EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wat vind je van dit boek? Laat het hier weten!
By Karenlee
Inderdaad, het woord 'duel' valt helemaal niet. Dat moet je dus wel een beetje uit de context halen, en als je er snel overheen leest valt het je misschien niet op. Maar de woorden 'lying'in', 'delivery' en 'child' maken het wel duidelijk dat Eliza zwanger is geworden:

Have you," she continued, after a short silence, "ever seen Mr. Willoughby since you left him at Barton?"
"Yes," he replied gravely, "once I have. One meeting was unavoidable."
Elinor, startled by his manner, looked at him anxiously, saying,
"What? have you met him to - "
"I could meet him no other way. Eliza had confessed to me, though most reluctantly, the name of her lover; and when he returned to town, which was within a fortnight after myself, we met by appointment, he to defend, I to punish his conduct. We returned unwounded, and the meeting, therefore, never got abroad."
Elinor sighed over the fancied necessity of this; but to a man and a soldier she presumed not to censure it.
"Such," said Colonel Brandon, after a pause, "has been the unhappy resemblance between the fate of mother and daughter! and so imperfectly have I discharged my trust!"
"Is she still in town?"
"No; as soon as she recovered from her lying-in, for I found her near her delivery, I removed her and her child into the country, and there she remains."
By Karin
Toen ik in 2008 de serie bekeek en de duel-scene zag, dacht ik dat het erbij verzonnen was. Maar toen ik het boek las, viel deze passage me ook pas voor het eerst op! Knap geschreven... (maar dat wisten we natuurlijk al ;-))
By Karenlee
Hoewel in die series krijg je meer het idée dat Brandon Willoughby uitdaagt vanwege hoe hij Marianne heeft behandeld en niet vanwege Eliza. Het plaatsen van de scene – net na degene van de bal waar M hem eindelijk weer eens ziet en hij opeens super koel en afstandelijk doet – versterkt dat, vind ik.
By Mrs. Murdock
Dat stukje over de zwangere Eliza heb ik drie keer gelezen om te zien of ik het toch goed begreep. Het was echt schokkend!
Het duel heb ik een beetje gemist. Ach.. het was slechts de eerste keer :$
By Jacqueline2
A Novel's Tune schreef: Ik zat vandaag ineens te denken, misschien is de tegenstelling Willoughby vs. Brandon wel hetzelfde als de tegenstelling Marianne vs. Elinor. Hiermee bedoel ik de 'Sense' and de 'Sensibility'. Marianne is overduidelijk de 'Sensibility' en Elinor de 'Sense' maar dan zou het ook goed kunnen dat Willoughby met zijn ondoordachte, losbandige leven de 'Sensibility' is en Brandon met zijn standvastige liefde voor Marianne de 'Sense'. En uit het verhaal komt naar voren dat Jane Austen vooral koos voor de 'Sense' en dus voor Elinor, dan zou het misschien ook kunnen dat daarom Brandon de ware voor Marianne blijkt te zijn, omdat hij de 'Sense' is.
Wat een leuke vondst! Het zou me niet verbazen, als JA dit inderdaad op deze manier in het verhaal geweven heeft. Zeker weten doen we het natuurlijk nooit... Ik vraag me wel af, of Edward dan ook voor Elinor de 'Sensibility' is? Hij is gevoelig, eervol, houdt zich aan zijn woord.... Wat denken jullie? :!:

Ook ik ergerde me aan het stukje over Kate M. :envy: Hiermee worden JA's boeken eigenlijk tekortgedaan. No offense towards Kate hoor, ze lijkt me een prima vrouw.
Overigens, zonder dit onderwerp al te veel richting seksualiteit te willen laten afglijden, doet dit je wel beseffen dat we in deze tijd toch een stuk anders daarmee omgaan: we kunnen betere voorzorgsmaatregelen nemen, en dus vaker seks hebben zonder dat dat verstrekkende gevolgen heeft. Dat heeft wel gevolgen voor de maatschappij.
Stel dat Willoughby voorzorgsmaatregelen had gebruikt. Hoe zou de vergelijking dan zijn uitgevallen? Eliza zou nog steeds een gevallen vrouw zijn volgens de mores van de tijd, Brandon zou nog steeds op een duel gestaan hebben, maar Willoughby zou veel minder aan Eliza gebonden zijn geweest, zonder kind. Ondanks een slippertje zou hij best in society hebben kunnen terugkomen. Met alle gevolgen van dien voor het boek ;-). Volgende vraag: zou Willoughby dan gestopt zijn met zijn escapades?
By 27AnnA72
Dan zou Mr. W een heuse Cassanova zijn geworden!! Maar vergelijken met nu.. ik weet 't niet.

Maar wel erg interessant hoor! Ik ben het eens met Karin en heb zelf ook (zonder kennis van dit forum) ook over Lenneke's theorie nagedacht. Ik ben het daar zo mee eens!

Ik denk overigens dat A's werk te veel aspecten bevat om in één zin samen te vatten zonder dat iemand het idee heeft dat er iets mist/gekwetst word.. De beschrijving op de site doet een goede poging! Hiermee weerleg ik dat het slecht is voor de reputatie van A's boeken om in verband te worden gebracht met Catherine.

Nog even iets over de theorie die Anke had: Ik denk dat als een schrijver zich rustig ontwikkeld van gangbaar naar taboedoorbrekend, zijn lezers hem een bepaalde mate van vrijheid zullen geven. En daarbij zou dit gewoon leuk zijn! Doelend op het argument van Mrs. Murdock.

Liefs
By neianna
Oh ik kan Willoughby niet uitstaan...arrogante kwal...
Ik weet wel wat ik had gedaan als ik Elinor was geweest.
'Butler pistols please?'
BANG
*we zien Willoughby op de grond liggen grijpend naar zijn knie.*
Zeg nu nog maar een keer dat het je spijt schoft!

Maar goed, Edward past bij Elinor zoals inderdaad Sensibility past bij Sense, Marianne & Brandon, zelfs Mrs Palmer en Mrs Palmer zijn hier een mooi voorbeeld van, het houd de balans in evenwicht.
Van Edward weten we dat hij Sensibility moet zijn vanwege zijn dwaze verliefdheid en verloving met Lucy...dus dan zou het plaatje theoretisch weer kloppen.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!