Bakken en braden

Het hoeft op dit forum niet alleen over Jane Austen te gaan... hier kun je even lekker off-topic gaan!

Re: Bakken en braden

Berichtdoor Sebazzel » 06 feb 2010 17:48

Chocolademuffins!

Ingrediënten:

100 gram melkchocolade
100 gram boter
4 eieren
150 gram poedersuiker
150 gram zelfrijzende bloem
60 gram cacaopoeder

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius, en smelt ondertussen de (melk, maar puur kan ook) chocolade en de boter in een pannetje au-bain marie. Meng de chocoladeboter dan met de suiker & eieren & het cacaopoeder, en zorg ervoor dat het een glad geheel wordt (enkele klontjes maken niets uit). Doe de muffins in ingevette muffinvormpjes, en bak ze in de oven ongeveer 15 à 17 minuten gaar. Laat ze ongeveer een half uur afkoelen.

Glazuur naar smaak: Meng wat poedersuiker met cacaopoeder, en doe hier een beetje water bij tot het een dik, smeerbaar geheel is (indien je het nog chocolade-achtiger wil maken, kan je desnoods nog wat gesmolten chocola erdoor doen). Bestrijk hiermee de muffins.

Serveren met een bolletje vanille-ijs en een takje munt.
"Happily ever Austen!"
Sebazzel

Berichtdoor Mrs. Shakespeare » 06 feb 2010 19:50

Lekker, Bas :P !
If you want a Mr. Darcy, you have to create one
Mrs. Shakespeare

Berichtdoor Henk » 06 feb 2010 20:59

Slightly off-topic, maar ok...
Mij allereerste horeca-ervaring was in Engeland. De meest leerzame ervaring was op King's Cross, waar ik a la carte salads en sandwiches moest maken in een luxere zaak.
Buiten hoorde ik constant het gebrul van die prachtige Deltic-diesel locomotieven, die klaar stonden voor vertrek naar verre bestemmingen, zoals Inverness en Fort William. Maar dat is helemaal off-topic.

Er is het een en ander veranderd in de eetcultuur overal.
Amsterdam is een heerlijke stad: Maar er zijn tijden geweest dat het toch behoorlijk lastig was om even een broodje of een salad ergens te eten, in plaats van frituur etc.
Terwijl in de kleinste Engelse dorpjes altijd wel ergens een lunchroom te vinden in, die lekkere verse sandwiches maakt, of lekkere pies. Nog steeds.

Eten en drinken in de UK: In dit topic houden, of een aparte maken ?
Daily reader of The Baronetage
Henk

Berichtdoor Lavendula » 08 feb 2010 20:44

Hi everyone,

Iedereen weet al zo onderhand wel dat ik op dieet ben en dat het echt super goed gaat. :dance:
Nu ben ik lid van het forum van dit dieet, en daar staan af en toe OVERHEERLIJKE recepten.
Ik heb daar wat van uitgeprobeerd, en ik vond een bepaald recept echt 'Devine'' :inlove: . Zo lekker.....dat ik dacht: ''misschien is dit ondanks dat het een Atkins recept is toch wel leuk om hier te delen''.
Nu zeg ik wel ''Atkins recept''. Maar het is gewoon door iemand bedacht van het Atkins forum. Het recept reist door naar elke atkinser.....en iedereen die het geprobeerd heeft is er verslaafd aan geraakt :lol: .

Het begon als een lekker alternatief ideetje voor een Custard ontbijt. Maar mensen hebben ermee verder geëxperimenteerd en nu kan je er dus nog meer mee.
Hier komtie dan :rofl:

Je hebt nodig:

- 4 eieren
- 120 gram roomkaas
- 50 ml slagroom
- klontje boter
- kaneel
- Zoetstof naar smaak (voor de niet atkinsers kun je gewoon suiker gebruiken....je kunt het zo zoet maken als je zelf wil)

Mengen tot een glad mengsel zonder klontjes. In een ingevet ovenschaaltje doen, 30 minuten op 180 graden. Af laten koelen met de oven op een kiertje. Makkelijk de avond ervoor te maken, dan ben je 's morgens zo klaar.

