Dit forum gaat sluiten

Beste forumbezoekers, dit forum gaat sluiten. Lees er meer over in het Welkom-topic.

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
By Lejah
Ik kon hier geen topic over vinden, maar als het al bestaat dan moet dit topic maar gesloten worden. Ook weet ik niet of het hier op de goede plek staat.

Een jaar of 2 terug, verschenen er ineens artikelen in allerlei kranten. Er was onderzoek gedaan naar Mr Darcy uit Pride and Prejudice. Onderzoeken toonden aan dat Mr Darcy waarschijnlijk een autistische man was; om precies te zijn een man met het syndroom van Asperger. (dat is in de volksmond vrij vertaald als hoogbegaafdenautisme)
Wisten jullie dit?
Wat vinden jullie hier van?

Slecht nieuws voor alle zwijmelende vrouwen die gek zijn van mr. Darcy uit Pride and Prejudice: hij was een autist. Tot die conclusie komt een Canadese onderzoekster die het boek van Jane Austen bestudeerde.

De knappe vrijgezel die zo onhandig dingt naar de hand van dochter Elizabeth Bennet, is sociaal gehandicapt. Maar ook aan geestelijke mr. Collinsen Lydia Bennet was een steekje los, zo concludeert Phyllis Ferguson Bottomer in een nieuw boek. Lydia zou nu aan de ritalin zitten als ADHD'er.

De Canadese spraakdeskundige analyseerde acht karakters uit de bijna twee eeuwen oude klassieker van Jane Austen.

Vijf leden van de Bennet familie en drie van Fitzwilliam waren eigenlijk aardig gestoord. Wie de karakters als patiënt ziet, kan beter begrijpen waarom ze problemen met communicatie hebben en soms maar wat voor zich uit praten in plaats van deel te nemen aan een conversatie.

De ongelofelijke botheid van Fitzwilliam Darcy, in de film vertolkt door Collin Firth, vertoont alle trekken van ernstig autisme of het syndroom van Asperger(een autismevariant), aldus de Canadese.

Bottomer hoopt dat haar studie meer begrip opwekt voor hedendaagse ADHD'ers en autisten. De Engelse leraren die Pride and Prejudice als een standaardwerk zien, verwelkomen de mening van de Canadese met de opmerking ‘lekker idioot’, zo is in de DailyTelegraph te lezen.

bron: De Telegraaf

Gekopieerd van http://www.blisstree.com

Diagnosing Mr. Darcy
April 8, 2007 by Kristina Chew, PhD
Filed under Books, Diagnosis, Literature
9 Comments
Does Mr. Darcy, the haughty, handsome, sometimes unaccountably rude (=socially graceless) bachelor of Jane Austen’s novel Pride and Prejudice have Asperger’s Syndrome?

Canadian speech-language pathologist Phyllis Ferguson Bottomer makes just this argument in a soon-to-be-published book, So Odd a Mixture: Along the Autistic Spectrum in Pride and Prejudice. Bottomer also argues that another character, Lydia Bennet (younger sister of sharp-witted and smart protagonish Elizabeth Bennet) has Attention Deficit Disorder. As noted in today’s The Telegraph:

Bottomer told the Times Educational Supplement: “I hope it will help people understand the sometimes subtle challenges faced by those on the mild end of the autistic spectrum and serve as a reminder not to judge too quickly.”

The book, which the publishers hope will be used to provoke debate in schools, was dismissed by UK’s National Association for the Teaching of English as “wonderfully absurd”.

While this sort of diagnostic past-posting can be a perilous past-time, in which a reader rather mechanically takes DSM-IV criteria and applies them to an author’s literary creation, I do think it has its uses. Professor Stuart Murray has written about Herman Melville’s Bartleby the Scrivener as potentially being on the autism spectrum; I have fancifully (very fancifully) offered 10 reasons for why Socrates may have been autistic. Such exercises in applying diagnostic criteria to literary texts can perhaps be one way to practice “diagnosing autism,” as well as bringing up the question of, once we know what autism is, do we see it everywhere?

On the other hand, what do such fanciful diagnoses add to our understanding of autism
By ophelia-immortal
'wonderfully absurd' wat mij betreft.

