44-pride-prejudice-zombies

Pride and Prejudice and Zombies draait vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen. De eerste recensies maken gehakt van de film waarin de geliefde zusters Bennet zich niet alleen belaagd weten door trouwlustige heren maar ook door hordes hersenetende zombies. We nemen ze met u door.

pride-and-prejudice-and-zombies-poster-6-600x889Berend Jan Bocking van De Volkskrant (2 sterren) heeft weinig woorden nodig om de film af te slachten. Hij vindt het best een prestatie, hoe de film ‘uitdraait op zo’n goedkope, nacht-tv-achtige en ronduit suffe bedoening.’ En dat terwijl hij best van goeie pulp lijkt te houden. Hij schrijft: ‘Het wordt nooit zo uitbundig, komisch of gestoord als het uitgangspunt belooft.’

pride-and-prejudice-and-zombies-poster-2-600x889‘Doodgeboren kindje’
Ook Jos van der Burg en/of Bart van der Put van Het Parool (2 sterren) maken er korte metten mee. Ze vinden de film mosterd-na-de-maaltijd nu hij wordt uitgebracht zeven jaar nadat het boek van Seth Grahame-Smith en de mash-up-hype hun hoogtepunt hadden. De film zelf noemen ze een ‘doodgeboren kindje dat niets te melden heeft en desondanks om aandacht krijst’. Andere kwalificaties uit hun beknopte recensie zijn ‘mop-zonder-clou’, ‘zwabberend’, ‘halfbakken’ en misschien wel de ergste voor een zombie-film: ‘bloedeloos’.

pride-and-prejudice-and-zombies-poster-3Te ironisch
NRC’s Dana Linssen neemt uitgebreider de tijd om de mix van ‘beroemd kostuumdrama met een zombieplaag’ te duiden en lijkt ook genoten te hebben van het boek. De film kan haar uiteindelijk niet bekoren. Ze schrijft: ‘De grap van het boek (…) is juist dat de teksten en de taal van Jane Austen naadloos overgaan in de zombieaanvallen van Grahame-Smith. Juist door de ernst waarmee dat allemaal gebracht werd, kon je je er een kriek om lachen. Terwijl de filmversie zo overduidelijk ironisch bedoeld is, dat die niet meer dan een gniffel oproept.’

PPZ_Char_Banners_JackNiet genoeg zombies
Martijn Hamerling van de website Filmtotaal vindt dat de makers te veel vastklampen aan het originele Jane Austen-werk. De zombies vormen volgens hem ‘eerder een overbodige verhaalonderbreking’ dan ‘dat ze het verhaal op interessante wijze aanvullen’.

‘Vlot spel’
Toch zijn er ook positieve punten in de recensies. Hamerling vindt de film het leukst op de momenten waar de contrasten tussen origineel en zombieaanvulling het vetst worden neergezet. Bijvoorbeeld als de keurige dames Bennet hun jurken en korsetten volstoppen met wapentuig. Ook is hij te spreken over de acteur Matt Smith die in zijn vertolking van Mr Collins de show steelt. ‘Hij lijkt als enige de memo te hebben gekregen dat de film een vernuftige parodie moest zijn (…)’, aldus Hamerling.

pride-and-prejudice-and-zombies-poster-1-600x889Ook de De Parool-recensenten zijn te spreken over ‘het vlotte spel van de jonge auteurs en de fraaie decors en kostumering’. Dat zou volgens hen niet hebben misstaan in een gangbare Austenverfilming. Linssen is het daarmee eens: ‘Lily James en de heerlijk duistere Sam Riley weren zich dapper, maar ze staan vanaf het begin in een film met een vette knipoog en zonder dubbele bodems.’

Wees er snel bij
Gezien de matige recensies en de terughoudende programmering ­– de film draait in máár 35 zalen – raden we iedereen die de film in de bioscoop wil zien aan er snel naar toe te gaan. Tenzij de young adults, op wie deze verfilming overduidelijk gericht is, massaal naar de cinema trekken, kon deze film wel eens snel een stille dood sterven. Wie hem daarna wil zien is aangewezen op (il)legale streams of dvd’s op een tv-scherm. En da’s toch een beetje alsof je naar de zombieversie van het origineel zit te kijken.