EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wat vind je van dit boek? Laat het hier weten!
rosa schreef:Ik zou zeggen, Vertel!
Dito !

Ik heb S&S gisteren uitgelezen, en zoals vaker vallen sommige muntjes eerder dan andere.
Benieuwd ben ik naar inzichten, die mij dingen laten zien, zodat ik "O ja !" zeg.

Ik zie veel dingen terug hierboven, die ik herken.

Ondanks de dramatische en bijna fatale ziekte van Marianne blijft ze toch op afstand voor de lezer.
Hetzelfde geldt voor Elinor, die het allemaal rationeler ziet.
"Watje" Fanny Price is toch een veel sterker karakter dan.

Ik wens elk opgroeiend meisje de kracht toe, om overeind te blijven tegenover welke man dan ook, en niet volledig ten onder te gaan aan een onbeantwoorde of verkeerd begrepen liefde.
Of zich helemaal over te geven aan een Willoughby.
De gevolgen hiervan zijn vaak dramatischer voor meisjes dan voor jongens,indien die Willoughby nog wat verkeerder in elkaar zit.
Het moment van "revelation" komt niet altijd op tijd, zoals bij Elinor gelukkig wel aan het eind.

Voor de rest erg veel leesplezier weer, regel voor regel, en dan is het verhaal soms niet zo belangrijk.
Zoals de omgang van Lady Middleton met haar kinderen, dit is zonder meer schitterend.
Henk, misschien vind je het dan ook wel interessant om opmerkingen geplaatst in de Leesclub te lezen:

http://www.janeausten.nl/forum/viewtopic.php?f=42&t=289
http://www.janeausten.nl/forum/viewtopic.php?f=42&t=353
rosa schreef:Ik zou zeggen, Vertel!

Nou ja, ik heb niet meegedaan aan de cursus (ga dat wel doen deze herfst), maar here's my two cents.

In Sense and Sensibility lopen vele verhaallijnen door elkaar. Zie bijvoorbeeld de tumultueuze relatie van Marianne en Willoughby, de groeiende relatie tussen Elinor en Edward, het feit dat er constant van locatie wordt gewisseld (Van Norland naar Barton Cottage, van Barton Cottage door naar Londen, en dan naar Clevelend, dan weer naar Barton Cottage, en dan nog de uitjes naar bijvoorbeeld Combe Magna, Delaford Parsonage, en Delaford zelf), de onterving van Willoughby nadat hij de ward van Brandon had bezwangerd, de relatie tussen Lucy Steele en Edward Ferrars, and so on.

Zowel Lucy Steele als John Willoughby blijken niet te zijn wie ze lijken, al zijn er her en der toch aanwijzingen die de lezer een licht onheilspellend gevoel geven. Lucy blijkt niet een ietwat onnozel meisje te zijn, maar een calculating, scheming (om Karen even te quoten :P) "little bitch", en Willoughby een roofdier, een soort hebberige 'jager' die meisjes van hun onschuld berooft of hiertoe een poging doet. Ook Elinor is aan het einde niet strictly rational meer, en ook Marianne tempert haar romantic sensibilities.

In Sense and Sensibility speelt ook moederschap een grote rol; vergelijk Mrs. Dashwood bijvoorbeeld maar met Mrs. Jennings, of Lady Middleton, of Fanny Dashwood. Het verschil tussen hun kinderen valt dan ook direct op, en de overeenkomsten tussen sommige kinderen en hun ouders ook. In Mansfield Park wordt het thema 'opvoeding' nog verder uitgewerkt.

In het boek heb je ook veel mysteries: waarom is Willoughby zo biased tegenover Brandon, waarom laat Willoughby zo weinig van zich horen als hij in town is, waarom is Colonel Brandon zo getekend, waarom is Edward Ferrars zo zwijgzaam, en ga zo maar door.. Hoewel we in S&S te doen hebben met een alleswetende verteller, zoals in het merendeel van Austens boeken, worden bepaalde vragen toch pas geleidelijk opgelost. De verteller wil het verhaal duidelijk niet van de spanning beroven. uiteindelijk krijgen de personages, en de lezer toch op alles een antwoord.
Laat je ons weten hoe het je bevalt? :D
By Egmond Codfried
S&S is meer een ideeenroman waardoor de personages als erg onwaarschijnlijk overkomen. Austen verbeeldt de strijd tussen de rationele Verlichting en de emotionele Romantiek Marianne was de Romantiek en Elinor de rationele Verlichting. De Verlichting wint het bij Austen. Austen leefde voor, tijdens en na de Franse Revolutie en dat is precies het politieke kader waarbinnen haar werk zich in mijn beleving afspeelt. S&S is daarom vrij abstract. Helaas weet ik nog niet hoe Edward Ferrars in dit plaatje past Ik blief hem niet! Mijn favoriete personage is toch Fanny Dashwood, de schoonzuster from hell. Austen heeft zich erg verdiept in bitchiness, waardoor ik mij afvraag of iemand geen roman moet schrijven vanuit de visie van Fanny. Hoe is zij zo geworden. Ging ze als maagd het huwelijk in of was haar reputatie, net als de mijne, al ernstig en onherstelbaar bezoedeld? (De laatste zin is niet serieus bedoeld.)
Fanny Dashwood is inderdaad een van Austen's meest geweldige slechterikken. Een roman geschreven vanuit haar perspectief zou best amusant kunnen zijn. Maar ik denk dat er zeer weinig 'gentlemens daughters' waren in die tijd die niet als maagd het huwelijk ingingen. Al zouden ze iets willen uitspoken, werden ze in het algemeen op een zeer kort lijntje gehouden en mocht heel weinig alleen doen of naar toe gaan. En als ze eenmaal een onzedelijke reputatie had, zou geen enkele man van stand het in z'n hoofd halen om met haar te trouwen.

Antje... ik hoop dat het verhaal je bevalt!
Egmond Codfried schreef:De Verlichting wint het bij Austen.
Misschien interesseert het je dan om enkele van Austens jeugdwerken, de Juvenilia te lezen, waarbij er met de populaire Romantic fiction of her time de spot wordt gedreven (zie bijvoorbeeld Love and Freindship [sic]).
By Egmond Codfried
Sebazzel schreef:
Egmond Codfried schreef:De Verlichting wint het bij Austen.
Misschien interesseert het je dan om enkele van Austens jeugdwerken, de Juvenilia te lezen, quote]

Dank je wel, ik moet nog veel lezen. Maar ik vraag mij af wanneer genoeg, genoeg is? daarom hou ik van "Jane's Fame' waarin alle publicaties en gezichtspunten over Austen aan bod komen. Vanwege mijn unieke perspectief moet ik alles zelf lezen en vooral niet afgaan op Nederlandse vertalingen die een 'rich colour' en 'a good deal of colour' vertalen als 'een hoge kleur.' Ik ben benieuwd naar haar geschiedenisboekje over de Stuarts. Ik heb hem al gelokaliseerd in de bib. En ik vroeg mij ook af of er op dit forum ook schrijvers van werken over Jane Austen actief zijn, want ik ben bezig met een tekst voor publicatie.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!