EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Ze mag er dan al zo'n twee eeuwen niet meer zijn, toch is Jane Austen nog regelmatig in de media. Heb je een leuk nieuwtje, weet je wanneer een nieuwe serie op tv wordt uitgezonden? Laat dat dan hier weten!
By Ilse K
Ik kwam net een interessant interview tegen met Elizabeth Kantor, schrijfster van het onlangs verschenen boek The Jane Austen Guide to Happily Ever After. Kantor beschrijft dat als wij (vrouwen) een gelukkige relatie willen, meer zouden moeten kijken naar de waarden en normen van Jane Austen.
Interview met Elizabeth Kantor http://www.nationalreview.com/articles/ ... rview?pg=1

Dit interview heeft nogal wat losgemaakt bij fans van Austen die haar als voorvechtster voor de vrouwenrechten zien. Zie de reactie van Sarah Seltzer http://sarahmarian.tumblr.com/post/2944 ... r-ideology

Het is niet voor het eerst dat Austen 'gekaapt' wordt door hetzij een conservatieve stroming, of een liberale stroming. Het is een interessante discussie, die klaarblijkelijk erg actueel blijft.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Ilse
By Henk
Gelukkig laat Jane Austen zich niet kapen.

Ik ben nu met mijn 4'de eigen Jane Austen-cyclus bezig, sinds 1999 toen ik haar boeken ontdekte.
Vooral lezen, maar ook wat series er tussendoor voor de jus.
En ik hoop nog veel van die "periodes" te krijgen in de toekomst. ( Ik ben 58).

Want elke keer zie je toch weer heel andere dingen, in de gebeurtenissen, de grappen, de personages, etc.
Hoe mensen Jane Austen soms proberen in een hoekje te praten, hetzij feministisch, nieuwdenker, of wat dan ook, is een raadsel.

Net als een diamant kun je elke keer andere facetten zien, en net als een diamant is Jane Austen's schrijven bestand tegen bijna elk ander materiaal dat het zou kunnen beschadigen.
By Ilse K
@henk
Ik ben het met je eens dat je veel diverse gedachten uit Jane Austen kunt halen. Dat maakt haar ook interessant.

Maar ik vind het verhaal van Elisabeth Kantor nogal stuitend :worried: . Ze projecteert de normen van Austen's tijd naar het hedendaagse leven. Daarmee kleurt ze met een vooringenomen blik het leven van vandaag de dag in, gebruikmakend Jane Austen.

Het is heerlijk om te discussieren over wat "Jane Austen zou doen..", maar dan moet je wel het tijdsverschil van 2 eeuwen meetellen!
By Karin
In het boek Jane's Fame beschrijft Claire Harman hoe Jane Austen iedere zoveel jaar door een bepaalde groep (de vrouwenbeweging, homoseksuelen, noem maar op) gekaapt wordt. Door de 'open' schrijfstijl van Austen is haar werk vaak multi-interpretabel. Wat dat betreft is het net de bijbel ;-) En ik vrees dat het ook nooit op zal houden. Ik denk dat het het lot is van veel schrijvers uit het verleden die nu nog populair zijn. Wuthering Heights was in de tijd van Emily Brontë helemaal geen populair boek, maar werd in de jaren zestig van de vorige eeuw herontdekt en geadopteerd door mensen uit de esoterische hoek. Ik denk dat Emily zich in haar graf in Haworth heeft omgedraaid :devil:
By Odette
Leuk dat je deze artikelen hebt geplaatst Ilse.

Inderdaad Karin. Wellicht is het de belangrijkste reden dat Jane Austen zo populair is omdat iedereen, conservatief, liberaal, zich kan plaatsen in haar boeken. We weten niet wat Jane zelf dacht, alleen door haar brieven kun je een beetje beeld hebben. Als ze nu had geleefd waren er interviews met haar geweest en zouden er groepen afgehaakt zijn.

Heeft iemand het boek van Elisabeth Kantor gelezen?

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!