EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Vind je Emma leuk? Praat er hier met andere liefhebbers over.
By Lady Thornball
Miss Bates. Wat een figuur! -blablablablablalbalblablablabla-
In het boek stoorde ik me ontzettend aan al haar nonsense gepraat en ik moest Emma toch gelijk geven toen ze de opmerking maakte 'three dull things' waarbij Miss Bates even moest slikken.
Waar ik me in het boek ontzettend aan haar stoor, vooral door die ellenlange stukken waarbij ze het woord heeft en niemand haar in de rede valt, vind ik het in de verfilmingen erg amusant en had ik medelijden met haar op het moment dat Emma die opmerking maakte. :cry:

Ik denk dat ik haar in de boeken irritant vind omdat het alles behalve lekker leest.

Wat vinden jullie van Miss Bates?
By Dartie
Ik moet zeggen, dat ik Miss Bates een erg grappig personage vind. Er is ergens een monoloog van haar, die bijna anderhalve pagina duurt. En ik moet bekennen dat ik een soortgelijk persoon ken, waarbij het bijna onmogelijk is iets te zeggen, omdat diegene zoveel te vertellen heeft. Ongelofelijk gewoon! Ik snap dus dat Emma niet langer dan enkele minuten op visite wil komen. Daarnaast is Miss Bates ook een erg vergevingsgezind persoon en dat is toch ook wel een zeer goede eigenschap. Nadat Emma zo ongevoelig is geweest tegenover Miss Bates bezoekt ze haar om het goed te maken. In no time is Miss Bates over het voorval heen en kletst ze weer als geen ander.
By Maria
Ik vind Miss Bates een lieverd...Ze is zo ontzettend eenzaam.Alleen maar haar moeder om voor te zorgen.En die is dan ook nog eens doof.Dus wat kan ze anders dan praten...eindeloos praten met andere mensen.En het maakt haar (denk ik)eigenlijk ook niet meer uit waarover ze praat.Zolang ze maar kan praten.
Alleen ze krijgt van niemand ooit echt feedback.
Mensen nemen niet echt meer de tijd om naar haar te luisteren.Want ze nemen haar niet serieus.
En daarom praat ze maar door en door...

En Emma vind ik naar Miss Bates toe een irritante kwetsende huichelaarster...
Die dat in mijn ogen ook nog eens heel bewust doet.
Zeker met haar opmerking "Three dull things"
Ik vind dit een manier om "leuk" te zijn tenkoste van anderen..
Want het is niet leuk alleen maar kwetsend
Dit soort van dingen doe je niet en al helemaal niet naar mensen waarvan je zegt dat het je vrienden zijn.

Het heeft ongetwijfeld ook weer zijn reden dat Emma zo is,maar toch.
Miss Bates verdiende dit niet...

Ik persoonlijk denk ook niet dat Miss Bates nadat Emma haar excuus is komen maken het voorval snel vergeten is.
Maar mij lijkt ze het type vrouw/mens die alle kwetsende dingen die mensen naar haar zeggen en doen.Zo snel mogelijk opzij probeert te zetten.En maar net doet alsof het haar niet raakt.Want dan nog maar liever gekwetst worden
dan eenzaam zijn...

Maria
By Karin
Ik vind Miss Bates ook schattig. Hoewel ik haar niet als buurvrouw zou willen hebben. Maar als personage in een roman is ze erg aandoenlijk.
By Alynia
Ik vind miss Bates een grappig personage, en inderdaad heeft ze iets schattigs. Volgens mij zou je er in het echt knettergek van worden, maar in het boek stoor ik me zeker niet aan haar.
Bij het stuk dat ze uit het raam met mr. Knightley stond te praten, zo hard dat iedereen het verstond, en dat ze daarna van het gesprek verslag wou doen aan de mensen die het allemaal letterlijk gevolgd hadden, heb ik best wel zitten lachen :D
By Merdyff
Ik vind Miss Bates ook een leuk personage. Als buurvrouw... Hm, ik zou denk ik niet graag een hele namiddag bij haar op de thee gaan zitten, maar langs de andere kant denk ik wel dat het iemand is aan wie je niets kan misvragen, die altijd bereid is om te helpen en in dat opzicht zou ik ze misschien wél als buurvrouw willen en zelfs bereid zijn om de theevisites er af en toe bij te nemen. Ik denk dat er veel ergere mensen zijn om als buurvrouw te hebben. Mrs. Elton bijvoorbeeld, of Lady Catherine.
Haar 'speeches' zijn soms een beetje vervelend om te lezen, maar anderzijds vind ik het ook ongelooflijk grappig om te zien hoe ze van de hak op de tak springt, hoe het einde van haar speech totaal niets meer te maken heeft met het begin ervan. En sowieso lees ik liever een speech van Miss Bates dan van Mrs. Elton, dat is pas een vervelend mens.
By Merdyff
De uitspraak op zich vind ik helemaal niet gemeen, eerlijk gezegd. Ik denk dat het vooral de manier is waarop Emma het zegt. De uitspraak zelf heb ik eigenlijk altijd vrij - hoe zal ik het zeggen - spitsvondig gevonden. Iets wat ik misschien zelf op dat moment ook gezegd zou hebben, als ik er zou zijn opgekomen. Ik zit op dit moment nog niet zover in het boek, dus ik zit nu vooral met de scène uit de film in mijn hoofd, maar daar begint Miss Bates zelf met te zeggen dat 'three dull things' echt iets voor haar is, omdat ze toch saaie dingen zegt vanaf het moment dat ze haar mond opent. De uitspraak van Emma vind ik het logische gevolg van het feit dat Miss Bates zelf al een beetje met zichzelf aan het spotten is. Als zij niets gezegd zou hebben, zou Emma ook niets gezegd hebben. Het probleem is dat Emma het niet als grap bedoeld, maar Miss Bates eigenlijk gewoon echt een vervelend mens vindt en het dus beledigend bedoelt. Het is de manier waarop het gezegd wordt die de uitspraak gemeen maakt, met de uitspraak op zich is niks mis. Als die op een andere manier gezegd was, was de uitspraak gewoon grappig geweest.
By Karin
In het boek vind ik die uitspraak ook helemaal niet zo schokkend overkomen. Vooral omdat er niet zo duidelijk een ongemakkelijke stilte valt als in de film. Mr. Weston begint vrij snel enthousiast mee te doen met het spel, blijkbaar niet doorhebbend dat er iets vervelends is gezegd. Daardoor valt het mij ook niet zo op. Pas als Mr. Knightley er over begint, wordt duidelijk dat het iets heel ergs is wat ze heeft gedaan.
By Diewertje
De uitspraak van Emma op de picknick is ook niet zo schokkend, wel onaardig maar stiekem onwijs gevat. Maar Mr. Knightley vertelt ook later dat de reden dat hij zo kwaad werd op Emma, is dat hij dacht dat dat het bewijs van de invloed van Frank Churchill op haar was en niet haar belediging op zich.

Verder vind ik Miss Bates inderdaad erg aandoenlijk, doet geen vlieg kwaad, maar in real life? Nee bedankt :D. Maar in het boek heb ik haar rol wel ontdekt, ze is gewoon direct en indirect een grote bron van vermaak :lol:

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!