EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

De JaneAusten.nl Leesclub leest eind 2013, begin 2014 Longbourn, het boek van Jo Baker.
By Frouckje
Wat vond je van de eerste hoofdstukken van volume 3?
By Frouckje
Waaaaaaat! Ik heb gewoon gelijk! James is de bastaard zoon van Mrs. Hill en Mr. Bennet! I am shocked! Ik had het gewoon voor de grap geopperd... dat leek mij een mooie, bizarre en soap-achtige ontwikkeling... Oh mijn hemel!

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
By Karin
:lol: Wie had dat verwacht, hè ;-)
Wat vind je trouwens van deze ontwikkeling? Natuurlijk kwam het regelmatig voor dat het vrouwelijk personeel al dan niet onder dwang seks had met de zonen of heren des huizes. Maar ik vraag me af of ze dan toch bij de familie zouden blijven. Dat stoorde mij een beetje, eigenlijk.
By Frouckje
Ja, dat Mr. Bennet haar zo gestraft heeft door haar in de buurt te houden, vind ik niet zo realistisch. Of misschien heeft hij het wel heel egoïstisch alleen voor zichzelf gedaan: best of both worlds? Het is voor dit verhaal wel heel dramatisch, maar het had best gekund inderdaad. Maar ik weet niet of het nog verder wordt uitgelegd? Want ik heb alleen de eerste bladzijden van volume 3 vluchtig en hyperventilerend doorgelezen om mijn vermoedens te bevestigen.

By Frouckje
Arme, arme Mrs. Hill. Dat haar steeds het zout in de wonden werd gestrooid door de onwetende Mrs. Bennet. Het is toch wat! En Mrs. Bennet, de broedmachine... wat mogen wij toch blij zijn met onze rechten en vrijheid!

En die Mr. Hill toch... alles wat niet mocht maar stiekem toch plaatsvond, gebeurt in dit boek! Wel een beetje geforceerd en ongeloofwaardig eigenlijk.

By Odette
Homoseksualiteit was in die tijd helemaal niet een bespreekbaar onderwerp en alles gebeurde stiekem. Er zullen best meer Mr Hills geweest zijn. Maar ik denk niet veel begripvolle Mrs Hills. Het was voor hen beiden een mooie oplossing. Maar alles in een boek, is misschien wel veel, maar aan de andere kant als ze met een hetero Mr Hill was getrouwd, was ze nooit de huishoudster gebleven, want dan was ze ook meerdere keren zwanger geweest en hadden ze niet op Longbourn kunnen blijven wonen.
By Karenlee
Ik denk niet dat Mr Bennet Mrs Hill in de buurt houdde om haar te "straffen". Hij is geen onaardige man, gewoon een beetje lui en 'careless'. Wat echt 'straf' zou zijn geweest was om haar te ontslagen. Hij was toen niet getrouwd en had geen 'familie', en kon het dus maken om haar gewoon weg te sturen om het kind ergens anders te baren zonder dat wie dan ook daarover zou weten en haar dan terug laten komen naar haar oude positie.

Dat dit en andere dingen die niet 'mocht' plaatsvindt in het boek vind ik niet per se ongeloofwaardig. Want ze gebeurde wel degelijk wel. Gegoede dames en heren (en Austen!) zouden er natuurlijk geen woord over reppen, maar dit is een andere schrijfster die kijkt juist naar de dingen die gebeurde onder het 'deftige' oppervlakte van de samenleving.
By Frouckje
Ja, natuurlijk gebeurde het, maar dat zich dit allemaal toevallig bij de familie Bennet afspeelde vind ik een beetje too much. Het is wel heel interessant om te beseffen wat zich allemaal afspeelde buiten de regels van society, maar het geeft Pride and Prejudice wel een heel andere lading op deze manier.

By Karenlee
Tsja... dat was waarschijnlijk juist wel de bedoeling van Baker.
By Frouckje
Ja, dat denk ik ook inderdaad. Het is gewoon net een tikkeltje te sensationeel naar mijn smaak. Maar ik snap wel waarom ze het zo heeft laten lopen.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!