EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

De JaneAusten.nl Leesclub leest eind 2013, begin 2014 Longbourn, het boek van Jo Baker.
By Karenlee
Dieren waren, denk ik, gewoon de meest voor de hand liggend (zo niet een van de enige) bron van vetten in die tijd. Plantaardig en exotisch olieen (van olijven, cocos, e.d.) bestonden toen, maar waren waarschijnlijk lang niet zo makkelijk beschikbaar op het engelse platteland. Dat van de theebladen had ik wel ergens een keer gelezen. Als je erover nadenk, is het wel slim. Omdat ze nog een beetje vochtig zijn, gaat alle stof waarmee ze in contact komen 'plakken' op de blaadjes.
By Maria
Ik heb het mijn moeder vroeger wel eens zien doen. Van mijn 3de tot mijn 7de woonden wij in een oud huis.Met overal houten vloeren.Daar lagen wel kleden op.En die werden wanneer de stofzuiger in de
Kast bleef.Iedere dag met veger en blik "geschuierd" Maar om opdwarrelend stof tegen te gaan, inderdaad theeblaadjes. Je had in die tijd kolenkachels en dat gaf ook iedere dag extra stof wanneer de kolen in de kachel werd gedaan.

Of wat er ook wel werd gedaan was met de korte veger water "sprenkelen" om dwarrelend stof tegen te gaan tijdens het vegen
By Hetty
In de boekenserie "Aardkinderen" Jean Auel wordt beschreven hoe het maken van zeep zou kunnen zijn ontstaan!
Dier braden boven een vuurkuil. Vet valt in de kuil, daarin ligt uiteraard ook as, het gaat regenen en die combi geeft een schuimig iets > zeep!
By rosa
grote kans Hetty. Zeep werd lang met as gemaakt
By Karin
Ik weet niet of dit ergens anders al is genoemd, maar bij het herlezen van Longbourn (deze keer in het Nederlands, super goede vertaling!) vroeg ik me af of Ptolemy Bingley een bastaard van de vader van Mr Bingley is (en dus eigenlijk de halfbroer van Jane Bennets Mr Bingley). Ptolemy is een mulat. Zijn moeder was een slavin van Mr Bingley senior en die was altijd erg op hen gesteld.
By Jacqueline2
Datzelfde vroeg ik me ook af Karin, toen ik het las. Het lijkt er wel op, maar er wordt geen duidelijkheid over gegeven (die heb ik althans niet kunnen ontdekken).
By Frouckje
Jazeker, daar ben ik wel vanuit gegaan! Karen heeft daar ook ergens een opmerking over gemaakt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!