Lieve J,

Wat was het een leuk weekend! Ik heb drie dagen gebeeldhouwd. Het was op een mooie locatie op de hei. Samen met dochterlief (de oudste) en mijn moeder deed ik een workshop. We zaten vol ideeën. De een maakte een torso, de ander een dolfijn en de derde begon aan een borstbeeld.

Volgens mij zijn jij en ik het erover eens dat het voor vrouwen belangrijk is om talenten te ontplooien, toch? En niet omdat ze daarmee meer kans hebben een goede huwelijkskandidaat te vinden. O nee, dat is zo’n ouderwetse gedachte. Bespottelijk. Alsof je een betere partner bent als je kunt schilderen, kleien, zingen, pianospelen, borduren en punniken. Ik zou pas onder de indruk zijn als iemand het allemaal tegelijk zou kunnen! Nee, dat soort bezigheden worden pas interessant als je er talent voor hebt en het met gevoel doet.

Volgens de docent was duidelijk dat het talent bij ons van moeder op dochter op kleindochter was overgegaan. Mijn ambitieuze plan om een borstbeeld te maken juichte hij dan ook toe. Om jou te verrassen wilde ik een beeld van je maken. Ik heb het altijd sneu gevonden dat er zo weinig portretten van je zijn.

Helaas ging het niet zoals het moest gaan. Ik zal er niet omheen draaien. Ik heb je onthoofd. Na anderhalve dag kappen en hakken sloeg ik je opeens doormidden. Er werden nog operaties voorgesteld om je op te lappen, maar dat zou niets geworden zijn. Ik ben daarom vol goede moed opnieuw begonnen. Dit keer met een iets kleiner project. Ik heb alsnog een portret gemaakt. En ik noem het Jane. Maar of jij jezelf erin zult herkennen?

Ik heb een foto bijgevoegd. Als ik je een beetje ken, weet ik dat je hier de humor van inziet. Binnenkort doe ik een nieuwe poging voor het grote borstbeeld. Je verdient het. En beeldhouwen is een van de fijnste dingen om te doen, vind ik. Het komt dus goed, heus!

Liefs,
A

Anke Werker en Rick de Haas


‘Follies and nonsense, whims and inconsistencies do divert me, I own, and I laugh at them whenever I can.’
Met dit citaat van Jane Austen (1775-1817) als motto schrijft Anke Werker (1972) brieven aan deze schrijfster. Een reactie verwacht ze niet. Wel hoopt ze antwoord te vinden op de vraag hoe anders de wereld van nu is in vergelijking met twee eeuwen geleden. En, is die wereld wel zo anders? Illustrator Rick de Haas voorziet de brieven van commentaar in beeld.