EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Vind je Emma leuk? Praat er hier met andere liefhebbers over.
Ja, Jane heeft het zelf aangegeven wat Emma betreft: "The real evils indeed, of Emma's situation were the power of having rather too much her own way, and a disposition to think a little too well of herself". Iemand die een iets te hoge dunk van zichzelf heeft, en die ook daarbij gewent is om hun zin te krijgen en te doen wat ze willen zonder veel rekening te moeten houden met anderen - dat kan een vrij irritante combinatie zijn. Hoewel, ze is niet helemaal zelfzuchtig - Emma is de liefheid zelf wat haar vader betreft, en toont (vind ik) engelachtige geduld met die man. En ze voelt echt spijt en berouw als ze doorheeft dat ze fout zit. Iemand die door en door egoistisch is zou dat niet voelen. Maar er zijn overduidelijk een aantal belangrijke levenslessen die ze moet leren - en die gaat ze nog krijgen ook! En door de verschillende klappen die ze te verwerken krijgt, is het onmogelijk om haar toch niet iets sympathieker te gaan vinden. Maar dat is iets dat alleen langzaam plaatsvindt in de loop van het book.
tot nu toe nog niet. De aandacht voor haar vader vind ik namelijk ontzettend overdreven en haast nep overkomen. Ze is bemoeizuchtig en denkt werkelijk dat ze alles weet of overal en antwoord op heeft. Dit alles gaat gepaard met een soort dommigheid (of is ze naïef?) die mij erg tegenstaat. Dit is de eerste keer dat ik het boek lees, dus ik hoop dat ik haar nog wat aardiger ga vinden.
By Beba16
Ik vind haar zeker in het begin van het boek verre van aardig. Ze irriteert me soms zelfs een beetje omdat ze alles zo goed denkt te weten. Maar zoals hierboven ook al beschreven als ze echt inziet dat ze fout is dan heeft ze ook spijt en dat geeft toch wel aan dat ze ook een aardige kant in zich heeft. Als ze merkt aan zichzelf dat ze écht verliefd is dan verandert haar gedrag ook vind ik. Ze ontdekt dan een kant van zichzelf die ze niet verwacht had en ik als lezer ook niet.
Hoewel officieel nog niet in het boek begonnen, vind ik Emma ook niet echt aardig. Dit is ook de reden waarom ik het - tot nu toe, er kan nog verandering in komen! - het minste boek vind.
Ze heeft inderdaad een hoge dunk van zichzelf; maar ja ze is rijk, de jongste in het gezin en verwend. Niemand die haar tegenspreekt (behalve Mr. Knightley dan...!). Ik moet ook denken aan een uitspraak van Mr. Knightley: "I would like to see Emma in love and in some doubt of a return; it would do her good.” Dat is ook de verandering die ze in het boek doormaakt en dus ook een 'beter' mens wordt.
By Alynia
mja, ik heb dat ook gelezen, en vond het een geweldig idee: dat ze eens een onbeantwoorde liefde zou hebben om haar af te koelen.

een groot deel van haar karakter ligt denk ik inderdaad in het feit dat ze rijk is, en straalverwend omdat ze de jongste is. ze heeft gewoon nooit gehoord dat ze niet perfect is, iedereen behalve mr Knightley vindt haar helemaal geweldig. zeg nou zelf, iedereen zou daarvan toch naast z'n schoenen gaan lopen. maar ondertussen is ze m.i. nog steeds niet aardig.
zoals ook mr. bennet zei: "Next to being married, a girl likes to be crossed in love a little now and then. It is something to think of, and gives her a sort of distinction among her companions."

Het blijft een geweldige quote :D .

Ik vind het boek eindelijk leuk....en ergens kan ik wel lachen om het karakter van Emma. Zo naief en overtuigd van haar eigen kwaliteiten. Ik was bang dat ik het boek stom zou blijven vinden....en emma ook.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!