EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wat vind je van dit boek? Laat het hier weten!

Op wie lijk jij het meest, Marianne of Elinor?

Marianne
8
30%
Elinor
18
67%
Geen van beiden
1
4%
De hekserige schoonzus, mag dat ook?
Geen stemmen
0%
By heleen
In aansluiting op de opmerking van Merdyff over S&S dan nu een leuke poll: met wie identificeer jij je het meest, met Elinor of Marianne?
Stemmen maar!!! (en het zou leuk zijn als je je keuze zou uitleggen)
Laatst gewijzigd door heleen op 22 jan 2009 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
By heleen
Dan zal ik meteen zelf maar reageren... ik vrees dat ik toch het meeste op Elinor lijk, hoewel ik Marianne wel echt ontzettend leuk, fris en naïef vind. Maar ik laat me nooit zo gemakkelijk meeslepen in real life, alleen met boeken en films :lol:
Ook Elinor, denk ik. Ik laat mij meestal eerder leiden door mijn verstand dan door mijn gevoel. Alleen jammer dat Edward nu niet bepaald de leukste Jane Austen-man is. :lol:
By Jet
Helemaal eens met Eline! Dat gejank van Marianne de hele tijd ;) geef mij Elinor maar. Hoewel ik dan wel voor Brandon zou hebben gekozen, die heeft zo'n heerlijk onderhuids hartstochtelijk karakter. Edward is een beetje een doetje...
Nou, het zijn een en al Elinor's tot nu toe :lol:!

Maar weet je wat, als ik erover nadenk vind ik dat niet zo wonderbaarlijk. Welke van de twee zussen, denk je, zou het meeste van de werk van Austen hebben genoten? Volgens mij zou Marianne precies hetzelfde oordeel over haar werk hebben als Charlotte Bronte - niet genoeg emotie:

"Anything like warmth or enthusiasm, anything energetic, poignant, heartfelt, is utterly out of place in commending these works: all such demonstrations the authoress would have met with a well-bred sneer, would have calmly scorned as outré or extravagant. She does her business of delineating the surface of the lives of genteel English people curiously well. There is a Chinese fidelity, a miniature delicacy, in the painting. She ruffles her reader by nothing vehement, disturbs him with nothing profound. The passions are perfectly unknown to her: she rejects even a speaking acquaintance with that stormy sisterhood ... What sees keenly, speaks aptly, moves flexibly, it suits her to study: but what throbs fast and full, though hidden, what the blood rushes through, what is the unseen seat of life and the sentient target of death--this Miss Austen ignores....Jane Austen was a complete and most sensible lady, but a very incomplete and rather insensible (not senseless) woman, if this is heresy--I cannot help it."
Laatst gewijzigd door Karenlee op 20 okt 2009 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
:lol: Ik heb spontaan Marianne gekozen, om vervolgens te zien dat ik de enige was, en me af te gaan vragen waarom ik eigenlijk Marianne koos...

Zegt eigenlijk genoeg, toch? :P

Nee serieus, ik heb regelmatig het idee dat ik me veeeeeeeel te veel door mijn gevoelens laat leiden, en daarin herken ik me wel in Marianne. En de liefde zo verstandig benaderen als Elinor zou ik nooit kunnen! Trouwens, ik herkende me zo enorm in de hele 'situatie Willoughby', die eigenlijk niets van zich liet horen en vervolgens al lang een ander bleek te hebben... volgens mij val ik ook op dat type mannen :mrgreen:
Maar toch leuk dat we in ieder geval een hartstochtelijke Marianne hier hebben om een beetje tegengewicht te bieden aan alle (wellicht iets te veel) 'voorzichtige' Elinors ;) ?

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!