EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Voor alle algemene discussies over de boeken van Jane Austen
Jane vond in ieder geval dat vrouwen veel in hun mars hadden dan de samenleving toen van hen verwachte, maar ze kon wel degelijk kritisch kijken naar haar seksgenoten en hen gedrag.
Ik denk dat Jane Austen veel van mensen om zich heen hield, en ook vaak blij was als ze er niet waren.
Behalve Mrs. Austen en Cassandra dan.
In die positie, aan dat kleine tafeltje aan het raam in alle rust, had ze de volle gelegenheid om de mensen te kunnen zien zoals ze waren, zonder hun lijfelijke aanwezigheid.
En ze hield net zoveel van vrouwen als van mannen, denk ik. Er zijn weinig mensen die echt beschadigd worden ondanks haar inzichtelijke beschrijvingen. Geen mens is perfect.

Sommigen benaderen het wat meer dan anderen.
Mrs. Norris niet zoveel, Jane Bennet en Fanny Price wat meer.
De meesten zitten er ergens tussen in.
Precies, Henk! Ik vind dat je dat echt heel mooi zegt: "In die positie, aan dat kleine tafeltje aan het raam in alle rust, had ze de volle gelegenheid om de mensen te kunnen zien zoals ze waren, zonder hun lijfelijke aanwezigheid."

Ikzelf vind het ook altijd zo interessant dat er van Jane soms wordt gezegd (door mensen die haar OVERDUIDELIJK niet kennen en P&P chicklit vinden...) dat ze zulke oppervlakkige dingen beschrijft, terwijl ze eigenlijk met haar vlijmscherpe pen en tong karakterschetsen maakt van mensen uit haast iedere sociale klasse (behalve de écht arm mensen - Miss Bates is zelfs nog moderately genteel) en dat ze niet schrijft over perfecte, maar over haast échte mensen. Elizabeth Bennet heeft flaws, Emma ook, Catherine Morland ook heel duidelijk, maar ook Anne Elliot en Fanny Price, al is het bij hen minder duidelijk. Toch poke-t de narrator soms ook fun at Fanny, als ze bijvoorbeeld wordt verteerd door jaloezie.
Aangezien ik rust moet houden, heb ikgisteren RTL-Boulevard mee zitten kijken.
Een item over Lady Sarah Fergusson, die ontmaskerd was met een geheime camera.
Ze eiste 500000 pond van de journalist, in ruil daarvoor zou hij toegang krijgen tot Prince Andrew en andere Royals. Groot schandaal, bijna net zo erg als de vete tussen Cornwall en Devon over de echte Cream Tea.
Volgens mijn vrouw werd dit vanmorgen al weer afgezwakt trouwens.
Maar ik zat me echt af te vragen hoe Jane Austen hier mee aan de gang zou gaan in een verhaal.
Zeg Edmond, kun je niet beter besluiten voortaan niet meer op dit forum te komen. Je bent gewoon een sarcastische man, die leden van dit forum bewust wil kleineren. Je vergalt mijn leesplezier op dit forum en ik zou het zeer waarderen als je niet zelf ervoor kiest te stoppen je meningen te spuiten, je gewoon wordt verbannen van dit forum.
Nou, dat was dan ook weer dat. Wat een conceited vent! Mij zomaar "lieverd" noemen en zich zo walgelijk opstellen! Bah! Ah well, heb er om kunnen lachen. Dat zou Jane ook hebben gedaan. :) Bedankt Karin. En ik denk dat ik Egmonds commentaar niet als dusdanig op moet vatten, maar dat ik het tegenovergestelde moet geloven - reden tot positiviteit over mezelf dus.. :lol: :devil:

Goed, even ontopic weer. Ik stuur je binnenkort mijn werkstuk over Jane Austen en het huwelijk door, Karin! :)
Egmond Codfried schreef:Ik heb net je commentaren geprint en ga ze opnemen in mijn publikatie als een falsificatie van mijn theorie, het noodzakelijke tegengeluid. Ik vind je opgewonden toon verrukkelijk.
Eh, ik denk dat je daarvoor Bas' toestemming nodig zal hebben.
Egmond Codfried schreef:Ik denk dat Jane Austen bewust ongehuwd bleef om haar vrijheid te behouden om te kunnen schrijven. Ze schijnt een aversie te hebben tegen zwangerschap en het baren van een kind.
Ben het helemaal met je eerste stelling eens, maar niet met de tweede. Ik bespeur niets in haar werk of correspondentie die getuigt van een aversie tegen het idee om een kind to baren per se, maar wel een aversie tegen de constant, onophoudelijk zwangerschappen die ze om haar heen zagen, die vrouwen helemaal uitputte, en zelfs de levens hebben gekost van een aantal van haar schoonzusters.

"Poor animal," schreef ze in wanhoop aan Cassandra over de derde zwangerschap van een geliefde nicht die nog geen drie jaar getrouwd was, "she will be worn out before she is 30. I am very sorry for her. Mrs Clement too is in that way again. I am quite tired of so many Children. Mrs Benn has a 13th”. En toen ze haar nicht Fanny aan het adviseeren was om niet overhaast met de eerste de beste te trouwen, maar om rustig af te wachten tot ze de ware vond, noemde ze ook op als een bijbehorende voordeel: By not beginning the business of Mothering quite so early in life, you will be young in Constitution, spirits, figure & countenance, while Mrs Wm Hammond is growing old by confinements & nursing”. Toen ze hoorde dat de schoonzus van haar broer - 45 jaar oud - zwanger was met haar 18e kind, schreef ze bits “I wd recommend to her & Mr D[eedes] the simple regimen of separate rooms." Helaas was dit geen advies dat veel mannen uit die periode bereid waren om te volgen.

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!