MissCDM1979 schreef:Als dit de point of view is van Darcy, dan is hij wel heel oplettend en gedetailleerd. Elisa's point of view is dan P&P. Je mag dan wel stellen dat Darcy een oog voor detail heeft terwijl Elisa er met de grove borstel door swingt.
Pride and Prejudice wordt echter niet vanuit het perspectief van Elizabeth verteld: ze is wel vaak de focalizer omdat de narrator zich voornamelijk op haar richt, maar we krijgen vaak ook dingen te weten die Elizabeth zelf niet weet of denkt - Austen gebruikt hiervoor een speciale vertelmethode, de indirect free discourse (zij was ook één van de eerste, if not the first one om deze stijl consistently te gebruiken) De Fitzwilliam Darcy, Gentleman trilogie is wel geschreven vanuit het perspectief van Darcy: de lezer ziet enkel wat Darcy ziet (geloof ik, tenminste - het is alweer een tijdje geleden dat ik ze heb gelezen).
Ik vind het trouwens wel een hele goede observatie: Aidan heeft inderdaad heel erg de neiging zich te richten op de details. Wanneer Austen dat doet heeft het altijd betekenis: neem bijvoorbeeld de beroemde beschrijving van Pemberley. "It was a large, handsome stone building, standing well on rising ground, and backed by a ridge of high woody hills; and in front, a stream of some natural importance was swelled into greater, but without any artificial appearance. Its banks were neither formal nor falsely adorned." - het is een van de weinige gedetailleerde beschrijvingen die Austen geeft. Het zegt zowel een hoop over Pemberley zelf (en vormt een schril contrast met Rosings) als over Darcy zélf, en maakt voor de lezer een hoop duidelijk.
Ik kon op een gegeven moment het woord 'sweetling' ook niet meer zien. Darcy en Georgiana leken me af en toe a tad melodramatisch in hun uitbarstingen van liefde.
"Second hand books are wild books, homeless books; they have come together in vast flocks of variegated feather, and have a charm which the domesticated volumes of the library lack."
- Virginia Woolf