EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Vind je Emma leuk? Praat er hier met andere liefhebbers over.
Ik vind dat net het feit dat Emma in het begin vrij onuitstaanbaar is, haar een interessant personage maakt. Ze is verre van perfect, maar dat geeft haar net de kans om te verbeteren, om te leren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Anne Elliott, die misschien een stuk aardiger is dan Emma, maar die - hoe mooi ik Persuasion ook vind - toch minder interessant is als personage dan Emma.
Tjah, echt aardig kan ik haar niet noemen.
Als ik in de schoenen van Harriet had gestaan en Emma op die manier met mij was omgegaan dan had ik heeeeeel anders gereageerd ;)
Maar toch vind ik het een leuk personage. Juist, zoals Merdyff zegt, omdat ze niet perfect is.
Haar imperfectie zorgt voor een hoop leuke misverstanden. :mrgreen:
Nu ik er zo over nadenk, zijn de meeste hoofdpersonen van JA wel iets negatiefs op te merken. Emma is dus verwend en verwaand, Catherine is naïef, Fanny is saai en persoonlijk vind ik Lizzy veel te bijdehand. Ik denk dat dit het sterkste is bij Emma omdat zij de minst sympathieke hoofdpersoon is.

Maar wat ook al eerder op dit forum naar voren kwam (thanks to the nieuwe zoekfunctie!), is het hoofdthema in de boeken van JA de reis die de hoofdpersoon doormaakt om inzicht te krijgen in haar eigen karakter en handelen. En door hun vernieuwde inzicht veranderen ze ten goede.
Inderdaad, dus zijn deze boeken ook nog eens 'tot stichting en tot lering' *blaat* Perfect argument om mijn ouders te overtuigen dat ze die verzameldoos van JA's 6 boeken voor mij moeten kopen :lol:

Maar over Emma, ik was al gewend aan haar zelfbewuste en arrogante kijk op haar leven omdat ik Emma al es gelezen heb, maar het blijft wat irritant :P Het blijkt ook wel uit het feit dat ze vindt dat Harriet nu opeens van adel is ofzo omdat ze toevallig met Emma omgaat en ze dankzij Emma dus in de Society wordt geholpen. Wat dus Emma's reden is om Harriet te pushen om Mr Martin's aanzoek af te wijzen. En zelfs nadat Mr Elton trouwt met iemand anders prijst ze zichzelf nog gelukkig dat ze Harriet er in ieder geval van weerhouden heeft om met Mr Martin te trouwen. De arrogantie!
By Karin
Op het moment kan ik Emma ook wel schieten... Mr. Elton is getrouwd, Harriets hart is gebroken en dan 'staat ze Harriet toe' om een kwartiertje bij de Martins door te brengen. De arrogantie waarmee ze over het gevoel van Harriet heen stapt vind ik echt stuitend. Emma zou geen vriendin van mij kunnen zijn, dat is al duidelijk ;)
By Maria
Ik weet nooit wat ik van Emma moet denken.Iedere keer wanneer ik het boek lees dan heb ik zoiets van,wat zit erachter waar ik nog niet bedacht heb.En dat maakt haar in mijn ogen alleen maar irritanter.Want zit er iets achter wat ìk maar niet begrijp.
Maar het kan ook goed zijn dat ze al deze dingen onderneemt om zo op die manier zelf aan de aandacht van mannen te ontsnappen.Zou ze angst hebben gehad met volwassen worden.iedereen volwassen worden,behalve zij...

Groet Maria :D
By Maria
Karin schreef:Op het moment kan ik Emma ook wel schieten... Mr. Elton is getrouwd, Harriets hart is gebroken en dan 'staat ze Harriet toe' om een kwartiertje bij de Martins door te brengen. De arrogantie waarmee ze over het gevoel van Harriet heen stapt vind ik echt stuitend. Emma zou geen vriendin van mij kunnen zijn, dat is al duidelijk ;)
Maar wil Emma eigenlijk wel vriendinnen?
Want met ( echte)vriendschappen kom je heel dicht bij een ander.

Maria :D
Goede vraag. Misschien heeft ze moeite met volwassen worden op dit gebied, omdat ze door het overlijden van haar moeder op andere gebieden snel volwassen móést worden. Misschien was haar band met miss Taylor zo diep dat ze het niet prettig vindt anderen dicht bij te laten komen.

Het is in ieder geval stof tot nadenken, al zou ze ook niet zo snel mijn vriendin kunnen worden denk ik ;)

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!