EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Vind je Emma leuk? Praat er hier met andere liefhebbers over.
Ik durf het bijna niet toe te geven. Ik ben een groot Jane Austen fan, maar had nog nooit Emma gelezen, alleen de film gezien. Nu ik het boek uit heb gelezen, begrijp ik heel goed, waarom velen dit hun favoriete boek noemen.

Emma heeft zowel haar zwakke als goede eigenschappen. Ze is rijk, verwend en denkt alles beter te weten. Ze zegt de verkeerde dingen, roddelt over mensen etc. Maar doen wij dit niet allemaal in meer of mindere mate? Aan de andere kant is ze ook zorgzaam en probeert ze het goede te doen. En het meest belangrijkste is, denk ik, dat je haar ziet groeien naarmate het verhaal vordert. Ze probeert van haar fouten te leren en probeert zich minder te laten leiden door vooroordelen en verwaandheid etc.

Dit maakt dat ik ben gaan houden van Emma en het boek behoort zeker tot mijn favorieten.
By Maria
Ik lees een hoofstuk en herlees het weer,maar ik kan maar niet tot een vast
oordeel over Emma komen.Nu heb ik weer medelijden met haar omdat ze voor mijn gevoel
nu weer heel eenzaam en alleen overkomt.Dan denk ik weer, doet ze zo onaardig tegen Miss Bates
omdat ze misschien angst heeft later ook zo te worden...
En misschien wil ze alles wel regelen uit pure wanhoop..?!

Ik ga maar weer eens helemaal aan het begin beginnen
En dan even doe alsof ik Emma niet ken...
alsof ik een nieuwe inwoonster ben en zojuist aan Emma Woodhouse ben voorgesteld
En alles vanaf een afstand ga bekijken...

Misschien helpt deze manier van naar Emma kijken...

Zou Jane Austen ooit hebben kunnen bedenken dat haar boeken op deze manier gelezen zouden worden?
En zou ze er dan om lachen ?Of zou ze misschien dan zeggen: "Emma...lieve help dat was gewoon een heel irritant kind!Ze heeft gelukkig toch nog op tijd de juiste man gevonden.Iemand die geduld met haar had.Dat was Emma....niets meer of minder"

Maria ;)
Laatst gewijzigd door Maria op 12 mei 2009 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
By Karin
;) :lol:
Ik begin 'r nu aardig te vinden. De picnic op Box Hill is nog niet geweest, maar ergens is al een verandering geweest, ze schaamt zich voor de dingen die ze over Jane Fairfax heeft gezegd, begint Mr. Knightley anders te bekijken en probeert zich niet te bemoeien met het liefdesleven van anderen... ze komt er wel, denk ik. ;)
Ik ben nu redelijk gevorderd in het verhaal, maar ik moet zeggen dat ik me niet zo erger aan Emma. Natuurlijk is ze wel verwend en arrogant, maar ik stoor me er niet aan. Misschien omdat ik haar karakter al zo goed ken van de films. Net zoals dat ik me niet stoor aan Miss Bates (geweldig die ellenlange onsamenhangende monologen, ik zie het zo voor me :lol: ) en Mr Woodhouse met zijn gemopper. Dan vind ik John Knightley met zn slechte humeur erger.

Het enige waar ik me aan stoor, is dat ze weigert om met mensen van een lagere klasse om te gaan en dat ook rustig zo zegt. In deze tijd is dat natuurlijk ondenkbaar en arrogant. Maar in die tijd zal het de gewoonste zaak van de wereld zijn geweest en juist vanzelfsprekend. Daarom vind ik de eindscene van de serie met Kate Beckinsale ook erg goed.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!