EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wat vind je van dit boek? Laat het hier weten!
By Diewertje
Iedereen heeft natuurlijk het boek allaaaang uit :P. (Ikzelf pas sinds vrijdag :tmi: ).
Daarom hier een afrondingstopic. Wat vonden jullie van Sense & Sensibility?

Ik vind het moeilijk - het verhaal vind ik prachtig, maar de witty schrijfstijl waar ik zo van houd, komt in dit boek het minst naar voren van allemaal. Ook is het het meeste donkere / tragische boek met veel nare gebeurtenissen. Maar aan de andere kant leef ik toch erg mee met Marianne en Elinor, ondanks dat ik me in allebei niet kan verplaatsen.
Zoals ook al in derest van het onderwerp naar voren is gekomen, vind ik het einde van S&S het moeilijkst. Het zit me steeds dwars en heb er nu wel al een paar artikelen over gelezen die me wat fijner laten voelen :clap: Maar verder vond ik het heerlijk om te lezen! Al die verwikkelingen vind ik geweldig! Maar het is toch niet mijn favoriet..
By Alynia
Al mis ook ik de witty schrijfstijl een beetje, toch vind ik het een geweldig boek. Ik las het nu voor de tweede keer, en ik wil het snel weer een keer lezen - lekker meeleven met de hoofdpersonen, en alle nare dingen die ze overkomen, terwijl het toch allemaal goed komt. En terwijl je leest weet je: al komt het niet goed, ze redden het alsnog wel, want zo maakte Jane haar hoofdpersonen wel. Je weet dat ze uiteindelijk niet ongelukkig zullen zijn, maar hun geluk in andere dingen gaan zoeken. En dat is iets wat voor mijn idee heel sterk naar voren komt in S&S.
Ik vond S&S een geweldig boek, alleen vind ik inderdaad ook het einde lastig - net als het einde van Mansfield Park. Maar het is uiteindelijk wel een logisch einde, als je bekijkt watvoor schrijfster Jane Austen was. Chick-lit, no way.. Hoe leuk en aardig Willoughby misschien ook was, hij heeft het voor zichzelf verpest. En alhoewel Elinor - Jane's spreekbuis - op een gegeven moment (wellicht net als de lezer) Willoughby's vrouw doodwenst, komt ze hier ook op terug. Ik denk dat het maar goed is dat Marianne is geëindigd met een stabiel, standvastig iemand met een goed moreel kompas.

Toch denk ik dat S&S heel dubbel is, met alles. Hoewel Willoughby een cad is, voelen we ergens toch medelijden. Alhoewel Elinor sense voorstelt, heeft zij ook haar momenten van sensibility. Zo ook met Marianne, vooral aan het einde.

Ook het einde kunnen we op twee manieren opvatten: Of we geloven de narrator 100% en geloven dat Marianne echt verliefd werd/veel ging houden van Brandon, of we nemen de narrator iets minder letterlijk en lezen dat ze heeft toegegeven aan de sense - een beetje zoals dat de romantiek op den duur minder populair werd en mensen liever weer rationalistisch wilden denken à la de Verlichting.

Tevens denk ik dat Austen in S&S, net als in al haar boeken, laat zien hoe mensen hun eigen leven kunnen bepalen. Als Willoughby zich beter had opgesteld en minder schulden had gemaakt, had hij zowel een comfortable living kunnen hebben als Marianne. Als Marianne zich niet compleet aan haar emoties had overgegeven, was haar bepaalde ellende bespaard gebleven. Volgens mij toont Austen in S&S ook aan dat het belangrijk is om moreel juist te handelen..

Hoe dan ook, S&S geeft je veel om over na te denken, en is somberder van toon dan bijvoorbeeld Pride and Prejudice en Emma. Wat dat betreft ligt het meer op de lijn van Mansfield Park en ergens ook Persuasion.
Een heel mooie analyse, Bas. Kan niet zo een-twee-drie iets bedenken dat ik nu aan toe zou willen voegen. Het is niet dat ik 'meningloos' over het boek ben, maar ik heb heel wat al over geschreven in de S&S (boek) thread, en ik ben op het moment ook een beetje moe van 'besprekingen' te doen over de boeken omdat we nu zo intensief aan het doen zin in de online cursus :worried:.
By Elinor
Het was heerlijk om te lezen. Zeker ook met in het achterhoofd de filmversie (met Alan Rickman en Hugh Laurie :inlove: ).
Maar ik had soms wel moeite met de namen. Ik heb het boek vaak even weggelegd en daarna moest ik weer nakijken wie die persoon ook weer was (behalve de genoemde heren natuurlijk :lol: ).
Het einde van het boek is nooit goed doorgedrongen. Ik moet het dan nog maar een keer lezen. (Maar nu even niet).
Ik sluit me verder aan bij Karenlee: een geweldige analyse van Sebazzel.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!