EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Voor alle algemene discussies over de boeken van Jane Austen

Wie is jouw favoriete Jane Austen-heroine?

Elinor Dashwood (S&S)
Geen stemmen
0%
Marianne Dashwood (S&S)
1
6%
Elizabeth Bennet (P&P)
7
41%
Emma Woodhouse (Emma)
2
12%
Fanny Price (Mansfield Park)
Geen stemmen
0%
Catherine Morland (Northanger Abbey)
2
12%
Anne Elliot (Persuasion)
4
24%
Anders, namelijk
1
6%
Wat vreemd dat deze poll er nog niet is! We zijn hier toch niet alleen voor de mannen ;)?
Graag met commentaar! Ik heb me beperkt tot de hoofdfiguren van de zes, maar er is een 'anders, namelijk'-optie.
Laatst gewijzigd door Diewertje op 24 mar 2010 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan moet ik natuurlijk zelf het spits afbijten ;).
Ik heb gekozen voor Catherine Morland. Misschien een onverwachte keuze? Ik vind haar sympathiek en vooral haar onbevangenheid spreekt me aan. Ze is natuurlijk naïef en laat zich erg door haar fantasie leiden, maar ik vind het erg leuk om te lezen hoe zij volwassen wordt, leert hoe de maatschappij werkt en uiteindelijk daar haar plaats vindt.
Dan moet ik nog bekennen dat Lizzy, waarschijnlijk de gedoodverfde winnares, dus niet mijn favoriet is. Oké, ze heeft pit en ze sprankelt, maar ik vind haar af en toe nogal bitchy :).
Laatst gewijzigd door Diewertje op 24 mar 2010 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Psst.. Het is heroine, niet heroin - da's héél iets anders... :lol:

Ik vind dit heel erg lastig. Ik zou er eens goed over na moeten denken. Hetgeen ik aan Lizzy en Emma zo leuk vind, zijn hun high spirits, wit en intelligentie. Maar Catherine Morland staat op de een of andere manier toch dichterbij..

Ik weet het niet, ik ga hier even over nadenken.
Toch Elizabeth Bennet. Ik hou wel van het bitchy kantje. :P
Maar serieus, ik ben absoluut niet zo dol op rustige heldinnen als Fanny en Anne, dus viel mijn keuze op Elizabeth of Emma. Beide zelfstandige dames, die een weerwoord klaar hebben indien nodig. Alleen is Emma nèt iets te dol op matchmaking, en is het voor een rijke dame net wat gemakkelijker om eigewijsje te zijn. ;) Vandaar, Lizzie. :)

(Tsss, heroin. Nederland is echt wel een drugsland hé? :P )
Wij hebben tenminste goede wegen.. :lol:

Ik ben er nog steeds niet over uit. Hoewel ik bewondering heb voor Anne, en Fanny ook wel snap, zijn ze niet mijn favourite heroines.. Elinor en Marianne vind ik ook geweldig, maar het spant toch echt tussen Catherine, Emma en Lizzy.. Ook omdat ik mezelf in allemaal wel een beetje herken.
Sebazzel schreef:Ook omdat ik mezelf in allemaal wel een beetje herken.
Ja, ik denk wel dat dàt een grote rol speelt in mijn eigen keuze, nu je het zegt. Catherine ken ik amper tot niet, dus daartegen kan ik me niet vergelijken, maar ik lijk heel erg op Elizabeth en Emma qua karakter. Vooral Elizabeth. Inclusief bitchy kantjes. :P
Is dat niet vaker zo? Dat je meer sympathie kan opbrengen voor personages waar je jezelf in herkent? Omdat je bij andere personages al sneller denkt: 'Nou, dat zou ik toch anders aanpakken!'

(En die wegen dienen toch om de drugs te vervoeren, vandaar)
Dieweretje heeft wel gelijk - Lizzy is soms net iets té bitchy, but then again, dat zijn we allemaal.. Argh, ik kan zo lastig kiezen! Kan ik niet gewoon stemmen op Emma-Catherine Bennet? :wasntme: :angel:
Moeilijke keuze, maar ik heb Elizabeth gekozen.
Zijn eigenlijk niet alle heroines een facet van Jane's eigen persoonlijkheid ?

Maar goed.
Het kijken van P&P-1995 in december stortte mij weer in m'n huidige Jane Austen-manie.
Het boek heb ik 6 jaar geleden voor het laatst gelezen, maar wel twee keer in korte tijd.
Alleen S&S heb ik nog nooit gelezen, maar behalve Lady Susan en Northanger Abbey heb ik toen de andere boeken ook gelezen. En nu weer.
Ik heb zeker nog niet alle verfilmingen gezien.

Ik was verrast 6 jaar geleden hoe dicht de verfilming van P&P-1995 bij het boek bleef.
Op detail zijn misschien kleine dingen over geslagen, dat weet ik niet meer.
Maar de spanning tijdens de dans, bezoek aan Wemberley en andere momenten is even sterk in het boek en in de film.
De karakters, met Lizzy aan top, zijn net zo sprekend.

Allemaal zijn het echte heroines. Emma is een sterke persoonlijkheid.
Maar toen ik net even keek, uit nieuwsgierigheid, of P&P-1995 ook op Youtube stond, ( We hebben de DVD), en Lizzy/Jennifer zag in een episode, was ik weer helemaal verkocht.

Niet voor niets heb ik P&P uitgesteld tot het laatst, besef ik nu, om te lezen.
Het is het sterkste verhaal, en Lizzy is gewoon de sterkste persoonlijkheid.
En Lizzy gespeeld door Jennifer : Dat is iets Magisch.
Ik heb gekozen voor Emma. Eigenlijk puur omdat zij me het meest het 'ja-gevoel' geeft. (he, ik lijk niet voor niets zelf het meest op Marianne he :P) Natuurlijk kan ik een hoop verklaren: haar wit en zelfbewustheid vind ik geweldig, en tegelijk heeft ze toch een soort naïviteit (bv bij Frank Churchill) die haar weer een andere kant geeft. Dit vind je bij Lizzy minder terug, omdat ze het zich stomweg niet kan veroorloven om van daaruit óók nog fouten te maken.

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!