EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Voor alle algemene discussies over de boeken van Jane Austen

Wie is jouw favoriete Jane Austen-heroine?

Elinor Dashwood (S&S)
Geen stemmen
0%
Marianne Dashwood (S&S)
1
6%
Elizabeth Bennet (P&P)
7
41%
Emma Woodhouse (Emma)
2
12%
Fanny Price (Mansfield Park)
Geen stemmen
0%
Catherine Morland (Northanger Abbey)
2
12%
Anne Elliot (Persuasion)
4
24%
Anders, namelijk
1
6%
Ik denk ook dat het een rol speelt hoe goed je je kunt meeleven met het personage, dat schept meteen een band. Dat doet niet af aan het feit dat het stuk voor stuk sterke personages zijn.

Leuke poll! Maar ik moet er ook even over nadenken. Ik twijfel namelijk tussen Anne en Elizabeth. Zij verschillen enorm van elkaar maar toch boeien ze mij enorm! :?:
Gedenkwaardige momenten...
Ik weet nog goed dat mijn vrouw iets zat te kijken op TV.
Ook in die tijd kwam ik vaak laat thuis en moest de andere ochtend weer vroeg op.
Meestal negeerde ik de TV dan, maar ik keek even mee, en bleef kijken.
En dat niet alleen vanwege de aantrekkelijke aankleding van de personages, vooral de dames.( OK: ook de heren :P )
"Regency-periode" leerde ik vele jaren later.

Een paar jaar later kregen we de huurvideo van Pride & Prejudice in huis, en ik was direkt verkocht.
Lizzy's/Jennifer's ogen...
Ze vertelden het verhaal tot in detail. De ergenissen vanwege het gedrag van haar familie, etc.
Daarna de boeken gaan lezen, en wat mij betreft is P&P 1995 nog steeds de verfilming die het dichtst bij het boek staat.
Al lezende zie je Lizzy/Jennifer voor je.
Misschien heeft de verfilming me beinvloed bij het kiezen van mijn favoriete heroine.
Moeilijk om een keuze te maken.
Twijfel tussen Anne, Emma en Lizzy...

Heb gekozen voor Anne. Qua doen en laten kan ik mijzelf er voor een deel meer in herkennen als in Emma of Lizzy.
Al vind ik Emma en Lizzy geweldige Austen - heroines en kan ik hier erg van genieten. De gevatheid, snelheid van communiceren, houding en hun blik op de wereld om hun heen.
Ik twijfel tussen Elizabeth en Anne, maar heb toch voor Elizabeth gekozen. Ik vind haar de sterkste persoonlijkheid hebben, maar Anne heeft zoiets waarbij je niet anders kan dan met haar meeleven, vind ik.
Catherine Morland en Fanny Price doen niet veel voor me, ik heb hun karakters nooit helemaal begrepen.
Ik had dat ook met Fanny eerst.. Maar na several re-readings heb ik nu begrip en zelfs respect voor Fanny.
LieutenantGrant schreef:Jane Bennett...omschreven als oh-zo-rustig, maar ondertussen!!
Jane Bennet? Oh, ik wil hier meer uitleg bij, want ik ben erg benieuwd naar je motivatie!
Ik kon echt haast neit kiezen.. ik heb maar voor Catherine gekozen..
Ik zat ook nog te twijfelen tussen Anne.. en Emma vind ik ook echt een super toffe persoon..

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!