EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Vind je Emma leuk? Praat er hier met andere liefhebbers over.
By Karin
Wat me nu al vreselijk dwarszit is dat we niets, maar dan ook helemaal niets, te weten komen over de afkomst van Harriet Smith. En wat nog veel erger is: het domme wicht weet het zelf ook niet en vraagt er ook niet naar. Dit lijkt me zelfs voor die tijd niet helemaal gewoon, of wel?
Weten we dat niet? Ik dacht dat daar wel ergens iets van gezegd wordt, maar het zou ook best kunnen dat dat in één van de verfilmingen is en dat het daar bij gefantaseerd is. Ik ga er in elk geval op letten als ik het boek opnieuw lees.
Nou, we krijgen wel iets over waar ze vandaag komt te weten: "Harriet's parentage became known. She proved to be the daughter of a tradesman, rich enough to afford her the comfortable maintenance which had ever been hers, and decent enough to have always wished for concealment - Such was the blood of gentility which Emma had formerly been so ready to vouch for! It was as likely to be untainted, perhaps, as the blood of many a gentleman: but what a connection had she been preparing for Mr Knightly - or for the Churchills, - or even for Mr Elton! The stain of illegitamacy, unbleached by nobility or weath, would have been a stain indeed."

Tot zo ver voor haar vader - maar over haar moeder wordt inderdaad geen woord gerept. Heb wel een keer in een boek een heel interessante theorie daarover gelezen. Het was toenertijd heel gewoon - nog veel meer dan nu - om de eerste kinderen naar de moeder of vader te noemen, en de volgende naar andere familieleden. Cassandra was ook de naam van de moeder van Jane, en in de family van John Knightly is er een kleine Isabella en Emma. In het boek waar ik het over heb wordt verwezen naar iemand in het verhaal Emma die 'Hettie' (de nickname voor Harriet) heet.... Weet jij al wie dat is? Ben je er klaar voor...? Miss Bates :o :shock:.
By Em'ly
Ik denk dat een rijke heer een keer met een bediende onder de lakens is gedoken en daar een kind aan heeft gehouden dat natuurlijk wel tipisch mijn manier van kijken is, maar ik denk dat ik het bij dit onderwerp niet ver van naast zit.
De Miss Bates-theorie is inderdaad erg goed gevonden, maar misschien toch een beetje te ver gezocht. Haar vader is in elk geval een rijke handelaar, maar ik denk dat haar moeder wel altijd een raadsel zal blijven. Misschien inderdaad een bediende. In elk geval lijkt het niet alsof Jane Austen hier veel belang aan hecht.
Wat mij wel opvalt is dat niemand eigenlijk echt lijkt op te kijken van het feit dat Harriet - hoe wordt het ook alweer gezegd? - 'the natural daughter of somebody' is. Was dat in die tijd dan zo gewoon? Ik weet over de periode niet zoveel meer dan wat ik in romans gelezen heb, maar ik zou eerder verwachten dat dat toch wel een schande was. Maar als zelfs Emma met haar omgaat en met haar bevriend wil worden, is dat blijkbaar niet het geval, aangezien Emma normaal liever niet omgaat met mensen van lagere rangen.
Merdyff schreef:Wat mij wel opvalt is dat niemand eigenlijk echt lijkt op te kijken van het feit dat Harriet - hoe wordt het ook alweer gezegd? - 'the natural daughter of somebody' is.
Dat vind ik ook! Hoewel Emma duidelijk haar meerdere is in hun vriendschap, vind ik ook het feit al dat ze met haar omgaat vreemd. Emma is inderdaad juist arrogant dat ze weigert om te gaan met mensen van lagere standen. Het lijkt me niet dat alleen Harriet's lieve gezichtje dat veroorzaakt...

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!