Ik ken verschillende autisten, zowel hoog- als laagbegaafd, waaronder een goede vriend en mijn eigen zus. Ik vind dit absolute onzin, om verschillende redenen. Ten eerste vind ik het niet erg handig om je eigen onderzoeken te stutten met fictieve personen, er zijn meer manieren om de acceptatie van Asperger te bevorderen. Het doet me ook nog denken aan de trend om iedereen die op sociaal vlak iets 'mankeert' een label op te plakken. Zodra je niet voldoet aan de norm van sociaal handelen, dan moet er wel iets mis met je zijn. Wat dat betreft is het niet anders dan in de boeken van JA. Een strenge sociale controle en etiquette zorgt ervoor dat de mensen die erbuiten vallen sterk veroordeeld kunnen worden, waaronder Mr. Darcy.

In mijn ogen lijdt hij gewoon onder datgene waar Elizabeth Bennet hem van beschuldigt: arrogant, gebrek aan oefening van sociale vaardigheden etc. En zij schat hem daardoor verkeerd in, dat lijkt me toch het punt van het boek. Enfin, we kennen het verhaal hè.

Verder lijkt Mr. Darcy afstandelijk, maar is hij toch waanzinnig verliefd geworden. Die afstandelijkheid zou wellicht ook kunnen komen door de vele verantwoordelijkheden die hij heeft, en zijn eigen 'vanity'. Veel/alle autisten hebben moeite met emoties ervaren en/of uiten, of het aangaan van diepere emotionele banden met personen, en in veel gevallen ook met lichamelijk contact. Het lijkt me dat Darcy dit echter heel graag wil. Buiten zijn houterige optreden naar Lizzie toe is hij wel degelijk heel betrokken bij anderen, zoals Mr. Bingley, Georgiana, zijn personeel op Pemberley etc. Over het algemeen gedraagt hij zich heel correct, maar de Bennets vinden van niet, maar wellicht hebben ze dat te danken aan hun eigen gedrag zo nu en dan.

Het onderzoek lijkt mee typisch geval van zien wat je erin wilt zien. Het is leuk om het zo eens te bekijken van die kant, maar om er je onderzoek op te baseren en zo de mensen met Asperger te willen steunen, vind ik echt te ver gaan.
By by a lady
Het is geen hele gekke theorie.
Die van Lydia lijkt zowieso erg voor de hand te liggen.

Autisme is overigens niet zomaar een sticker, mensen worden niet zomaar bestempeld met austisme zonder dat daar heel goed onderzoek naar is gedaan. Ik werk op een school waar een groot deel van de leerlingen iets heeft en dus ook een deel autistisch is. Bij autisme mankeert er wel degelijk iets, het is niet voor niets een aandoening. En dat is helemaal niet erg!!! Overigens: als je er geen stempel op plakt (om even in die termen te blijven), krijgen instellingen als scholen ook niet de juiste middelen / subsidies om hulp te kunnen bieden. Dat is waar het uiteindelijk om gaat! Hulp bieden, en het is echt onzin om te zeggen dat er stickers geplakt worden op iedereen die lastig is.

Bij Darcy lijkt het me eerder een slechte opvoeding en de regels en etiquette van het elitaire wereldje waar hij in leefde (dat is niet iets van tegenwoordig namelijk), en misschien een klein snufje autisme. Maar dat kun je bij een fictief personage niet echt beoordelen he. Het leuke er van is dat iedereen, dus ook experts op het gebied van autisme, zich kunnen verdiepen in een karakter.
By Zieoendjen
Ik vind het sowieso erg vreemd dat je onderzoek doet naar fictieve personages uit een boek dat 200 jaar oud is nota bene. Wat heeft dat voor zin? Jane Austen wilde gewoon haar personages een beetje apart en misschien over-the-top maken. Nou, en? Dan hoeven ze toch niet meteen een of andere aandoening te hebben.
En dan het ideale Darcy-beeld verpesten door hem autist te noemen, hij hield gewoon niet van kletspraatjes e.d. :shock:

