EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wat vind je van dit boek? Laat het hier weten!
By Sebazzel
Margaret Dashwood heeft, om het zo maar te zeggen, relatief weinig 'screen time'. Wat voegt zij volgens jullie toe aan het plot van S&S, of draagt ze bij aan de ontwikkeling van de personages?
By Alynia
Ik krijg van de eerste bladzijdes in ieder geval al de indruk dat zij zich heel erg optrekt aan Marianne.
Hoewel zo'n zusje die zich heel erg aan je optrekt irritant kan zijn, geeft het ook een bevestigend gevoel, dus ik kan me voorstellen dat zij daarmee Mariannes 'sensibility' versterkt.

Dat even uit de eerste pagina's die ik van de week weer gelezen heb ;)
By Karenlee
Eerlijk gezegd, heb ik nooit het gevoel gehad dat Margaret veel aan de plot toevoegd of bijdraagt.

In de meest recente films hebben ze haar gebruikt voor een beetje comic relief ("I might have to poison her" :rofl:), en - vooral - om Edward te positioneren als een Very Nice Young Man door hoe aardig hij is tegen haar. In het boek is er weinig 'aantrekkelijks' aan hem. He is verlegen, niet knap, en "has no peculiar graces of person or address". Waar komt dan dit 'growing attachment' dat opeens wordt beschreven aan de kant van Elinor vandaan? In de films hebben ze dat opgelost door zijn kindness aan Margaret, dat haar 'uit haar shell' lokt. Zo merkt Elinor op dat het wel een heel aardige iemand is, en kweekt haar eerste dankbaar en 'warme' gevoelens tegenover hem. Maar niet vergeten dat dit een compleet verzinsel is van de laatste twee films, en komt helemaal niet voor in het boek. Wat doet Margaret dus in het verhaal?

Mijn theorie? Zij zat er helemaal niet in tot Jane bij het punt in het schrijven kwam waar ze zich realiseerde dat Elinor en Marianne naar Londen zou (moeten) gaan met Mrs Jennings om de plot te voorderen. Maar Mrs Dashwood kon natuurlijk niet eenzaam in de cottage maanden achter elkaar achtergelaten worden! Dus, hups, nog een zus daarbij. Net oud genoeg om 'companionship' te geven aan haar moeder, maar net te jong om ook ontwikkeld te moeten raken in de zoektocht naar liefde die in S&S plaatsvindt. Zelfs met Margaret daarbij om achter te blijven twijfelt Elinor of haar moeder 'could spare them'. Zonder Margaret zou het echt ondenkbaar/onmogelijk zijn. Austen heeft toen zinnen die naar Margaret refereert hier en daar door het elders verwerkt, maar als je het bij elkaar opteelt, is er echt niet veel. Het meest dramatisch is dat zij meegaat met Marianne aan de oh-zo-belangrijke wandeling, maar dat is ook iets dat Marianne in haar eentje had kunnen doen. De aanwezigheid van Margaret verandert niets in die situatie. Zij is een handige plot device - nothing more.
By by a lady
Of ze later pas toegevoegd is, tsja daar kunnen we alleen naar gissen. Maar ik zie haar rol idd ook als een soort van 'tool' om verhaallijnen smooth te laten verlopen. Haar rol in de films is de vrolijke en grappige noot zijn. Vind ik trouwens een erg goede oplossing, want het stoort niet en 'on screen' zal ze toch wat meer moeten doen dan alleen aanwezig zijn. Sommige personages laten ze wel eens helemaal weg. Zoals Lady Middleton, voor zover ik me kan herinneren (kijkt stiekem op imdb) zat zij helemaal niet in de film uit 1995.
By Sebazzel
Bij Margaret heb ik zelf altijd het gevoel alsof ze nog voortstamt uit de tijd toen S&S nog de epistolary novel "Elinor and Marianne" was, en dat ze diende als jeugdige correspondente van Marianne. Zij is 13, Marianne eerst 16, en Elinor 19. Tussen alle meisjes zit 3 jaar verschil. Het lijkt mij logisch dat Marianne Margaret gebruikte als confidante (ze is immers een puber, en geen kind - evenals dat wij de 15-jarige Lydia ook niet meer zien als een kind) - als lezer weten wij dat Margaret ook veel meer lijkt op Marianne dan Elinor. Het lijkt mij dat Austen dan Marianne vanuit Londen brieven laat sturen naar haar zusje Margaret , en dat Elinor - die qua meningen en overtuigingen dichtbij de omniscient narrator staat - dient als een soort 'foil' hiervoor, en dat Austen ons de twee soorten brieven laat vergelijken met elkaar om een totaalplaatje van de situatie te krijgen. Ik weet niet of deze theorie van mij wel logisch is - maar het is gewoon een ideetje.

