EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wat vind je van dit boek? Laat het hier weten!
Inderdaad, zeker genoeg stof tot nadenken. Het zit me namelijk echt wel een beetje dwars. De manier waarop Marianne uiteindelijk terecht komt, voelt niet goed. Maar nu las ik in mijn versie van S&S (van Penguin Classics) achterin de 'Appendix: Original Penguin Classics, Introduction by Tony Tanner'. En deze man beschrijft eigenlijk precies zoals ik me voel aan het einde. Ik dacht ik deel het even met jullie, misschien voelen jullie je ook wel zo :) Hij schrijft:
This points to what is certainly the weakest part of the book - the way Marianne is disposed of at the end. She is married off to Brandon to complete a pattern, to satisfy that instinct for harmonious arranging which is a part of the structure both of that society and the book itself.
She [Marianne] is now safely 'placed' - in society, in the book. One can have at least two reactions to this. One can feel that there is something punitive in the taming of Marianne and all she embodies, indeed one might think that something is being vengefully stamped out. It is as though Jane Austen had gone out of her way to show that romantic feelings are utterly non-viable in society. [...] On the other hand one might, at the end, applaud the hardheaded realism which recognizes that the consolations of society are only achieved at the cost of a more or less rigorous curbing of the intensities of impulse and a disciplined diminishment in the indulgence of solitary emotional fantasies.
(Je kunt delen van de Appendix lezen op books.google.com)
Ik ben het helemaal eens met het eerste punt dat hij maakt (in mijn tweede quote). Ik heb het idee dat Marianne weg wordt gestopt omdat ze eigenlijk teveel 'sensibility' in zich heeft. Tony Tanner vergelijkt het met Wuthering Heights waar Cathy dood gaat. Het probleem is dat Jane Austen niet zomaar mensen laat doodgaan in haar boeken maar anders was het een goede oplossing geweest, volgens hem. Nou weet ik niet of ik dat wat vind, maar dit is het ook niet. Wat vinden jullie?
Als je Karen's standpunt over de plaats van romantiek in Jane's boeken in het achterhoofd houdt - dan is dit juist een heel goed voorbeeld dat dit bevestigt: Marianne is hopeloos verliefde geworden op Willoughby, is er met al haar gevoel en weinig verstand in gestort en is door Jane 'afgestrafd' door deze romance slecht te laten aflopen. En je kunt het misschien nog zover doortrekken door te zeggen dat ze daardoor ook met Brandon eindigt (als je van mening bent dat dit een slecht huwelijk is)....

Maar zelf ben ik ook van mening dat het huwelijk tussen Brandon en Marianne wel goed kan zijn. Beide hebben ze een grote liefde verloren en zijn daar weer bovenop gekomen, ouder en wijzer, en hebben dus zeer veel gemeen - zij het met minder 'sensibility' en meer 'sense'

Verder heb ik totaal geen medelijden met Willoughby, hij heeft iedereen slecht behandeld en heeft het verdiend om in een liefdeloos huwelijk opgesloten te zitten.
Hoewel dit inderdaad een einde is om over na te denken, denk ik net als Mrs. Shakespeare dat Colonel Brandon en Marianne helemaal gelukkig kunnen worden samen. Ze waren misschien in eerste instantie niet elkaars eerste keuze, en ze kiezen meer met 'sense' voor elkaar dan met de 'sensibility' waar Marianne in eerste instantie om bekend staat. Maar dat is toch juist een 'round character', wat de hoofdpersonen bij JA meestal zijn volgens mij? Ze maakt een ontwikkeling door, en hoewel bij haar de sensibility belangrijk zal blijven, ziet ze nu in dat een beetje sense ook belangrijk is om een huwelijk te laten slagen.
Nee, hoewel ik er eerst ook even moeite mee had geloof ik steeds meer dat ze WEL gelukkig worden samen. En dat de verhouding sense and sensibility bij hen juist precies goed zal zijn.
Alynia schreef:Nee, hoewel ik er eerst ook even moeite mee had geloof ik steeds meer dat ze WEL gelukkig worden samen. En dat de verhouding sense and sensibility bij hen juist precies goed zal zijn.
Dan hoop ik dat ik er vanzelf ook vrede mee krijg. Het is best lastig als je niet helemaal tevreden bent over het einde van een boek geschreven door je favoriete schrijfster! Ik zou me bijna schuldig voelen ;)
Het blijft toch meer gissen in dit boek dan bij de andere. Zou dit ook weer te maken hebben met het feit dat dit boek twee hoofdpersonen heeft. En om heel uitgebreid over het leven daarna van beide personages uit te wijden zou niet goed zijn voor het boek.
Ik vind dit geen bijster goede beschrijving van het einde van het boek( op de Nederlandse Wikipedia): Marianne voelt al snel wat voor Colonel Brandon en ook zij trouwen aan het eind.

Lekker makkelijk

Ik hoop niet dat een van jullie het geschreven heeft, en ik diegene nu beledig :$ . Ik vind het alleen ongenuanceerd.
Haha, tja maar daar is wikipedia voor. Die maken het lekker simpel zodat iedereen het snapt ;)
Ik heb weinig meer toe te voegen aan wat allemaal al gezegd/geschreven is. Ik heb het boek (eindelijk :$ ) uit en het einde vond ik teleurstellend. Ik moest nog een keer teruglezen, omdat ik het eerste huwelijk finaal had gemist. En dan Marianne en Brandon, ik weet het niet hoor. Ik had veel liever Elinor en Brandon samen gezien. Beide karakters spraken me het meeste aan. Ik voel me dan ook meer Elinor dan Marianne (maar dat is een ander draadje).

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!