EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

De JaneAusten.nl Leesclub leest eind 2013, begin 2014 Longbourn, het boek van Jo Baker.
By Odette
Wat vinden jullie van de karakters van de bekenden in het boek?

Ik vind het knap hoe ze de karakters tot uiting laat komen, een ieder is zoals hij/zij ook in P&P is.

Mrs Bennet is en blijft egocentrisch.

Mr Bennet is kortaf en komt niet heel veel aanbod en is zelfs grof tegen Mrs Hill, maar in deel 3 komt meer tot uiting.

Mr Darcy komt helaas niet veel in het boek voor.

Elizabeth en Jane zijn de enigen die echt lief zijn voor het personeel, wat ook niet echt vreemd is.

En Mr Collins. Ik zie steeds de Mr Collins in de serie voor mij. Ik kreeg zelfs lichtelijke walgneigingen toen Sarah zijn kamerpot onder het bed moest halen, gevuld en al, echt jakkie.

Wat ik ook goed tot uiting vond komen is wanneer Sarah met Elizabeth gaat logeren bij de Collins en Sarah het vreemd vindt dat het personeel daar zo gestrest is, terwijl Mr Collins en Charlotte best goede mensen zijn om voor te werken. Maar ik had zelf ook niet nagedacht dat natuurlijk Lady Catherine de Bourgh regelmatig langskomt om te controleren of het huishouden wel keurig op orde is :)

Ik ben nou bij deel 3 en ik zal verder niets verklappen, maar het is niet niet wat ik had verwacht, wat een onthullingen. Mijn beeld van Mr Bennet is wel verpest nou. Van Wickham was het al natuurlijk ;)
By Karin
Inderdaad, ze blijft heel dicht bij hoe de karakters in het origineel zijn, maar kleurt ze veel verder in dan Jane Austen deed. Aan de ene kant vind ik dat mooi, omdat het nieuwe (andere) inzichten geeft. Aan de andere kant vind ik het juist prettig dat Jane Austen dat niet deed, omdat ik als lezer het zelf kon invullen. Daardoor kijk ik ook iedere keer dat ik P&P lees weer anders naar de personages. Mijn kijk op Mr Collins is bijvoorbeeld door de jaren heen best wel veranderd. Want hoewel het een potsierlijke man is gedreven door behaagzucht t.o.v. van zijn beschermvrouwe, toch wil hij het 'juiste' doen. Namelijk een van de Bennet meisjes trouwen zodat die familie zich geen zorgen meer hoeft te maken om de toekomst. De belangrijkste reden waarom hij dat doet is dat hij zichzelf dan op zijn borst kan kloppen... tja. Maar toch.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!