EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wat vind je van dit boek? Laat het hier weten!
By Egmond Codfried
Karenlee schreef:Fanny Dashwood is inderdaad een van Austen's meest geweldige slechterikken. Een roman geschreven vanuit haar perspectief zou best amusant kunnen zijn. Maar ik denk dat er zeer weinig 'gentlemens daughters' waren in die tijd die niet als maagd het huwelijk ingingen. Al zouden ze iets willen uitspoken, werden ze in het algemeen op een zeer kort lijntje gehouden en mocht heel weinig alleen doen of naar toe gaan. En als ze eenmaal een onzedelijke reputatie had, zou geen enkele man van stand het in z'n hoofd halen om met haar te trouwen.
Het blijft een probleem, to have done it or not to have done it. Ik bekeek het fotoboek met huizen en plaatsen verbonden aan Jane Austen en dacht dat er heel veel groen, bossen en bosschages waren. Er kan van alles gebeuren tijdens zo een gezonde wandeling. Ik weet uit ervaring dat niet elke liaison bekend hoeft te worden als de partijen het niet zelf verder vertellen. En er werden veel buitenechtelijke kinderen in de 18e eeuw geboren, las ik ergens. S&S heeft ook zo een geval op de achtergrond.

Misschien was het niet de conventie om over deze dingen te schrijven, maar ze gebeurden wel. Ook in onze tijd zijn dingen niet altijd zoals ze lijken en een Algerijnse kennis vertelde mij dat de meisjes met hoofddoek soms erger zijn dan die zonder hoofddoek.

Overigens, om dit uit de weg te hebben, ik vraag mij af of de beschrijving van jane Austen als 'healthy' betrekking had op haar boezem. Een slank en jong meisje met een volle boezem zal mannen altijd ontroeren. Maar beschaving verbiedt dat men te precies gaat beschrijven wat men ziet, dus wordt het 'Gezond.' Ik denk dat dit euphemisme nog steeds bestaat.
Maar ik vraag mij af wanneer genoeg, genoeg is?
Nou, ik denk dat het 't belangrijkste is om de originele bronnen (de boeken, de korte verhalen, de brieven) te lezen, en dan 't secundaire materiaal (de biografieën e.d.) als je je serieus wil verdiepen in Austen.
By Egmond Codfried
Sebazzel schreef:
Maar ik vraag mij af wanneer genoeg, genoeg is?
Nou, ik denk dat het 't belangrijkste is om de originele bronnen (de boeken, de korte verhalen, de brieven) te lezen, en dan 't secundaire materiaal (de biografieën e.d.) als je je serieus wil verdiepen in Austen.
Je hebt gelijk. Ik ben al op pad, maar de brieven verzameld door La Fay vormen wel een hele kluif. Ik lees nu de brieven van Eliza de Feuillide. Opeens een link met India en Frankrijk. Jane Austen's vader, de domine, zou een Caraibische plantage beheerd hebben. Daar wil ik beslist meer over weten. En de familie Palmer. Waren zij ook op Jamaica. Ik zie dat ik nog een tijdje bezig ben. Wat mij aanzet tot schrijven is de grote subjectiviteit van andere schrijvers, het niet kunnen zien van sommige zaken omdat ze niet stroken met het opgelegde beeld van de geschiedenis.
Heeft Jane Austen's vader een Caribbisch plantage beheerd? Dat is nieuws voor mij. Waar heb je dat gelezen? Voor zover als ik weet is hij nooit buiten England geweest. En welke familie Palmer heb je het over? Ik neem aan degene van een van haar schoonzussen?
Jane's familie had aandelen in plantages geloof ik. Even googlen. Aha!
Given that Jane Austen’s father was trustee of the Nibbs plantations on Antigua (four are marked on the map) and that the plantation-owner himself, James Langford Nibbs, was godfather to Jane’s eldest brother, James; and given that the plantation-owner’s son was tutored at Steventon Rectory
In zeer langzaam tempo nader ik nu het einde van S&S.
Nog even geen conclusie:
Maar waarom ga ik altijd veel langzamer door S&S dan de andere boeken ?
Ik heb vanaf Juni bijna alle boeken binnen een paar weken gelezen.
Ik geniet van de zinnen, en de vele typische Jane Austen grappen, die Karen onlangs ergens als "scheermesjes"betitelde.
Maar Elinor en Marianne, ze komen niet echt tot leven.
Marianne staat me zelfs tegen.

Pride & Prejudice is altijd weer de eerste, Emma deze keer als laatste.
Lizzy en Emma, Jane Austen's superheroines, ( "in my humble opinion "), maar Anne en Fanny mogen er ook zijn.
Nog een paar bladzijden, en dan ..."poor Emma" !
Precies 2 maanden over S&S gedaan deze keer.
Marianne: Meelij krijg ik zeker niet met haar.
Brandon is in het begin het mikpunt van de gezamenlijke graples van Willoughby en Marianne.
Aan het einde krijgt Brandon toch alle liefde die ze kan geven.
Kan best.

Elinor komt er wat meer uit. Meer een "rational creature" ?

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!