverftubetje schreef:Deze discussie slaat eigenlijk helemaal nergens op, maar toch issie wel leuk! :lol:
Ik vind dit wel een beetje van de gekken: Een fictie figuur stempelen met het woordje autisme. ( :lol: )
Volgens mij begint die persoon het verschil tussen werkelijkheid en fictie kwijt te raken ofzo? Die mag wel iets minder vaak Jane Austen boeken gaan lezen dan....
De grap is dat Jane Austen misschien wel zonder dat ze zich daarvan bewust een karakter neerzette die door sommigen als autist gezien wordt. Zonder het te weten omdat het stickertje nog niet bestond. Mogelijk had de persoon die model stond voor Mr. Darcy, als er al zo een persoon geweest zou zijn, wel trekken die wij nu autistisch noemen.

Helemaal onzinnig vind ik de discussie niet. Hier is het verschil tussen werkelijkheid en fictie echt heel klein hoor! Wat wij lezen in de boeken van Jane Austen is haar belevingswereld. Ze heeft dat op de een of andere manier ergens in iemand of in meerdere personen gezien en dat vervolgens gebruikt voor haar fictieve personage Mr. Darcy. Misschien wat aangedikt of eenzijdig belicht maar misschien ook wel niet.

Dat Jane Austen in staat was een fictief karakter neer te zetten op een manier die tweehonderd jaar na dato deze discussie uitlokt omdat wij een zekere herkenning ervaren vind ik getuigen van haar weergaloze psychologisch inzicht en is een van de redenen voor mijn grenzeloze bewondering voor deze schrijfster. :clap: :clap: :clap:
By 27AnnA72
@Jane Maar goed, das ook iets als zeggen: wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Ik vraag me nu eigenlijk wel af wat het nu helemaal uit maakt als JA dit beeld nu zou bevestigen (en dan maakt het voor mij niet uit of het een fictief persoon dan wel een persoon die JA kende is).
Word het 'perfecte' plaatje van Mr. Darcy minder dan? Zou er iets verloren gaan aan Lizzy's liefde voor hem? Het eerste zou betekenen dat een autist als minder word gezien, en dat verafschuw ik. En ik denk dat Darcy en Eliza of elkaar sneller hadden gekregen of elkaar niet hadden gekregen omdat ze totaal niet bij elkaar passen áls Darcy geen autist zou zijn.

Dat maakt in mijn ogen het onderzoek onzin, niet de discussie. Want een discussie is nooit onzin als er personen zijn die hem willen voeren.
By Jane
Dat van die WC eend volg ik niet helemaal. Volgens mij is dat reclame en daar gaat het hier niet over. ;)

Nee, natuurlijk doet het geen afbreuk aan Mr. Darcy of wie dan ook. Maar deze discussie heeft een achtergrond. Autisme is een modewoord tegenwoordig.(Het wordt te pas en te onpas gebruikt als 'indirect boast' - buitengewoon irritant! :emo: ) Het lijkt wel of het percentage ASS hand over hand toeneemt. Er zijn critici die vraagtekens zetten bij die diagnoses en beweren dat het een modeverschijnsel is. Toen was er iemand, en ik weet echt niet meer wie want deze discussie loopt al jaren in de Engelstalige wereld die zei, maar wacht eens even, Jane Austen heeft Darcy als autist neergezet zonder het te weten; de stoornis bestaat al veel langer alleen nu weten we wat het is en hoe het heet.

Dat is eigenlijk achtergrond van de discussie. Ik ben het helemaal met je eens als je stelt dat mensen met ASS niet minderwaardig zijn. Maar helaas is men nogal bevooroordeeld in dit opzicht.

En wat betreft Darcy: zoals hij door JA beschreven wordt - introvert, gereserveerd, sociaal onhandig en erg op zijn eigen kringetje gesteld - zo ken ik er wel meer! Door zijn inlevingsvermogen mn naar Elizabeth, maar ook Bingley, het omgaan met kritiek op hemzelf en de behoefte zich zelf te verbeteren en daar ook in te slagen geven aan dat Darcy nu juist niet autistisch is maar gewoon een introverte, gereserveerde man.

Hoe onzinnig de discussie ook mag lijken, ik vind em wel leuk! :P
Dit forum gaat sluiten

https://64.media.tumblr.com/24ef6e7ef9a1ec9bda822[…]

Artikel Sunday Times

Hahaha

Mrs Crocombe

Er staan mooi plaatjes in en in een aantal hoofdst[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!