Het is heel makkelijk te bereiden. En het leuke is: Je kan de kaneel vervangen door cacao of vanille. Als je het in kleine vormpjes doet, heb je soort van chocolade/kaneel/vanille muffins. Maar je kunt het ook in een grote ovenschaal doen. Het begon als Custard, maar men noemt het nu ook: snelle cheesecake, muffins, cake, noem maar op.
Je kunt er lekker veel mee combineren en het is echt goddelijk :P
Suikervrij (als je wilt) en maar 7.3 Khoolhydraten! (sorry....kon het niet laten :?: :lol: :lol: :lol: )

Zo zag mijn ontbijtje er dus afgelopen zondag uit. Don't eat it all at once....cause it really fills ;) :lol:

Afbeelding
There's no way to happiness, happiness is the way

Afbeelding
Lavendula

Berichtdoor Karenlee » 08 feb 2010 21:55

Ooh, dat ziet er inderdaad verrukkelijk uit Lideweij, en perfect gelukt. Zou zo in een kookboek kunnen staan!
"He has all of the virtues I dislike, and none of the vices I admire" - Winston Churchill
Karenlee

Berichtdoor Henk » 09 feb 2010 00:01

Ziet er erg lekker uit, Lavendula !

Pies: We maken ze heel af en toe.
Het pie-deeg gaat goed, samen met de chicken-variaties ook.
We hebben ze een paar jaar geleden met Kerst gegeten, met visite die niets met Engeland hadden.
Tomaten-soep van bleekselderij en Heinz-fritto tomatenpuree vooraf, plus nog wat dingen er omheen.
Ze hebben gesmuld, en vonden het origineel.

De chicken-vulling maken we met een roux-saus.

De beef-variaties krijgen we niet zo perfekt zoals in de UK.
Het pie-deeg gaat goed, maar om die lekker pittige beef-vulling te krijgen lukt niet echt.
Misschien dat we wat kant-en-klare pakjes mee moeten nemen, maar dat is onze eer te na.
Oxo ?
Daily reader of The Baronetage
Henk

Berichtdoor Sebazzel » 17 feb 2010 22:22

*Hoopt dat Karen ooit nog eens haar recept voor die delicious meatballs gaat posten.....* 8)
"Happily ever Austen!"
Sebazzel

Berichtdoor Karenlee » 18 feb 2010 01:10

:)
Ja, ze zijn erg lekker, he? Deze recept vraag om Welch's grape jelly, die je alleen kunt kopen in die speciale import winkels die spul hebben vanuit de UK/US (er is een in Utrecht). Ik weet niet wat de resultaat zou zijn als je iets anders zou gebruiken. Om te beginnen is jelly anders dan jam (het is gemaakt van de vruchtensap en niet de vrucht zelf). En al wilde je gewoon jam proberen, 'grape' is geen voorkomende smaak in NL, en het is juist die grape en chili smaken samen die IMO deze zo lekker maken.

COCKTAIL MEATBALLS (50-60 meatballs)
1 kilo rundergehaakt
250ml paneermeel
125ml melk
1 eetlepel Worcestshire sauce
1 ui heel fijn gesneden (ik gebruik de keukenmachine)
2 eieren
fijngesneden peterselie
zout en peper naar smaak

Meng alle ingredienten heel goed door elkaar en drai ze in ballen (+/- 2.5cm). Bak ze in grote kookpan ongeveer 20 minuten, af en toe omdraaiend om ze aan alle kanten bruin te krijgen. Goed laten uitlekken en - ook belangrijk - goed afkoelen. Als je ze warm in de saus doen hebben ze neiging om uit elkaar te vallen. Als ik dit recept maak, bak ik meestal de meatballs de dag daarvoor en zet ze in de koelkast.

SAUS:
Iets meer dan 700ml chili saus
590ml Welchs' grape jelly

Langzaam opwarmen, af en toe roerend, tot jelly helemaal gesmolten is. Doe meatballs in de sauce en voorzichtig roeren tot ze helemaal bedekt zijn met saus. Laten ze sudderen (af en toe roerend) op laag pitje zonder deksel minstens 1 uur.

Eet smakkelijk!!
"He has all of the virtues I dislike, and none of the vices I admire" - Winston Churchill
Karenlee

Berichtdoor Sebazzel » 25 feb 2010 21:17

Is dat dan zoete of pittige chilisaus? En zou je me het adres van die winkel in Utrecht kunnen geven? :)
"Happily ever Austen!"
Sebazzel

Berichtdoor Karenlee » 26 feb 2010 22:36

Het is gewoon de 'normale' chilesaus, zoals van Calve. De winkel in Utrecht is op de Steenweg - de grote voetganger-winkelstraat dat begint aan een kant van de Vredenburg (waar de grote markt is). Als je vanaf Vredenburg komt is het bijna helemaal aan het eind van de straat aan de linkerkant. Weet niet hoe vaak je in Utrecht komt, maar als je wilt, kan ik wat voor je kopen en het meenemen naar de antiekmarkt meetup (samen met je bakvorm, en je boek, en je... ;) ).
Karenlee

VorigeVolgende

Keer terug naar Effe lekker off-topic