EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wat vind je van dit boek? Laat het hier weten!
De meningen over het einde van Sense and Sensibility zijn verdeeld. Sommige critici menen dat het een droevig einde heeft, omdat Marianne niet met haar 'ware liefde' Willoughby kon eindigen, en Colonel Brandon zijn eigen 'ware liefde' (de moeder van zijn ward Eliza) is kwijtgeraakt. Als lezer weten we ook dat Willoughby is getrouwd met de snobistische, ietwat valse Miss Sophia Grey - en dat hij Marianne eeuwig zal blijven missen in zijn liefdeloze huwelijk
Willoughby could not hear of her marriage without a pang (...) Had he behaved with honour towards Marianne, he might at once have been happy and rich. That his repentance of misconduct, which thus brought its own punishment, was sincere, need not be doubted (...) For Marianne (...) he always retained that decided regard which interested him in every thing that befell her, and made her his secret standard of perfection in woman;
Austen zegt echter over Marianne echter wel het volgende:
Marianne could never love by halves; and her whole heart became, in time, as much devoted to her husband, as it had once been to Willoughby.
In hoeverre kunnen we dit als lezers al dan niet geloven - en zouden we het misschien liever anders gezien hebben?
Ik wil - en kan - het geloven. Willoughby is Marianne gewoon niet waard. Het is niet alleen dat hij kiest voor een rijke vrouw waarvan hij makkelijk en lekker lui kan leven, hij heeft geen gevoel van duty en honour. Ja, hij was wel verliefd op Marianne, maar als ze wel getrouwd waren hoe lang zou het duren voordat hij het vervelend vond dat hij niet genoeg geld had? En als je een man van geen duty of honour bent, zou je dan het leven van je vrouw behoorlijk zuur kunnen maken. En Marianne zegt zelf, "I never could have been happy with him, after knowing, as sooner or later I must have known, all this (over Eliza) - I should have had no confidence, no esteem. Nothing could have done it away to my feelings."

OK, misschien voelt ze niet in de eerste instantie de warm, romantische passie voor Brandon die ze voelde voor Willoughby, maar hij is iemand die een onveranderlijke liefde voor haar voelt. Haar happiness zal altijd een 'first object' voor hem zijn and he'll never let her down. Ik ben overtuigd - alles bij elkaar opgeteld - dat ze uiteindelijk een meer gelukkige leven zal hebben met Brandon.
Heej heej heej,
Willoughby had schuld, hij was al in de min (negatief fortuin) en Marian heeft helemaal geen geld, Notuurlijk was het verkeerd om een meisje van haar onschuld te beroven. en natuurlijk had hij daar een erfenis voor mogen missen. Neej eigenlijk heb ik een heel klein beetje met Will te doen
Ik weet niet of het zo zeer wispelteurig/fickle is. Dat zou betekenen dat 'ie gewoon zeer makkelijk van gedachten verandert. Bij Willoughby is het anders, en erger. Hij houdt nog van Marianne, maar hij is zwak - oppervlakkig en zwak en zonder eer. In alle opzichten, on-eer-lijk.
Inderdaad. Hij speelt met gevoelens, en kiest uiteindelijk voor het gemak van geld in plaats van de liefde. Zo iemand verdient haar gewoon niet! En omdat de liefde met Brandon veel rustiger gegroeid is, is deze volgens mij ook veel sterker. (net als met planten, als die rustig groeien zitten de wortels ook veel dieper)
Alynia schreef:Inderdaad. Hij speelt met gevoelens, en kiest uiteindelijk voor het gemak van geld in plaats van de liefde. Zo iemand verdient haar gewoon niet! En omdat de liefde met Brandon veel rustiger gegroeid is, is deze volgens mij ook veel sterker. (net als met planten, als die rustig groeien zitten de wortels ook veel dieper)
Wat een mooie vergelijking! Ik ben het er trouwens ook mee eens - had deze discussievraag op een andere website gelezen, en het leek me wel interessant hem hier te stellen.. :) Alhoewel ik moet toegeven dat ik toch wel een beetje medelijden heb met Willoughby - maar hij heeft natuurlijk alle schade op zichzelf berokkend, wat mijn medelijden dus wel weer enorm inperkt. En Austen heeft nogal de neiging de 'slechte' personages ook te bestraffen, maar dan wel op een realistische manier. Waar andere schrijvers ze zouden laten sterven o.i.d., vertelt Austen ons gewoon ietwat sardonisch dat Willoughby toch nog wel gelukkige momenten had ('his wife was not always out of humour'), zich niet terugtrok uit society en toch nog genoeg deed. Dus hij heeft toch een happy ending of sorts - nou ja, 'happy' - het is maar hoe je het wil bekijken.
Alynia schreef:En omdat de liefde met Brandon veel rustiger gegroeid is, is deze volgens mij ook veel sterker. (net als met planten, als die rustig groeien zitten de wortels ook veel dieper)
Oh, die vind ik ook een heel mooie vergelijking!
Bas, ik ben het idd met je eens dat het einde anders is dan bij de andere boeken waar de liefde er (voor die tijd dan he) wat meer er van af springt. Dit is wat behoudender....in eerste opzicht. Maar als je dan bedenkt dat ze later ook gewoon hele diepe gevoelens heeft voor Brandon dan is dat ook heel mooi.....maar subtieler. In vergelijking met de overdreven en uitbundige vorm van liefde met Willoughby dan komt het wellicht dan wat minder over als echte liefde. Liefde kent vele vormen.

En Willoughby is onberekenbaar, als hij zijn hart gevolgd had (was zijn karakter wellicht van een heel ander soort geweest), dan was hij daarna zo'n type geweest dat teveel geld uit geeft waardoor ze in de schulden komen. Waardoor er veel frictie en ergernissen ontstaan, waardoor hij haar misschien wel verlaat. Wat heb je dan....ellende in zijn ergste soort. Dat kan niet meer hersteld worden, je bent getrouwd en zit aan elkaar vast voor de rest van je lange ellendige leven.
Maar toch, even al het ge-Willoughby vs. Brandon aan de kant. Ik vind het einde van S&S toch wel het einde waar ik het meeste over na denk. Nou heb ik nog niet alles van Jane Austen gelezen maar volgens mij is dit vrij uniek, toch? Ik bedoel, dat je als lezer niet helemaal weet of je hier nou blij mee bent of niet. In de films draaien ze het veel meer om. Daar is Willoughby gewoon de slechterik en Brandon de ware. Maar in het boek ligt dit er veel minder dik op. En daarom ben ik het ook wel met *Lenneke* :lol: eens dat alles hier wat behoudender is.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!