EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wat vind je van dit boek? Laat het hier weten!
By Diewertje
Hoewel Mr. and Mrs. Palmer voornamelijk voor een vrolijke noot zorgen,
Charlotte laughed heartily to think that her husband could not get rid of her; and exultingly said, she did not care how cross he was to her, as they must live together. It was impossible for any one to be more thoroughly good-natured, or more determined to be happy, than Mrs. Palmer. The studied indifference, insolence, and discontent of her husband gave her no pain; and when he scolded or abused her, she was highly diverted. "Mr. Palmer is so droll!" said she, in a whisper, to Elinor. "He is always out of humour."
vind ik dit een erg mooie observatie
Elinor was not inclined, after a little observation, to give him credit for being so genuinely and unaffectedly ill-natured or ill-bred as he wished to appear. His temper might perhaps be a little soured by finding, like many others of his sex, that through some unaccountable bias in favour of beauty, he was the husband of a very silly woman,- but she knew that this kind of blunder was too common for any sensible man to be lastingly hurt by it. It was rather a wish of distinction, she believed, which produced his contemptuous treatment of everybody, and his general abuse of everything before him. It was the desire of appearing superior to other people. The motive was too common to be wondered at; but the means, however they might succeed by establishing his superiority in ill-breeding, were not likely to attach any one to him except his wife.
By Karenlee
Yep, net zoals Charles Musgrove en John Dashwood, zou Mr Palmer zelf waarschijnlijk 'greatly improved' zijn geweest als hij een echt 'amiable, sensible' vrouw had. En nu, nadat ik Jane Austen & Marriage heb gelezien, zie ik precies voor mij hoe dat huwelijk tot stand kwam.

Ik vind het wel altijd fijn, als Marianne ziek wordt bij de Palmers, om toch de 'beste' in Mr Palmer boven te zien komen.
By Diewertje
Karenlee schreef:Ik vind het wel altijd fijn, als Marianne ziek wordt bij de Palmers, om toch de 'beste' in Mr Palmer boven te zien komen.
Aan de ene kant wel, want hij kán ook wel aardig doen. Maar aan de andere kant: wat een vreselijke man dat hij wél aardig doet tegen Marianne, maar niet tegen zijn eigen vrouw!! Maar goed, Mrs. Palmer is me er ook eentje, daar zou je ook je geduld & goede manieren bij verliezen ;).

Wat Jane ook opmerkt: eigenlijk is ze een hele bewonderenswaardige vrouw die niets of niemand haar goede humeur laat verpesten :D (okee, daar moet je ook erg dom voor zijn ;))
By Karenlee
Mrs. Shakespeare schreef: wat een vreselijke man dat hij wél aardig doet tegen Marianne, maar niet tegen zijn eigen vrouw!!
Ik weet niet of ik dat 'vreselijk' zou noemen, gezien de heel andere aarde van de vrouwen waar we het over hebben (en het is Elinor, trouwens, waar hij aardig tegen doet, niet Marianne ;) - die ligt heel hulpeloos erg ziek te wezen in haar kamer).

Ik probeer altijd even aardig te zijn tegen iedereen die ik ken, maar moet wel zeggen dat het soms veel makkelijker is bij die ene dan de andere. Dat moet je ook herkennen? Dat je in je werk en sociale kringen mensen hebben waar je denkt, nou, ik dit ga ik zo kort mogelijk proberen te houden, terwijl bij anderen je de kans verwelkomen om meer uitgebreid om over dingen te praten.

Het probleem bij Mr Palmer is dat hij heel intelligent is, maar getrouwd is met een erg domme vrouw. Ik denk dat hij eigenlijk meer bedachtzaam had moeten kiezen, maar na het lezen van 'Jane Austen & Maariage' snap ik dondersgoed hoe zo'n (mis-)alliance tot stand zou zijn gekomen. Maar daar zit hij nu mee. Het is (net zoals Mr Bennet) gewoon meer afwezig en 'nors' (is dat de goede woord?) geworden van zijn famile. Maar als hij geconfronteerd wordt door een intelligente vrouw in nood, komt de goede dingen in zijn persoonlijkheid ook naar boven.
By Diewertje
Ik was ook altijd in de veronderstelling dat Mr. Palmer met de verkeerde vrouw getrouwd was, maar juist de quote van hierboven en vooral
It was rather a wish of distinction, she believed, which produced his contemptuous treatment of everybody, and his general abuse of everything before him. It was the desire of appearing superior to other people.
ben ik gaan inzien dat het aan hem ligt en dat hij door zijn eigen gedrag niets beters kan krijgen dan een Mrs. Palmer.
the means, however they might succeed by establishing his superiority in ill-breeding, were not likely to attach any one to him except his wife
Daardoor vind ik het toch een vreselijke man ;) .

En inderdaad het was Elinor, en niet Marianne.
By Karenlee
tsja... daar heb je wel gelijk in. Dat karaktertrekje had hij al. Maar ik kan me voorstellen dat het erger is geworden door te moeten leven met Mrs P! :D
By Alynia
Eigenlijk zit hij dus in een visieuze cirkel: doordat hij al een beetje zo was, kon alleen een vrouw als Charlotte gelukkig worden met hem: iemand die te dom is om zich iets van zijn norsheid aan te trekken, en er daardoor om kan blijven lachen zoals ze om alles lacht. Maar omdat hij zo'n vrouw heeft, is voor hem de neiging om te laten zien dat hij beter en intelligenter is dan zij groter, waardoor hij meer zo wordt...
En Charlotte is toch wel gelukkig met hem. Hoewel... In hoeverre zou al dat lachen en vrolijk doen een masker zijn waarachter ze zich verbergt, omdat ze weet dat ze eigenlijk intelectueel gezien te dom is om hem gelukkig te maken? Want ik geloof niet dat iemand én op die manier 'dom' is én op sociaal/emotioneel gebied.
By Karenlee
Oh ja, dat is helaas wel mogelijk :?:...
By rosa
helaas wel.......
By by a lady
Ondanks dat Mrs. Palmer misschien niet de meest snuggere is, heb ik wel bewondering ervoor dat ze zo kan leven met een kerel die uitdrager van een negatieve levenshouding is. Ze lacht werkelijk waar alles weg. Het stel werkt bij mij enorm op de lachspieren (ik denk dan ook altijd wel weer aan de versie van Hugh Laurie).

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!