Was Ciska Dresselhuys toch bijna lid geworden van onze ‘Jane Austen Fanclub’ (dat heet community tegenwoordig, Ciska)! In een lang artikel in dagblad Trouw van 2 oktober, beschrijft de oud-hoofdredacteur van OPZIJ wat volgens haar de onaflatende aantrekkingskracht van Jane Austen is. Daarin wordt veelvuldig gehint naar de activiteiten van het Jane Austen.nl forum:

Had ik aanleg in die richting dan zou ik lid kunnen worden van de Jane Austen Naaiclub, die zich volgend jaar wil gaan toeleggen op het maken van regency-mode. Dat wil zeggen: op het naaien van die mooie, lange negentiende-eeuwse jurken, met verhoogde taille, pofmouwen en lange sleeprok. Maar jaren geleden heb ik als deelneemster aan de Margriet Knipcursus al ontdekt dat ik geen talent heb op dat vlak. Een eenvoudig recht rokje was het enige kledingstuk dat – na maandenlang geploeter – uit mijn vingers kwam.

Maar niet getreurd: ik kan in ieder geval meedoen aan de Jane Austen Picknicks in het Utrechtse Wilhelminapark. Met muffins, brownies, carrotcake en scones met clotted cream. Het liefst gekleed in zo’n regency-jurk. Alles in het kader van de Jane Austenadoratie, waaraan veel vrouwen lijden.

Dat die veel verder gaat dan het lezen en herlezen van haar boeken en het kijken naar tv-series, blijkt uit de website van de Nederlandse Jane Austen Fanclub: er worden allerlei dingen bedacht om de geliefde schrijfster, bijna tweehonderd jaar na haar dood, in ere te houden.

Je kunt het hele artikel lezen op de website van dagblad Trouw.