EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Vind je Emma leuk? Praat er hier met andere liefhebbers over.
By Karin
Nog zo'n Jane Austen-enigma: Mr. Knightley. Het viel me nu pas op hoe weinig je eigenlijk over de beste man te weten komt, maar hoe krijgt JA het dan toch voor elkaar dat ie zo aantrekkelijk wordt? Ik had graag wat meer over 'Knightley' ;) willen weten. Wat doet ie daar toch de hele dag in Donwell Abbey (behalve praten met William Larkins), waarom was hij al verliefd geworden op Emma toen zijn 13 was, zijn er ooit andere huwelijkskandidaten geweest? Kortom, ik vrees dat Pamala Aidan nog een klus te klaren heeft :lol: ...
By Karenlee
Ja, ik zou ook graag meer over Knightly willen weten. Het begint me nu pas op te vallen hoe weinig Austen eigenlijk loslaat over haar helden. Bij hun is het altijd ‘show, not tell’. Je moet jouw inzicht over hun karakters vormen door wat ze doen en wat ze zeggen. Ze maakt uitzonderingen over de mannelijke ‘bijfiguren’ – vooral de absurde – en beschrijft heel duidelijk hoe een Mr Bennet, Mr Collins en Sir Walter Elliott in elkaar zitten. Mr Knightly maakt wel een grapje dat ‘ie waarschijnlijk al verliefd op Emma is sinds ze 13 was, maar dat is niet (denk ik) helemaal accuraat in de zin van echt ‘verliefd’ op zijn (zou dat ook niet een beetje, eh…. onsmakelijk zijn?). Wat hij wel heeft gevoeld sinds zij dat leeftijd bereikte (dit komt het meest duidelijk naar voren in z’n gesprek met Mrs Weston) is een grote interesse in en betrokkenheid bij de wel, wee en toekomst van dat super slim, maar eigenwijs jonge dame. Zonder dat ‘ie het zelf merkt, is dat ‘koesteren’ langzaam gegroeid tot veel meer. In het boek wordt uitgelegd dat hij bewust is geworden hoeveel hij van Emma houdt rond de tijd dat hij bewust wordt dat hij jaloers is op Frank Churchill – “the one sentiment informing the other”. En ja, je weet al dat ik het fantastisch zou vinden als Pamela Aidan nog 5 trilogies zou schrijven over alle overige Austen helden!
By Zieoendjen
Als Emma 13 is houdt Knightley denk ik van haar als hij van een zusje zou doen, ik bedoel, kom nou, als je 29 bent wordt je niet verliefd op een kind van 13 :P
En over wat hij doet, ik zie het wel voor me dat hij akkers etc. inspecteert, op een gegeven moment heeft hij het met zijn broer over hoe alles gaat op de omliggende boerderijen (als hij zijn broer afleidt van de kwestie Perry). Maar inderdaad, zijn persoonlijkheid wordt niet heel erg uitgewerkt (tot nu toe, zit ong. dik over de helft) alleen dat Emma en hij best wel close zijn en een vanzelfsprekende relatie hebben (die je hebt als je iemand al heel lang kent). Ook is ie trouwens aardig tegen iedereen (ook tegen Miss Bates) en "hij houdt er niet van om dingen in het geheim te doen". Gewoon een praktische en nuchtere man, volgens mij :)

