EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Voor alle algemene discussies over de boeken van Jane Austen
By Henk
Een gegeven dat door alle verhalen van Jane Austen speelt, volgens mij, is de onveranderlijkheid van karakters van mensen.
Eigenlijk een redelijk somber uitgangspunt.
Realistisch ?
Iedereen heeft kennelijk een vaste achtergrond, waar van uit bepaalde handelingen verricht worden, dingen gezegd enzovoort.

Mrs. Bennet zal nooit een rustige wijze dame worden, Lizzy en Jane zijn gezegend met een behoorlijke portie intelligentie en een sterk karakter, om twee uitersten te noemen.

Persoonlijk geloof ik hier ook wel in, zolang iemand in dezelfde sfeer leeft.
Elke dag dezelfde mensen in de buurt, vaste routines in de dagindeling.
Verandering van leven kan ook veranderingen in iemands gedrag veroorzaken.
Of anders: Zodat andere karakter-trekken naar boven komen of juist naar de achtergrond gedrukt worden. Of hiermee "het karakter" zelf veranderd wordt is nog de vraag.

( Marten Toonder in een interview jaren geleden vanuit Ierland, redeneren vanuit een Keltische denkwereld zoals hij dat zag: "In de oneindigheid van de Schepping heeft elk mens een wolk met eigenschappen, die varieert naar gelang de omstandigheden ").

Is het een "countryside -city" -gegeven ?

De mensen met een "city"-achtergrond-, zoals Mary en Henry Crawford zijn soepeler met het aanpassen van hun gedrag dan de mensen met een "country-side" achtergrond.
Een algemeen gegeven: Overal ter wereld kijken de mensen in de countryside vaak naar de city met een afkeurende blik :" City is corrupt", terwijl de city-mensen vaak kriebelig worden van de vaste leefpatronen in de countryside.
Dat in de countryside vaak wildere dingen plaatsvinden dan in de grote stad staat hier even buiten.

In ieder geval een gegeven dat door Jane Austen fijn beschreven wordt.
Waar haar voorkeur lag is maar al te duidelijk.
Ik ben het eigenlijk niet met je eens. De hoofdpersonages in Jane's boeken maken net een verplichte verandering mee.
Lizzy en Mr. Darcy moeten beide hun karakter en uitgangspunten (de pride and prejudice) aanpassen, vooraleer ze met elkaar kunnen leven. Jane moet haar adoratie meer uiten, zodat mr. Bingley overtuigd is dat een huwelijksaanzoek een positief antwoord krijgt.
Emma krijgt een harde les te leren als ze zich teveel met andermans leven bemoeit, en te weinig met dat van zichzelf.
Anna van Persuasion is een echt typerend voorbeeld: pas als Captain Wentworth overtuigd is dat ze zich niet meer zo gemakkelijk laat overhalen, is hij bereid om zijn hart weer voor haar open te stellen.

Volgens mij laat Jane Austen net zien dat mensen die niet veranderen ook niet kunnen evolueren. De Crawfords uit Mansfield Park vind ik bijvoorbeeld net niet veranderlijk. Ze blijven hun gedrag behouden, zeker Henry Crawford.

Ik geloof dat maar weinig mensen nooit veranderen in hun leven. Dat zou betekenen dat ze niet leren uit hun fouten.

(PS: Rechtstreeks uit Londen, haha)
Blijft nog de vraag, of het onderliggende karakter echt verandert, of alleen het gedrag.
De meeste mensen, in de JA-boeken in ieder geval, zijn intelligente mensen met enig inzicht in zichzelf.
Op die basis veranderen ze hun gedrag.
Een karaktertrekje :)

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!