Lieve J,

Wat leuk om te weten dat jouw Mr Darcy er heel anders uitziet. Grappige tekening ook, die je meestuurde. Knap dat C dat zo uit de losse pols op papier heeft gezet. Het geeft een goede indruk van jullie beeld van de man die zo tot ieders verbeelding spreekt. Toch denk ik dat Mr Darcy voor mijn generatie onlosmakelijk verbonden is met Colin Firth.

Ik vind het overigens wel een nadeel van verfilmingen, dat je na het zien ervan nooit meer je eigen beelden kunt bedenken. Hoe ik ook probeer om de personages zelf in te vullen bij het herlezen van de boeken, altijd dringen de herinneringen aan de films zich op. En hoe meer verfilmingen er van een verhaal zijn, hoe ingewikkelder het wordt. Misschien is het nog het beste te vergelijken met een portrettengalerij. Of een line-up. Alle Mr Darcy’s op een rijtje en wil de echte een stapje naar voren doen…

Toch denk ik dat Mr Darcy voor mijn generatie onlosmakelijk verbonden is met Colin Firth.

Meestal probeer ik eerst het boek te lezen voor ik de verfilming ervan ga kijken. Uit een soort eerbetoon aan het oorspronkelijke werk. En ook zodat ik er een eigen invulling aan kan geven. Maar steeds vaker lukt het niet. Er verschijnen zoveel boeken en verfilmingen. Misschien is het ook meer van deze tijd dat er een mix van beelden ontstaat.

Laatst sprak ik met iemand over een boek. We herinnerden ons allebei zo’n mooi citaat, heel treffend voor een van de personages. Wat denk je? Toen ik het op wilde zoeken, bleek dat het in het boek helemaal niet voorkwam. De uitspraak was er in de verfilming aan toegevoegd. Zo sterk zijn beeld en gesproken woord dus.

Maar ik laat het hier even bij. Ik moet rennen om op tijd bij de bioscoop te zijn. Een film met Mr D… eh … Colin Firth. The King’s Speech. Heb jij ‘m al gezien misschien?

Groetjes,
A

Anke Werker en Rick de Haas


‘Follies and nonsense, whims and inconsistencies do divert me, I own, and I laugh at them whenever I can.’
Met dit citaat van Jane Austen (1775-1817) als motto schrijft Anke Werker (1972) brieven aan deze schrijfster. Een reactie verwacht ze niet. Wel hoopt ze antwoord te vinden op de vraag hoe anders de wereld van nu is in vergelijking met twee eeuwen geleden. En, is die wereld wel zo anders? Illustrator Rick de Haas voorziet de brieven van commentaar in beeld.