Ik heb een jongen in de klas die Asperger heeft en die is juist erg sociaal, maar als iemand uit groep 8 ofzo. Hij is wel hoogbegaafd, maar op sociaal gebied loopt hij gewoon achter.
By Frouckje
tja... dat 'behandelen' van dooie mensen: heel bijzonder. en als ze fictief zijn al helemaal!
ik denk dat er wel iets uit kan komen, maar het is ergens ook best arealistisch: Jane Austen was zich er hoogstwaarschijnlijk niet van bewust toen ze de personages bedacht, toen had men immers ook nog geen namen voor bepaalde 'aandoeningen', om het zo maar even te zeggen. dus om bepaalde conclusie te trekken met de kennis die wij nu tot onze beschikking hebben... :?
ik hoorde gisteren op het nieuws dat ze ook bezig zijn met een behandeling van het koninginnedag-monster: ze zijn hem ook aan het onderzoeken aan de hand van zijn verleden, reacties op bepaalde gebeurtenissen in vrienden- en kennissenkring. het kan natuurlijk wel helpen om de persoon en zijn motieven beter te begrijpen, maar de vraag is: willen we dat ook?
By Merdyff
In het geval van Mr. Darcy: ik denk dat je als je zou willen álle personages van Jane Austen wel een of andere aandoening kan geven, gewoon omdat al haar personages zo'n beetje een karikatuur van zichzelf zijn. Ze hebben allemaal wel een of andere extreme eigenschap, maar dat is omdat ze fictieve personages zijn in boeken waarvan de schrijfster in zekere zin de spot wilde drijven (niet de juiste uitdrukking, maar ik weet niet meteen hoe ik het moet noemen) met mensen die ze om zich heen zag, met dingen die gebeurden. De personages hebben geen aandoeningen, maar gewoon bepaalde uitvergrote eigenschappen.
By Miss Mary
Mijn ex had asperger. En het heeft totaaaal andere kenmerken dan hier staan! Wat een grote onzin, zeg.. Die had zeker niks beters te doen, ofzo.. :|

En inderdaad, labeltjes worden tegenwoordig veel te snel opgeplakt. Als je alleen al kijkt naar hoe veel te makkelijk ritalin wordt voorgeschreven aan mensen; zonder enig vooronderzoek en gewoon door de huisarts. Het is gewoonweg krankzinnig. Zoek maar eens op internet naar kenmerken van een ziekte. Laat ik er gewoon eens eentje uitpikken: ADD. Zoek daar maar eens naar. Wedden dat je jezelf erin herkent? Iedereen heeft wel trekjes van ziektes. Maar dan hoef je die ziekte nog niet te hebben.
By Lavendula
Nou dat verklaard werkelijk alles!! :lol:
Hehehe.....kidding.
Ik zie zeker veel overeenkomsten.....vooral bij Lydia.
en Mr Darcy met z'n stijve gedrag komt wel een beetje in de autistische hoek.
Maargoed.......om nou een fictief personage een stikker op het hoofd te plakken? :?

Mag ik even smakelijk lachen :lol:

Wel grappig though.... :P
By Em'ly
Nou wat maakt het uit of hij Autist is of niet hij is tenminste sexy wanneer Mathew hem speelt,
Bij ons op school zitten genoeg autisten en toch merk je het haast niet.
Ook onzinnig om personages te gaan onderzoeken ze bestaan namenlijk niet en hebben het ook niet gedaan.
By Minoes
Hmmm..., Mr. Darcy & Asperger vind ik wel heel ver gezocht.
Mr. Collins daarentegen..., dat heb ik me wel eens afgevraagd, vooral gezien zijn grote belangstelling voor nummers en getallen en gezien het feit dat hij totaal in zijn eigen wereld leeft.
Maar goed, *het* autisme bestaat sowieso niet. Het is altijd een mix van opvoeding, karakter en dan eventueel nog een stoornis in bepaalde mate.
Dit forum gaat sluiten

https://64.media.tumblr.com/24ef6e7ef9a1ec9bda822[…]

Artikel Sunday Times

Hahaha

Mrs Crocombe

Er staan mooi plaatjes in en in een aantal hoofdst[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!