Vaste JaneAusten.nl-bezoeker Rebecca bezocht deze zomer Groot-Brittanië en ging op zoek naar bijzondere Jane Austen boeken in het boekenstadje Haye-on-Wye.

Het is inmiddels traditie: zoeken naar Jane Austen boeken tijdens onze vakanties in Groot Brittannië. Zo ook afgelopen zomervakantie. Je kan deze jacht een ‘studie- activiteit’ noemen, heel sophisticated natuurlijk of een ‘investering’, mochten de vondsten ooit nog eens wat waard worden. Maar het is natuurlijk gewoon een prettige ‘verslaving’. Want zeg nou eerlijk: wat moet je eigenlijk met een verzameling van veertig Jane Austen boeken die niet van haar hand zijn maar van allerlei mensen die iets over haar te melden hebben. Of, veel leuker nog: sequels op haar boeken hebben bedacht, kleding- en gedragscodes à la Austen propageren of de zoveelste biografie over haar schrijven.

Eldorado
Hét eldorado voor Jane Austen leesmateriaal is het kleine boekenstadje Hay-on-Wye in Wales. Afgelopen juli bezocht ik daar zo’n twintig boekenwinkeltjes om toe te geven aan mijn verzameldrift. Ik liep dan direct op een verkoper af om te vragen waar ik boeken over Jane Austen kon vinden. Niet te verwarren met boeken ván Jane Austen. Inmiddels wist ik namelijk al dat ze je in het laatste geval direct meetronen naar een afgesloten vitrine waarin special editions staan van haar novels. Die zijn er in alle prijsklassen. De duurste die ik dit jaar gezien heb was een uitgave van haar romans uit 1897, nieuw in leer gebonden. Deze kon voor een slordige 1.200 Engelse ponden mijn bezit worden. Slik, nee dank u voor het openmaken van de vitrine! Ik heb thuis immers alle romans in een mooi gebonden special edition, ooit gekocht in het Jane Austen Centre in Bath.

Celebration
In iedere winkel vond ik boeken die ik graag aan mijn verzameling wilde toevoegen. Ik noem een paar aansprekende titels: Jane Austen’s little advice book, A portrait of Jane Austen, York notes advanced on Pride and Prejudice, Collected Poems and verse of the Austen familiy, Jane’s Alton, Jane Austen and her world van Marghanita Laski, Jane Austen; a celebration etc. Een celebration was het indeed! De winkeltjes in Hay-on-Wye zijn allemaal even knus en ik heb er uren doorgebracht in oude, aftandse fauteuils, op wiebelige krukjes en zeer apart ruikende zolverdiepingkjes. Maar … bladerend door al die opmerkelijke boekjes vergat ik alles om mij heen en keek ik verbaasd op toen een wel heel erg 21ste eeuws uitziende Mr. Darcy mij vriendelijk aankeek en zei: de winkel gaat sluiten mevrouw …
Mijn ‘prize-possession’ van deze zoektocht is The Jane Austen Quiz and Puzzle Book. Dertig jaar geleden is een zekere Maggie Lane op enig moment op het idee gekomen om allerlei puzzels en vragen te bedenken over het werk van Jane Austen. En de vragen zijn pittig, zelfs voor een redelijke Austen kenner als ik. Het kostte slechts 4 pond maar brengt me de komende maanden vast meer plezier dan de in leergebonden special editions. Enne … de antwoorden staan achterin!
Heb jij ook een interessante, ontroerende, spannende of gewoon leuke Jane Austen anekdote uit jouw vakantie? Stuur ons een e-mail!