EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Vind je Emma leuk? Praat er hier met andere liefhebbers over.
By Diewertje
Nu ik er zo over nadenk, spelen rangen en standen een grote rol in Emma. In Highbury leven veel families van verschillende sociale klasses, waarbij de Woodhouses zo'n beetje bovenaan staan. Maar toch gaat Emma ook om met Harriet en ook de Mr. and Mrs. Cole, en Mrs. en Miss Bates. Zal dit komen doordat Highbury maar een klein stadje is en het aantal mensen van Emma's "eigen stand" erg beperkt is?

Wel zie je dat af en toe botsen, als Emma graag naar een feestje van de Coles wil om Frank Churchill daar te ontmoeten, maar eigenlijk geen uitnodiging hoort of verwacht te krijgen, omdat ze daar anders nooit op ingaat.
En de vriendschap met Harriet is ook niet gelijkwaardig. Zij overtuigt Harriet dat ze een Mr. Elton kan krijgen en dat Robert Martin veel te min voor haar is.
By Karenlee
Jane schreef zelf, toen ze aan Emma begonnen was, dat haar volgende boek over 'ordination' zou gaan - niet in de zin van pastoor worden, maar in hoe mensen in verschillende klassen zichzelf zagen en met elkaar omgingen.

Highbury is een zeer klein plaatsje, dus kan functioneren als een soort microcosmos hiervan. Je had - in aflopende rangorde de Woodhouses/Knightleys, Westons, Elton, Perrys, Coles, Bateses, en Martins. Jouw positie op de ladder werd in de eerste instantie bepaald door of je wel of niet als 'gentleman' geboren was (dus met eigen 'property'). En hoe ouder dat bezit, hoe hoger op de ladder je zat. Maar daaronder kon het vrij fluide zijn. Mr. Weston was in trade begonnen, maar door zijn eerst huwelijk in een familie met hoog aanzien en z'n latere aankoop van Randall's heeft hij de status van gentleman definitief geworven. Mr Elton en - in iets mindere maat - Perry, door hun zeer respectable beroepen, komen er ook in aanmerking voor. Die kwamen ook vast uit families die in ieder geval aan het 'rand' van de gentry al zaten. De Cole familie begon vrij ordinaire, maar door hun recente financiele succes zitten ze nu in een positie dat een van kinderen zo'n hoge 'match' zou kunnen maken, of een eigen landgoed zou kunnen kopen, waardoor ze ook iets verder op de ladder zou kunnen klimmen.

Ik heb in een andere topic geschreven over hoe de 'rangschikking' in society zo ontzettend aan het veranderen was in de tijd van Austen. Voorheen, het enige wat telde was in welke familie je geboren was. Punt. Maar tijdens haar leven, begon de sociale tij te keren - zelfs een nieuwe weg in te slaan. Mensen waren ziek van de uitspattingen van de verwende rijken en aristocracy. Langzaam maar zeker begon het meer belangrijk te worden van WAT je van je leven had gemaakt i.p.v. in wat voor familie je geboren was. Een 'meritocracy' begon zich te vormen i.p.v. (of tegenover) de aristocracy'. Jane juichte dat ontwikkeling - denk ik - helemaal toe. Haar eigen broers hebben er ontzettend van geprofiteerd.

In Emma is ze, denk ik, dit idee aan het uitpluizen. Ik weet niet of ze het helemaal tot haar eigen tevredenheid heeft afgerond. en je ziet dat het meest duidelijk in Harriet Smith. In die tijd - hoe schandalig het ook was - waren er wel degelijk onechte kinderen geboren. Maar daar kwam ook dat hypocrasie van de 'rangorder' naar voren. Als het kind uit een zeer rijk of hooggeplaatste familie kwam, genoot het nog steeds van een bepaaalde positie. De onechte kinderen van de Prins Regent waren ook Dukes e.d. geworden. Daarom houdt Emma ook steevast aan het idee dat Harriet ook van zo'n hoge afkomst is (hoewel er geen enkele bewijs voor is). Want dan zou ze toch 'in haar eigen klasse' zijn, en zou ze ook een zeer goede huwelijkskandidaat zijn voor wie dan ook.

Door het hele boek is Austen de 'randjes' aan het uitzoeken en 'pushen' van hoe moet je om gaan met mensen uit de verschillende klassen. Emma leert daardoor wat belangrijke lessen maar, helaas, duurft Austen niet ver genoeg te gaan met Harriet. Als het eenmaal bekend wordt dat ze maar de dochter is van een tradesmen - "without wealth or rank to soften the stain of illegitamacy" is Emma tevreden om hun vriendschip te laten "sink into a general feeling of goodwill", als Harriet eenmaal de vrouw van Robert Martin wordt. Hoewel ik moet ook toegeven dat de hele Knightley 'mix-up' ook een rol zou hebben gespeeld - Emma schaamt zich nog steeds ontzettend van al haar hersenverspinselen.

Voor mij, het allerbeste afsluiting van het boek zou degene zijn die ze hebben laten zien in de Kate Beckinsale versie van Emma. Aan het eind, tijdens het Oogstfeest op Donwell - waar alle betrokkenen bijzijn - loopt Emma naar Robert Martin toe, geeft hem een hand, en zegt dat zij hoopt dat hij en Harriet een keer op de thee zal komen bij Hartfield als ze getrouwd zijn. Dat zou ik (anno 2009) het meest integere afsluiting vinden maar, zoals ik zei, misschien duurfde Jane (in 1814) niet zo ver te gaan.
By Diewertje
Superinteressant, Karenlee! Die informatie geeft het boek direct veel meer achtergrond. Ik heb weleens gehoord dat de kritiek op JA's werk was dat ze zich niet bezighield met politiek of de wereld in het algemeen, maar dat valt dus nog best mee. Om de een of andere reden heb ik ook wel het gevoel dat de JA's boeken zich beperken tot de hoofdpersonen en hun eigen wereldje, maar dat komt misschien dus ook door mijn (beperkte) kennis van de Engelse society in die tijd.

Ik vond ook de afsluiting van Kate Beckinsale's Emma erg goed - dat geeft het verhaal meteen meer dimensie door die verandering in de society weer te geven. Dat hebben ze dus goed opgepikt.
By by a lady
Het is natuurlijk ook zo, doordat ze in een heel erg klein dorp leven, het onmogelijk is om niet met elkaar om te gaan vanwege de sociale klassen. In de stad is men veel sneller geneigd om die lijn tussen de klassen heel duidelijk te houden. Dus ik denk dat wat Jane Austen schreef toch wel op realiteit van het leven in een heel klein dorp gebaseerd is....met een schep er boven op.
By 27AnnA72
@by a lady : Dat zou ook verklaren waarom Mrs. Elton bij het binnenkomen van de dorp minder opheeft van de society. Note: ik heb de Romola verfilming gezien, niet het boek gelezen.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!