EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Vind je Emma leuk? Praat er hier met andere liefhebbers over.
By Karin
Het was al erg lang geleden dat ik Emma had gelezen. Door vaak de film te zien, was mijn idee van het boek een beetje vertroebeld. Daarom was het leuk om het boek weer eens goed te lezen en er met anderen over te praten.
Wat mij direct opviel was hoeveel beter Emma geschreven is dan Pride and Prejudice (om het maar even te vergelijken met het vorige boek dat we in deze leesclub lazen). Natuurlijk heeft dit te maken met het feit dat Jane Austen dit boek op veel latere leeftijd schreef. Meer beschrijvingen, veel langere dialogen, beter uitgewerkte personages, veel meer bijfiguren, het boek bruist en sprankelt aan alle kanten. De samenleving waarin het verhaal zich afspeelt komt echt tot leven, veel meer dan bij P&P. Dat de hoofdpersoon niet direct de meest aantrekkelijke is qua karakter, maakt het voor mij alleen maar interessanter. Vooral om te zien hoe Jane Austen er in slaagt om uiteindelijk toch ervoor te zorgen dat je van Emma gaat houden.
Wat mij betreft is Emma één van de betere en misschien wel het beste boek dat Jane Austen heeft geschreven.
By by a lady
De personages en dialogen zijn wellicht wat meer uitgewerkt, toch kunnen ze mij niet heel erg blijven boeien.
Ik vind dit boek niet per definitie beter dan P&P, want de vaart die in dat boek zit heeft Emma niet door de lange dialogen. Zo'n ellenlange dialoog waarbij in feite niets interessants gezegd (het is nog net geen geneuzel) word ben ik geneigd om te skippen. De manier waarop de personages elkaar aanspreken met arme zus en lieve zo vind ik vreselijk nep. De personages en dialogen zijn niet echt scherp. De gedachte achter het boek met de verschillende klassen die goed met elkaar overweg kunnen gaan weer wel, maar de wijze waarop mensen uit diverse lagen van de bevolking met elkaar omgaan staat in elk boek centraal. In Emma is het alleen veel duidelijker doordat de plek waar het zich afspeelt redelijk klein is met een grote diversiteit aan klassen.

Ik heb het boek overigens nog lang niet uit, want ik heb bijna geen tijd om te lezen.
dus een echte conclusie blijft van mijn kant uit!
By Lady Thornball
Ik moet zeggen dat ik het een van de betere boeken van Jane Austen vind.
Ik vind de verschillende karakters erg leuk, ook al zijn het een heleboel zeurpieten bij elkaar ;) Ik had het boek dan ook snel uit. Pride & Prejudice en Persuasion blijven toch wel samen een gedeelde nummer 1 maar daarna volgt Emma.
By Merdyff
Ik twijfelde altijd of ik nu P&P of Persuasion beter vond, maar dat was voor ik Emma las. Ik weet niet echt zeker of het echt mijn favoriet is, misschien heb ik P&P ondertussen gewoon al eens te vaak gelezen, maar ik ben het zeker met Karin eens: Emma is een zeer goed opgebouwd boek en het is duidelijk dat Jane Austen toen al meer schrijfervaring had dan toen ze P&P schreef. Er zit meer afwisseling in. Bij P&P heb je bijvoorbeeld een heel stuk waar het gaat over Mr. Collins en waar Mr. Darcy amper of niet aan bod komt, gevolgd door dan weer een heel stuk waar hij wel de hele tijd is. Bij Emma moet je Mr. Knightley nooit erg lang 'missen', hoofdstukken waarin hij niet voorkomt zijn veel beter afgewisseld met hoofdstukken waarin hij wel voorkomt. (Ik geef het toe, ik lees de boeken voor de knappe venten. :lol: ). Uiteraard ligt dat voor een deel aan het verhaal dat anders is. De relatie tussen Emma en Mr. Knightley is heel anders dan de relatie tussen Lizzy en Mr. Darcy, maar toch is het een element dat mij steeds een beetje stoort in P&P, ik heb altijd de neiging om het hele Mr. Collins-deel over te slaan. Bij Emma heb ik dat veel minder. Miss Bates en Mrs. Elton zijn een beetje irritant, vooral Mrs. Elton, maar die stukken vind ik meestal net niet té lang. Verder vind ik het ook heel leuk in dit boek om heel af en toe eens het standpunt van Mr. Knightley te zien. Het zou van mij nog meer mogen zijn, maar van de boeken die ik gelezen heb (allemaal behalve Mansfield Park) zie je hier volgens mij het meeste vanuit het standpunt van het mannelijke hoofdpersonage. Zeker een pluspunt voor Emma, vind ik.
Ik hou ook van het verhaal. De misverstanden door verkeerd begrepen hints en zo. Ik vind het echt leuk. En uiteraard een happy-end.
Mijn besluit: ik vind het zeker één van de beste Austen-boeken, misschien zelfs het beste.
By Alynia
Ik heb nog vrij weinig vergelijk, omdat de andere boeken van JA die ik gelezen heb jaaaaren geleden zijn. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het een geweldig boek vond, erg lastig om hem weg te leggen! Hoewel de mensen een stelletje zeurpieten bij elkaar waren zoals Carla zegt, het zijn wel zeurpieten die goed beschreven en daardoor erg leuk zijn. De personages zijn goed uitgewerkt, en het verhaal boeit zonder dat er 'rare' kunstgrepen of acties nodig zijn, ik hoop dat een beetje duidelijk is wat ik daarmee bedoel.
By Zieoendjen
Ik vond Emma heel leuk door al die interessante en grappige personages, die ook heel erg verschillend zijn: Harriet, Miss Bates, Mr Woodhouse, Frank Churchill, Mr & Mrs Elton, Emma zelf... Ik vond de mensen in het boek het verhaal zo leuk maken, en ook wel afwisselend. Jammer dat ik al wist hoe het afloopt, maar dat Emma uiteindelijk verliefd blijkt te zijn op Mr Knigthley is volgens mij niet zo voor de hand liggend voor iemand die Emma nog nooit gelezen heeft en dat maakt het verhaal nogal uniek. Emma is zeker een van mijn favoriete JA-boeken!
By Diewertje
....Even verplaatst vanuit een ander topic:

Het is me helaas niet gelukt om binnen de maand Emma uit te krijgen...tot mijn grote spijt. Ik ben net na de picknick op Box Hill en nu begint Emma (eindelijk) door te krijgen wat ze voor Mr Knightley voelt. Dus ik verwacht dat ik het deze week wel uitkrijg.

Ik vind Emma een erg goed boek, maar om de een of andere reden heeft het verhaal me niet gegrepen. Dat is ook waarschijnlijk de reden waarom ik het niet heb uitgekregen. Ook blijft het zo, net als de meeste JA-boeken, dat je dit boek niet snel kan - en wil - uitlezen. Als ik zo alle positieve aspecten en leuke, kleurrijke karakters naga kom ik er maar niet achter waarom dit boek me niet zo heel erg aanspreekt....misschien komt het later nog!
By Em'ly
Wat een mooi boek,
Alleen in het begin van het verhaal zou je nooit denken dat Emma een crush op Mr.Knighley heeft.
Dit was de eerste keer dat ik het las echt zo mooi alleen houdt ik nog steeds het meest van Pride & Prejudice.
Frank Churchill moet knap en jong uitstralen maar eigenlijk als je de dialogen bekijkt tussen de personages vind ik hem juist helemaal niet aantrekelijk of bijzonder knap, slim enz.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!