EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wat vind je van dit boek? Laat het hier weten!
By Karenlee
Als Lucy Steele ten toneel verschijnt in Devonshire, is het al duidelijk dat ze veel over de elder Miss Dashwood heeft gehoord van Edward - genoeg om haar super-jaloers te maken. Maar ik vraag me af of het echt in de 'karakter' van Edward zou zitten om zo uit te wijden (vooral tegen Lucy) over de leuke vrouw die hij net onmoet heeft. En ze lijkt mij niet zo slim om aan twee woorden genoeg te hebben. Hoe zien jullie dat gebeuren?
By Sebazzel
Da's een goeie vraag. Maar wie weet was Lucy's jaloezie wel helemaal niet gegrond - "we're all fools in love", zei Charlotte Lucas in de filmversie van P&P (2005), en wie weet geldt dat ook voor Lucy. Misschien heeft Edward wel iets losgelaten over Elinor, dat ze goed kon tekenen bijvoorbeeld, of dat ze erg modest is en intellectual, en heeft Lucy dat in haar hoofd erg opgeblazen.
By Alynia
Ik heb hier ook over zitten denken. En het lijkt me inderdaad zoals Sebazzel zegt: Edward heeft een paar kruimels los gelaten (misschien om iets tegen haar te zeggen te hebben ;) ) en Lucy is natuurlijk al onzeker omdat ze elkaar zo weinig zien en zijn familie waarschijnlijk tegen is enzovoort. Als je onzeker bent, en al niet zo slim, dan blaas je snel alles op natuurlijk.
By by a lady
Nou ja, Lucy's jaloezie was uiteindelijk zeker wel gegrond. Wellicht heeft hij weinig losgelaten.....want hij is idd niet de personage de personage die zich totaal uit zal wijden over Elinor. Maarrrrrr HOE iets gezegd word kan en hele grote rol spelen. Er hoeft soms maar weinig gezegd te worden om een idee te krijgen van gevoelens, of om jaloezie op te wekken. Daarbij zit het uiteraard in de persoon van Lucy om argwaan te zoeken achter alles wat haar 'toekomst' in gevaar zou kunnen brengen + ik vind dat zij jaloers aangelegd is. Er is dus maar weinig brandstof nodig, en uiteindelijk zal ze echt niet zo gek zijn. Dat Edward gevoelens heeft voor Elinor is duidelijk, en one way or the other zal dat toch ook voor Lucy merkbaar zijn.
By rosa
nu lees ik momenteel niet mee is S and S en het is alweer een tijdje geleden maar ben ik nou zo gek? Kan me helemaal niet herinneren dat Lucy jaloers was? Ik herinner me haar meer als niet zo heel erg slim en opmerkzaam, goedgelovig
By Sebazzel
rosa schreef:nu lees ik momenteel niet mee is S and S en het is alweer een tijdje geleden maar ben ik nou zo gek? Kan me helemaal niet herinneren dat Lucy jaloers was? Ik herinner me haar meer als niet zo heel erg slim en opmerkzaam, goedgelovig
Nee, Lucy Steele is alles behalve goedgelovig - ze is eerder manipulatief. Zodra Edward onterfd wordt, gaat ze er ook vrijwel direct vandoor met zijn broer, Robert. Ze zei ook tegen een servant van de Dashwoods dat ze met de heer Ferrars was getrouwd (en natuurlijk dachten ze dat daarmee EDWARD, en niet Robert werd bedoeld...)
That Lucy had certainly meant to deceive, to go off with a flourish of malice against him in her message by Thomas, was perfectly clear to Elinor; and Edward himself, now thoroughly enlightened on her character, had no scruple in believing her capable of the utmost meanness of wanton ill-nature. Though his eyes had been long opened, even before his acquaintance with Elinor began, to her ignorance and a want of liberality in some of her opinions—they had been equally imputed, by him, to her want of education; and till her last letter reached him, he had always believed her to be a well-disposed, good-hearted girl, and thoroughly attached to himself.
By Karenlee
Lucy Steele is een kleine kreng... :devil:
By rosa
:$ :$ Misschien moet ik toch maar meelezen, weet er helemaal niets meer van zie ik wel.
Maarja, laatste keer dat ik het gelezen heb zal ook wel zo'n 14 jaar geleden zijn
poeh. 'k word oud
By Diewertje
Interessante discussie...Edward zal inderdaad alleen in zijn beste bedoelingen opmerkingen over Elinor hebben gemaakt. Alhoewel, hij in het begin al verliefd op Elinor wordt...zal hij dan zoveel over haar aan Lucy Steele vertellen??? Misschien ook wel, in zijn onschuldigheid :^) .

Ik denk ook dat Lucy jaloers is op Elinor, maar waarom neemt ze haar dan in vertrouwen - vermomd als 'BFF'? Want Elinor zou net zo goed haar verloving kunnen doorvertellen. Of weet Lucy al dat Elinor dat nooit zou doen en wil ze het haar nog eens goed inwrijven en duidelijk maken dat Edward 'off-limits' is?

Het is duidelijk dat Lucy alleen met Edward Ferrars is verloofd vanwege zijn geld. Zij zal hem hebben overgehaald tot de geheime verbintenis en waarschijnlijk hoopt ze heel erg dat Mrs. Ferrars maar snel overlijdt.
By Karenlee
Mrs. Shakespeare schreef: Of weet Lucy al dat Elinor dat nooit zou doen en wil ze het haar nog eens goed inwrijven en duidelijk maken dat Edward 'off-limits' is?
Dat is het absoluut. De codes van 'confidence' in die dagen waren erg duidelijk en streng. Iets doorvertellen wat iemand jouw in vertrouwen had verteld was een van de meest dishhonarable dingen die je kon doen - in wat voor omstandigheden dan ook. Toen Lydie wegliep met Wickham in P&P, schrijft Jane zelfs aan Lizzie, "Poor Kitty has anger has anger for having concealed their attachment; but as it was a matter of confidence, one cannot wonder" en laat het gewoon daarbij.

Als Lucy niet al jaloers was over wat Edward over Elinor heeft verteld, is ze dat zeker nadat Sir John een grapje maakt over het feit dat de man Elinor het allerleukste vindt heeft een naam die met 'F' begint, en dan meteen daarna, “His name is Ferrars,” he said in an audible whisper, “but pray do not tell it, for it’s a great secret.” Zij gaat zo doelbewust als een piranha te werk om Elinor te laten weten dat Edward van haar is.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!