EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Vind je Emma leuk? Praat er hier met andere liefhebbers over.
By Diewertje
Ik heb het boek nog niet uit, dus misschien krijg ik nog nieuwe inzichten, maar mij intrigeert de geheime verhouding tussen Frank Churchill en Jane Fairfax. En ook hun relatie tot Emma en Mr. Knightley.

Ten eerste, Emma mag Jane Fairfax niet. En Mr. Knightley mag Frank Churchill niet. Emma heeft Frank Churchill altijd in het achterhoofd gehouden als serieuze huwelijkskandidaat. Zal dat de dieper liggende reden zijn dat Mr. Knightley hem eigenlijk niet mag? En kan het niet zijn dat Mr. Knightley stiekem of onbewust Jane Fairfax heeft gezien als potentiele vrouw, waardoor Emma ook onbewust een aversie tegen haar heeft?

En dan verder - als Frank Churchil en Jane Fairfax al in het geheim verloofd zijn - is Frank erg onaardig tegen haar. Hij zegt bijvoorbeeld tegen Emma dat hij Jane er slecht uit vind zien. En "one cannot love a reserved person", "reservedness is a repulsive quality". Wat zou de reden hiervan zijn? Hij kan natuurlijk de aandacht afleiden en het doen voorkomen dat hij Emma heeft uitgekozen, maar dat hoeft toch niet zo kwetsend te zijn?
By Alynia
Volgens Frank zelf later in het boek is dit omdat hij er een sport in zag de aandacht zo veel mogelijk af te leiden. En hij zag daarbij de grenzen van het toelaatbare over het hoofd. Frank is m.i. een persoon die heel graag op de voorgrond treedt en gehoord wil worden, en dat is voor hem onbewust vaak zelfs belangrijker dan zijn liefde voor Jane!
Ja, tegen het eind van het boek als Emma Frank Churchill weer ziet (voor het eerst samen met Jane) bij de Westons, maakt hij grapjes over de verschillende 'afleidingen' die hij heeft gebruikt, en 'blunders' die hij had gemaakt (de koets van Mr Perry) die het geheim had kunnen verklappen. Emma vindt hem nog steeds aardig, maar onderweg naar huis denkt ze aan de grote verschillen in character van Frank Churchill en een Mr Knightly, en is zowel bewust als dankbaar dat zij echt de 'betere' man heeft gekregen.
Wat je zegt over Mr. Knightley die jaloers is op Frank Churchill klopt trouwens ook, omdat hij denkt dat Emma op hem verliefd is. Het klopt echter niet dat hij Jane ooit als potentiële vrouw heeft gezien en het feit dat Emma Jane niet mag, komt omdat ze beseft dat Jane 'the accomplished woman' is die zij had willen zijn, maar nooit geworden is omdat ze te weinig moeite deed (te weinig oefende op de piano bijvoorbeeld).

Een paar quotes:
On his [Mr. Knightley's] side, there had been a long-standing jealousy, old as the arrival, or even the expectation, of Frank Churchill.--He had been in love with Emma, and jealous of Frank Churchill, from about the same period, one sentiment having probably enlightened him as to the other.
Mr. Knightley schreef:"Miss Fairfax, I dare say, would not have me if I were to ask her--and I am very sure I shall never ask her."
+ een paar andere quotes in hetzelfde hoofdstuk (hfst 33) waarin hij Emma wil duidelijk maken dat hij nooit aan Jane gedacht heeft als een potentiële echtgenote.
En om het laatste op te zoeken (waar beschreven wordt waarom Emma en Jane nooit vriendinnen zijn geworden) vind ik het al te laat, aangezien ik wel weet wat er ongeveer gezegd wordt, maar helemaal niet weet waar het ergens voorkomt. Misschien post ik het morgen nog wel.
Okee, Frank Churchill verklaart zijn gedrag dus op het einde. Pff ik mag hem echt niet ;)

En het is idd zo dat Mr. Knightley aan Emma vertelt dat zij Jane Fairfax niet mag omdat zij voor haar de truly accomplished woman is. Maar toch...ik vind het best aannemelijk dat Emma tegen Jane opkijkt omdat ze zo accomplished is en daardoor (onbewust) als een concurrent ziet. Achteraf zegt Mr. Knightley dat hij nooit Jane als potentiele kandidaat heeft gezien, maar dat zegt Emma ook van Frank Churchill. En als de buurt speculeert over van wie Jane de pianoforte gehad kan hebben denken heel veel direct aan Mr Knightley. Ook omdat hij zijn koets heeft afgestaan en nog wat andere dingen geloof ik ;)

Mijn theorie (misschien wat vergezocht, maar toch) is dat Emma en Mr. Knightley onbewust altijd al voor elkaar bestemd ;) maar dat hadden ze niet direct door - ze waren ook een soort van familie - en Frank en Jane waren hun 'rationele' keuzes (dus zeker niet emotioneel gezien) of meer ideeen over hun uiteindelijke huwelijkspartners.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!