EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Vind je Emma leuk? Praat er hier met andere liefhebbers over.
By Karin
Ik ben vanochtend maar meteen in Emma begonnen en na de eerste paar bladzijden werd ik al een beetje moe van deze hypochonder ;) Wat me aan het denken zette: waarom zijn (bijna) alle vaderfiguren uit de boeken van JA mannen met wel erg veel zwaktes? (denk aan Mr. Elliot, Mr. Bennet en hier dus Mr. Woodhouse).
Ik denk dat in dit boek de functie van Mr. Woodhouse is om de goede kanten van Emma naar voren te laten komen, de zachte, verzorgende Emma in tegenstelling tot de alleswetende bemoeial die ze tegenover anderen kan zijn.
By by a lady
Nou als dat zijn functie was, dan was die andere kant van Emma ons niet opgevallen. Ik ben het boek nu voor het eerst aan het lezen....en ik mag de personage Emma niet zo. Juist vanwege het feit dat ze bemoeizuchtig en een allesweter is.
Maar ik ga het boek netjes uit lezen...misschien dat mijn mening zal bijdraaien.
By Beba16
Ik ben het helemaal met Karin eens. Mr. Woodhouse gaat mij ook al snel de keel uithangen. Met al zijn zogenaamde goede raad. Iets wat heel irritant overkomt vind ik. Nee hij maakt op mij geen leuke indruk en ik vind hem maar vervelend. Ook zoals hij over de gouvernante praat van Emma. Ze is maar gaan trouwen maar hij doet alsof er een einde aan haar leven is gekomen. Nee hij is zeker niet een van mijn favoriete personages. Mr. Bennet vind ik in Pride & Prejudice dan nog een stuk leuker. Hij kan ook heel wereldvreemd zijn maar als puntje bij paaltje komt heeft hij wel geestige trekjes vind ik maar die mis ik bij mr. Woodhouse zeker.
By Zieoendjen
Ik vind Mr Woodhouse juist wel grappig :P Hij houdt eindeloos lange klaagverhalen, die zo absurd zijn dat het haast niet te geloven is dat hij het nog serieus meent ook, wat wel zo is. Juist omdat hij zo overdreven is, vind ik hem grappig. Ik vind Mr Elton juist irritant. Wat een vervelend ventje.
Bijvoorbeeld dit citaat over Mr Woodhouse, als Emma en hij op weg zijn naar Mr en Mrs Weston:
"'A man,' said he, 'must have a very good opinion of himself when he asks people to leave their own fireside, and encounter such a day as this, for the sake of coming to see him. He must think himself a most agreeable fellow; I could not do such a thing. It is the greatest absurdity - Actually snowing at the moment! - The folly of not allowing people to be comfortable at home - and the folly of people's not staying comfortably at home when they can!'" En zo gaat het nog een heel stukje door ;)
En als zijn oudste dochter Isabella weer weggaat, na een bezoek aan Emma en hijzelf:
"The weather soon improved enough for those to move who must move; and Mr. Woodhouse having, as usual, tried to persuade his daughter to stay behind with all her children, was obliged to see the whole party set off, and return to his lamentations over the destiny of poor Isabella;"
Ik heb op mijn nachtkastje een King James Bijbelvertaling liggen, en daar heeft het boek "Klaagliederen" de naam "Lamentations". Ik vind Mr Woodhouse een typisch voorbeeld van zo'n over-the-top personage van Jane Austen, die het boek humor geeft. En hoe de rest van de mensen met Mr Woodhouse omgaan is ook wel leuk, heel verdraagzaam en verbazingwekkend kalm (over de kwestie van Mr Perry en South End) waar dan uiteindelijk John Knightley hard uitvalt, en Mr Knightley hem dan weer afleidt met een of ander punt over de boerderijen. Alsof ze Mr Woodhouse constant in bescherming nemen ;)
By Karenlee
Zieoendjen schreef:Ik vind Mr Woodhouse juist wel grappig :P Hij houdt eindeloos lange klaagverhalen, die zo absurd zijn dat het haast niet te geloven is dat hij het nog serieus meent ook, wat wel zo is. Juist omdat hij zo overdreven is, vind ik hem grappig. Ik vind Mr Elton juist irritant. Wat een vervelend ventje.
Bijvoorbeeld dit citaat over Mr Woodhouse, als Emma en hij op weg zijn naar Mr en Mrs Weston:
"'A man,' said he, 'must have a very good opinion of himself when he asks people to leave their own fireside, and encounter such a day as this, for the sake of coming to see him. He must think himself a most agreeable fellow; I could not do such a thing. It is the greatest absurdity - Actually snowing at the moment! - The folly of not allowing people to be comfortable at home - and the folly of people's not staying comfortably at home when they can!'" En zo gaat het nog een heel stukje door ;)
Misschien heb ik je verkeerd begrepen, maar dacht je dat Mr Elton dat zei over Mr Woodhouse? Het citaat is eigenlijk van John Knightly, de schoonbroer van Emma die echt een 'thuismens' is, een die helemaal niet van veel gezelschap en 'dining out' houdt. Hij zegt het net voordat ze Mr Elton ophalen, en het gaat niet over Mr Woodhouse, maar eigenlijk over Mr Weston die iedereen uitgenodigd heeft ("Mr Weston would take no denial, they must all dine at Randalls..."). Dat geirriteerde gemompel van hem vind ik juist grappig omdat het zo bij z'n character past - een soort Mr Palmer, bij wijze van spreken.
Laatst gewijzigd door Karenlee op 04 mei 2009 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.
By Zieoendjen
Oh nee... ik bedoelde dat Mr Woodhouse dat zat te klagen tegen Emma, inderdaad over die uitnodiging van Mr Weston. Dat was dus blijkbaar niet zo :P
By Karenlee
Nee, Mr Woodhouse was in de eerste koets met Isabella. Die pa van Emma heeft niet eens de nodige 'pit' om zo'n bijtende opmerkingen te kunnen maken.
By Karenlee
Heh, heh... dat kan je wel hebben met Austen. Maar er schiet me nog een opmerking te binnen. Mr Woodhouse zou wellicht niet genoeg pit hebben om zo'n bijtende opmerkingen te maken. Mr Elton, die sociale klimmer met z'n overvleiende manieren, heeft niet genoeg intelligentie :P.
By Dartie
Degenen die 'Emma' nog niet hebben uitgelezen en niet weten hoe het verhaal afloopt, hier komt een spoiler dus niet lezen!

Het meest vreselijke van Mr. Woodhouse is dat hij niet eens blij is als Emma vertelt, dat zij en Mr. Knightley zullen gaan trouwen. Zelfs niet als Mr. Knightley hem behulpzaam wilt zijn door bij hen te zullen gaan intrekken. Nee, eerst moeten er kalkoenen door rovers worden gestolen, voordat Mr. Woodhouse besluit dat het goed is dat Mr. Knightley bij hen intrekt, zodat hij hen tegen de rovers kan beschermen!

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!