Wat Karen zegt is ook zeer aannemelijk, en haar theorie kan ook in de mijne gepast worden. :)
By Karenlee
*denkt er over na*

:?: Dus Margaret schrijft geen brieven zelf? Ze ontvangt ze gewoon? En aan wie stuurt Elinor haar brieven?
By Sebazzel
Karenlee schreef:*denkt er over na*

:?: Dus Margaret schrijft geen brieven zelf? Ze ontvangt ze gewoon? En aan wie stuurt Elinor haar brieven?
Ik ga het *proberen* uit te leggen. Marianne schrijft haar brieven aan Margaret - die in de huidige S&S in hoofdstuk 1 t/m 11 niet echt spreekt, maar wordt gepresenteerd als een soort 'companion' voor Marianne (wat later nog duidelijker wordt als ze samen met Marianne gaat wandelen). Later in het boek maakt Margaret ook veel 'shrewd' comments over money.

Maar dat even terzijde. Het is in S&S duidelijk dat Jane Austen/de narrator zich het meest identificeert met Elinor - haar meningen komen vaak overeen met die van de narrator. Ik denk dus dat Jane Austen enkele van Elinor's citaten uit haar brieven aan bijvoorbeeld Marianne en haar moeder heeft gebruikt, en die onpersoonlijker heeft gemaakt in de finalized version van S&S door ze in de mond van de narrator te leggen.

Wat ik dus denk over Margaret, is dat zij net als Elinor en Marianne brieven schreef, en diende als een soort foil voor beide personages (omdat ze naïever is dan zowel Marianne en Elinor), die net als in de finalized version van S&S soms nogal foute dingen zegt. Margaret is te jong om veel dingen te begrijpen - zoals veel puberende meisjes -, maar weet toch best veel, en zegt hierover ook teveel (tegen bijvoorbeeld Mrs Jennings) - hierdoor zorgt ze voor dingen die het plot voortdrijven.

In "Elinor and Marianne" was ze naar mijn mening dus iemand die zowel brieven schreef als ontving, zoals jij zegt een plot device, en ook iemand met een eigen stem en meningen - in S&S werd haar rol echter ingekort, maar wel behouden om de redenen die jij hebt aangevoerd.

Oh, en Elinor zou dan bijvoorbeeld brieven aan haar moeder sturen (waarin ze bijvoorbeeld haar vraagt aan Marianne te vragen over haar verloving aan Willoughby, &c), en mogelijk ook aan Margaret (maar waarover weet ik niet - er is volgens mij in S&S weinig Elinor-Margaret interactie)
By A Novel's Tune
Ik had dit onderwerp al gelezen voordat ik begon in het boek en eerst leek het me heel vreemd wat Karen zei. Maar naarmate ik verder kom raak ik ook steeds meer overtuigd dat Margaret er eerst gewoon helemaal niet in zat! Ze maakt hier en daar een losse opmerking maar verder is ze helemaal niet zo belangrijk. Alsof ze er echt is bijgeschreven naderhand. En het gekke van dit alles vind ik dan dat Jane zo geniaal was, maar dit halen wij er maar even uit :clap:

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!