EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Vind je Emma leuk? Praat er hier met andere liefhebbers over.
By Merdyff
Uit het gesprek van Mr. Knightley en Mrs. Elton, over zijn voorstel om naar Donwell te komen om de aarbeien te proeven en de omgeving te verkennen:
"No,"--he calmly replied,--"there is but one married woman in the world whom I can ever allow to invite what guests she pleases to Donwell, and that on is---"
"--Mrs. Weston, I suppose," interrupted Mrs. Elton, rather mortified.
"No--Mrs. Knightley;--and, till she is in being, I will manage such matters myself."
Ik vind het geweldig hoe hij op deze manier van het bemoeizieke mens afgeraakt, terwijl hij toch vriendelijk blijft.
Ik ben toch maar even overgeschakeld naar de NL-versie. Ik heb zo weinig lees-tijd dat de originele versie me nu iets te veel word. Omdat ik niet elke dag lees, en het verhaal nog niet echt ken, weet ik elke keer als ik met lezen weer begin niet meer waar ik gebleven ben. Met een Nederlands boek is dat weer net wat eenvoudiger....plus het leest sneller. Dan heb ik het ook nog binnen de tijd uit (en niet pas al de volgende boek-bespreking begint).
By Merdyff
Ik heb het boek uit sinds deze middag. Nog twee leuke stukjes gevonden.
'He' in het volgende stukje is uiteraard Mr. Knightley en 'she' Emma.
He had found her agitated and low.--Frank Churchill was a villain.--He heard her declare that she had never loved him. Frank Churchill's character was not desperate.--She was his own Emma, by hand and word, when they returned into the house; and if he could have thought of Frank Churchill then, he might have deemed him a very good sort of fellow.
Het tweede is een uitspraak van Emma, wanneer Mr. Knightley zegt dat hij zou willen dat ze hem niet meer Mr. Knightley noemt, nu ze verloofd zijn.
"I remember once calling you 'George', in one of my amiable fits, about ten years ago. I did it because I thought it would offend you; but, as you made no objection, I never did it again."
Ik vind dat hele gesprek trouwens leuk om te lezen, maar dit in het bijzonder. Ik zie het haar zo doen. Bovendien vind ik het ook een goede observatie van Jane Austen om de 11-jarige Emma dit te laten doen en niet bijvoorbeeld de 9-jarige of de 13-jarige. Ik heb een zus van 11 en op de chiro ben ik leidster van een stuk of 20 meisjes van 10-12 jaar en volgens mij is dat echt de leeftijd waarop Emma dat zou doen.
Hier een eerste selectie van een aantal leuke citaten:

Mr. Knightley
Vanity working on a weak head, produces every sort of mischief
Men of sense, whatever you may chuse to say, do not want silly wives
Emma
I wish Jane Fairfax very well, but she tires me to death
Een aantal leuke over Miss Bates (misschien irritant, maar wel een grote bron van vermaak in het boek)
All this spoken extremely fast obliged Miss Bates to stop for breath and Emma said something very civil about the excellence of Miss Fairfax's handwriting. (....) And Emma had the advantage of hearing her own silly compliment repeated twice over before the good old lady could comprehend it.
When the door was thrown open, and Miss Bates and Miss Fairfax walked into the room. Full of thanks and full of news, Miss Bates knew not which to give quickest
Na een verhaal te hebben afgestoken van meer dan 1 pagina, zegt Miss Bates:
'What was I talking of?' said she, beginning again when they were all in the street. Emma wondered on what, of all the medley, she would fix
Hier wordt Jane Fairfax gereserveerdheid goed weergegeven:
Jane's curiosity did not appear of that absorbing nature as wholly to occupy her
Nog een opmerkelijk citaat van Isabella, over Frank Churchill en Mrs. Churchill
To be constantly living with an ill-tempered person must be dreadful. It is what we happily have never known anything of, but it must be a life of misery
Typisch geval van een bord voor je kop :lol: ?
By Karenlee
Hahahaha! Mrs Shakespeare - je hebt echt sommige van de allerbeste weten er uit te plukken!
By LizzyBennet
Ik vond dit ook zo'n mooi stuk en zeer herkenbaar. Precies wat ik dacht en daarom moest ik ook zo giechelen om de laatste zin.

She and Mr. Frank Churchill had been at Weymouth at the same time. It was known that they were a little acquainted; but not a syllable of real information could Emma procure as to what he truly was. "Was he handsome?"--"She believed he was reckoned a very fine young man." "Was he agreeable?"-- "He was generally thought so." "Did he appear a sensible young man; a young man of information?"--"At a watering-place, or in a common London acquaintance, it was difficult to decide on such points. Manners were all that could be safely judged of, under a much longer knowledge than they had yet had of Mr. Churchill. She believed every body found his manners pleasing." Emma could not forgive her.

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!