EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wat vind je van dit boek? Laat het hier weten!
By Diewertje
Op een gegeven moment zegt Willoughby het volgende over Brandon:
I have three unanswerable reasons for disliking Colonel Brandon: he has threatened me with rain when I wanted it to be fine; he has found fault with the hanging of my curricle, and I cannot persuade him to buy my brown mare
Deze uitspraak heb ik eigenlijk nooit begrepen; zit er een diepere betekenis achter (metaforen?)?
Ik vind het ook wel frappant dat Willoughby zich zo uitlaat over Brandon aangezien hij op dat moment al zijn 'dochter' heeft bezwangerd....heeft hij er nog meer redenen voor? Of mag hij hem gewoon niet omdat Brandon alles is wat Willoughby niet is? Opinions please ;)
By Karin
Deze opmerkingen heb ik altijd zo opgevat dat als je iemand niet mag, je iedere onzinnige reden voor jouw mening over iemand kunt aanvoeren. We doen het vaak zelf ook, denk ik. Je ergert je aan iemands gedrag of opmerkingen, manier van kleden of haardracht en ziet dat als reden om iemand niet te mogen. Maar meestal gaat de afkeer veel dieper en zijn dit verantwoordingen aan jezelf of anderen, omdat een natuurlijke afkeer nu eenmaal lastig onder woorden valt te brengen.
By Karenlee
Ben ik met Karin eens. Dat zijn bijzonder opervlakkige redenen om iemand niet te mogen. Wellicht bedoeld Willoughby het een klein beetje 'tongue-in-cheek', maar al het feit dat hij met dat soort redenen komt als Elinor hem dat vraagt (en noemt ze zelf 'unanswerable') laat zien dat hij geen echt integer of bedachtzaam persoon is. Wij weten natuurlijk niets van de eerdere interactie tussen Willoughby en Brandon en hoe dat verliep, maar wel dat Brandon altijd oprecht, eerlijk en direct is. Als hij iets vindt, zegt hij het, en anders niet. Voor iemand die altijd zo leuk en charmant mogelijk probeert te doen als Willoughby, zou Brandon een beetje stijfe hark lijken.

Er is iets wat andere mensen hier kennelijk aannemen, maar waar ik zelf eigenlijk niet helemaal zeker van ben. Namelijk het feit dat Willoughby wist dat Eliza de ward is van Colonel Brandon. Zou ze hem dat verteld hebben in de tijd die ze elkaar kenden? Misschien wel, maar misshien ook niet. Een ding is zeker, op dat moment weet Brandon absoluut niet dat Willoughby iets heeft uitgespookt met Eliza. Zij is gewoon nog steeds 'missing'. Pas als Brandon de brief krijgt en haar weer ziet in Londen komt hij achter dat zij versierd is en door wie.
By A Novel's Tune
Wat ik zelf eigenlijk niet had verwacht, is dat ik aan het einde eigenlijk Willoughby helemaal vergeef! Ik had het boek nog niet eerder gelezen, alleen de film en de mini-serie heel erg vaak gezien. Maar op het moment dat Willoughby langs komt op Cleveland als Marianne zo ontzettend ziek is, en een hele uitleg over zijn behaviour geeft, dan vind ik hem zo zielig! Natuurlijk is het zijn eigen keuze om inderdaad te trouwen met Miss Grey, maar als je weet hoe het hele verhaal gegaan is dan heb ik echt medelijden met hem.
With my head and heart full of your sister, I was forced to play the happy lover to another woman!
Her three notes - unluckily they were all in my pocket-book, or I should have denied their existence, and hoarded them for ever - I was forced to put them up, and could not even kiss them.
Ja, hij lijkt echt de dupe te zijn van de omstandigheden. :(
By Alynia
Inderdaad. Zelf gecreëerde omstandigheden, dat wel. Maar waarschijnlijk realiseerde hij zich dat pas toen het te laat was - en hoe vaak gebeurt het ons niet (met kleinere dingen, of misschien wel niet!) dat wij en anderen last hebben van een verkeerde keuze in het verleden die je dan pas beseft?
By by a lady
Nou ik heb totaal geen medelijden met hem.
Ten eerste: hij heeft die omstandigheden zelf gecreëerd door een jong meisje te bezwangeren, waardoor het geld niet zijn kant heen kwam. Dan laat hij nog een jonge meid hopeloos verliefd op hem worden, waar hij zelf toevallig ook verliefd op word. Hij had voor haar kunnen kiezen, en niet voor het geld. Maar hij koos voor het geld (Miss Grey), dan ben je gewoon harteloos.

Zijn opmerking over Brandon fascineerde mij ook, omdat ik me net als Mrs. S afvroeg of dit een opmerking met betekenis was of een lege opmerking is die betekenis lijkt te bevatten omdat hij op dat moment van Elinor's kritische vragenvuur af wou komen. Er zijn verder in het boek natuurlijk geen directe aanwijzingen of uitleg dat hij en Brandon eerder in de clinch hebben gelegen, dus vind ik het niet aannemelijk dat hij iets bedoelde met die opmerking. Het word door zo'n opmerking natuurlijk wel gesuggereerd. Ik vind dat fragment waarin Willoughby en Marianne over Brandon tekeer gaan zo erg. Ze zijn daar beiden zo onbeschrijfelijk onbeschoft dat ik graag het boek in zou stappen om er iets van te zeggen :swear: .
By A Novel's Tune
Haha tja, het is leuk om te zien dat er zulke verschillende meningen zijn over hetzelfde onderwerp :) Ik zat vandaag ineens te denken, misschien is de tegenstelling Willoughby vs. Brandon wel hetzelfde als de tegenstelling Marianne vs. Elinor. Hiermee bedoel ik de 'Sense' and de 'Sensibility'. Marianne is overduidelijk de 'Sensibility' en Elinor de 'Sense' maar dan zou het ook goed kunnen dat Willoughby met zijn ondoordachte, losbandige leven de 'Sensibility' is en Brandon met zijn standvastige liefde voor Marianne de 'Sense'. En uit het verhaal komt naar voren dat Jane Austen vooral koos voor de 'Sense' en dus voor Elinor, dan zou het misschien ook kunnen dat daarom Brandon de ware voor Marianne blijkt te zijn, omdat hij de 'Sense' is. Snappen jullie hem nog? Wat vinden jullie ervan?
By Diewertje
Toen ik het boek voor het eerst las op de middelbare school (wat ook nog een 'simpele' versie bleek te zijn) is het compleet langs me heengegaan dat Willoughby Eliza daadwerkelijk zwanger heeft gemaakt en dat Brandon een duel met Willoughby heeft uitgevochten....ik dacht dat het aan mijn slechte Engels lag.

Maar nu ik het hoofdstuk nog een keer heb gelezen, en zelfs precies weet waar het staat, vind ik het nog steeds niet duidelijk...Ben ik de enige? Het wordt namelijk niet expliciet vermeld volgens mij, je moet het echt uit de context halen.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!