Het grappige is dat ik deze Emma-Knightley relatie herken in mezelf en een vriend van me. (niet de romantische kant overigens, just friends ;)) Hebben jullie dat ook wel eens in een JA boek, dat je denkt: hé, dat is typisch *persoon uit je omgeving*
Mijn zusje zegt bijvoorbeeld wel eens letterlijk: Nou, ik heb er nooit zin in om op een feestje een beetje van die saaie kletspraatjes te houden die nergens over gaan met mensen die je nauwelijks kent. (Mr Darcy! :shock:)
By Merdyff
Ja, dat vind ik ook altijd wel jammer aan Jane Austens boeken, dat je zo weinig te weten komt over de mannelijke hero's. Je komt weinig te weten over wat zij doen, denken, voelen,... Bij Emma vind ik dan nog dat je relatief veel over Mr. Knightley te weten komt, in vergelijking met andere mannen. Af en toe wordt er beschreven wat hij doet wanneer Emma er niet bij is (bijvoorbeeld zijn gesprek met Mrs. Weston over het feit dat hij geen goed oog heeft in de vriendschap tussen Emma en Harriet). Zoiets heb je niet bij bijvoorbeeld Mr. Darcy. En ik herinner me dat er nog zo een paar momenten zijn waarop we even een blik in Mr. Knightley's hoofd kunnen werpen, maar ik zit nu nog niet zo ver, dus voorlopig is dit het enige voorbeeld dat ik kan geven. Maar er blijven inderdaad nog veel momenten over waar je zou willen weten wat er in zijn hoofd omgaat.
By Karenlee
De scènes die Austen schreef waarbij de vrouwelijke hoofdfiguur niet aanwezig is zijn volgens mij op een hand (wellicht op een paar vingers) te tellen. Dat gesprek tussen Mr Knightly en Mrs Weston is dus zeer uitzonderlijk. De enige anderen die ik meteen kan bedenken zijn een paar tussen Henry en Mary Crawford. En Austen heeft geen enkele gesprek weergegeven waar een vrouw niet bij was, behalve een keer – als Sir Thomas Betram zijn oudste zoon kastijdt voor z’n gokschulden. Daar kan je wat interessante theorieën uithalen. De mijne is dat Jane pietje-precies was als het ging om het omschrijven van dingen – het moest echt kloppen. Ze schreef een keer over een stuk dat een van haar nichten aan het schrijven was:

"...we [Cassandra and herself] think you had better not leave England. Let the Portmans go to Ireland, but as you know nothing of the manners there, you had better not go with them. Stick to Bath and the Foresters. There you will be quite at home."

En over een andere stuk heeft ze aangewezen dat een bepaalde reis absoluut twee dagen zou moeten duren – dat het onmogelijk was om het in een dag te doen, zoals haar nicht in het verhaal liet gebeuren.

Ze was dus echt streng als het ging om accuratesse en slim genoeg om te weten dat mannen onder elkaar wellicht heel anders zou spreken dan als dames erbij waren, dus ze begon er gewoon niet aan. Laat staan om te proberen weer te geven wat er in de hoofd van een man omgaat :P!
By Diewertje
Je komt inderdaad maar erg weinig van Jane Austen's heroes te weten - maar dat maakt ze denk ik ook extra mysterieus en spannend ;) . Ik heb er nog niet zo over nagedacht waarom dat zo is...

Karenlee: jouw theorie zou een reden kunnen zijn, weet je toevallig of er nog meer circuleren? Ik ben daar wel benieuwd naar.
By Ismene
Dat er zo weinig over Mr Knightley (én de andere mannelijke hoofdrollen van Austen) verteld wordt, maakt ze net zo heerlijk mysterieus, niet? Als Jane Austen té veel over Mr Knightley zou vertellen, zou hij helemaal niet meer intrigerend en interessant zijn :-D Of ben ik nu veel te on-romantisch? ;-)
By LieutenantGrant
maarreh...hoeveel van Wentworth heeft ze dan van haar broers opgepikt?
By Sebazzel
Ismene schreef:Dat er zo weinig over Mr Knightley (én de andere mannelijke hoofdrollen van Austen) verteld wordt, maakt ze net zo heerlijk mysterieus, niet? Als Jane Austen té veel over Mr Knightley zou vertellen, zou hij helemaal niet meer intrigerend en interessant zijn :-D Of ben ik nu veel te on-romantisch? ;-)
En er zou weinig overblijven van de verhalen. :D Maar inderdaad, stel je voor dat Austen pagina's zou vullen met de gewoontes van Mr Knightley...

"His stockings, although mostly undefiled, were often carelessly shoved under the sofa by this honorable - although sloppy - gentleman, waiting for his housekeeper to find and wash them."
By rosa
:rofl: :rofl: :rofl: Dan lijkt het veel te veel op de werkelijkheid en dat maakt het veel minder leuk.
Lees JA juist om even te ontsnappen aan o.a. de sokken onder de bank en onder het bed van de " heer" des huizes.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!