EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
By Karenlee
Veel zijn al bekend met het boek, maar ik kan me ook voorstellen dat er wellicht mensen zijn die hun weg hier hebben gevonden vanwege de verfilming(en). Zo ja, ben ik extra benieuwd naar hun 'algemene' indrukken van het boek als je het vergelijk met de films.
By Hetty
Momenteel lees ik 'alles' op dit forum van P&P, dus bestaat er kans dat ik zomaar als nieuweling een oud topic naar boven haal. Ik hoop niet dat jullie dat erg vinden?!?!?!

Ik schijn ooit P&P te hebben gelezen van de bieb. Het enigste dat ik ervan heb onthouden is de naam Darcy. In de TV gids zag ik wel eens "Pride and Prejudice" staan maar had geen idee waar het over zou gaan. Mijn Engels was nooit zo geweldig. (Maar het wordt nu beter, nu ik mezelf dwing om jullie quotes te lezen bijv.!).
Een poosje terug was de verfilming van 2005 op TV en daarvan zag ik het laatste half uur. Samen met mijn dochter hadden we er lol om.
Dat was de aanleiding om in de Bieb te gaan zoeken naar het boek. Het moest deze keer van een andere Bieb komen, maar de TV serie uit 1995 hadden ze wel. Die heb ik geleend.
Toen het boek er was heb ik afwisselend gelezen en gekeken. Op een gegeven ogenblik was ik een dag alleen thuis, met veel regen buiten, en heb ik de HELE SERIE achter elkaar afgekeken. En ik was verkocht!!!!
Het boek en de tv-serie pasten mooi bij elkaar.

Later heb ik de DVD van 2005 gekocht en bekeken > ook mooi, maar wat vrijer bewerkt.

Intussen heb ik het boek ook aangeschaft (zelfs 2x zoals ik in een topic schreef), en ik denk al wel 4x gelezen. Hoezo verslaafd!
Wat zo mooi is, is dat je steeds iets nieuws ontdekt. (En dan lees ik het in het Nederlands, in het Engels is het volgens jullie nog beter!).

Ik las zojuist jullie ervaringen met verschillende quotes uit het boek > herkenbaar. De humor van Mr. Bennet en Lizzy. De grappige Mrs. Bennet, en Mr. Collins.
De sluwe Mr. Wickham, die prachtige half-waarheden kan vertellen, Mr. Bingly is een lieverd, en Caroline Bingly een opportunist. Mr. Darcy een lieve, verlegen, trotse, rijke jongeling die zo te zien weinig tegenslagen gewend is, hoewel zijn toestanden met Mr. Wickham toch e.e.a. hebben laten zien van alles wat er verkeerd kan gaan.
Prachtige karakters. Geweldig beschreven. Echt een boek dat ik nog vaak zal lezen.

Groetjes Hetty
By -eliza-
Ik lees het voor mijn profielwerkstuk, maar ik had het eigenlijk minder leuk verwacht. Ik vind het eigenlijk een heel leuk boek tot nu toe (ik ben honderd pagina's op weg) ook al stop ik wel na elk hoofdstuk om op te schrijven waar het over ging (immers, ik moet er een onderzoek over doen). Zoals Hetty ook al zegt: de humor van Mr Bennet en Elizabeth. Ik vond Mr Collins in het begin echt verschrikkelijk, maar die wordt nu (na de proposal) beter. Mr Darcy vind ik eigenlijk wel een plezante man, net als Mr Bingley, maar mss is dat omdat ik de film al gezien heb (uit 2005). Ik zou trouwens echt geen (moderne versie van) Mrs Bennet als moeder will hebben :O Mijn ervaring tot nu toe is positief dus!
Hoi eliza en Hetty,
een leuke aanvulling, en een goed kijkje in de keuken van de humor van Jane Austen, geeft Robert Rodi in zijn blog: http://bitchinabonnet.blogspot.com/2009 ... chive.html
Hij leest het boek, en geeft op elke paar hoofdstukken commentaar. Erg grappig om te lezen, soms wat lastiger Engels.

p.s. Karin, als dit comment niet in dit topic past, verplaats dan maar ;-)
By -eliza-
Ik heb P&P net uit en ik heb er echt van genoten. Eerst moest ik echt inkomen en las ik vrij langzaam, maar toen las ik echt snel en vond ik het echt heel leuk. Heel mooi verhaal. Mr Darcy is echt lief :)
Trouwens... er zit toch in het boek helemaal geen 'lake scène' of heb ik daar nou overheen gelezen...
By Karenlee
LOL! Nee, Eliza - er zat inderdaad helemaal geen Lake Scene in het boek. Dat was een toevoeging dat de screenwriter Andrew Davies (een van de meesters IMO in het vertalen van Austen van de pagina naar de scherm) heeft gedaan om Darcy meer menselijk, lief en... eh... sexy te maken. Hij vondt het nodig voor de verfilming, en ik geef hem helemaal gelijk!
Laatst gewijzigd door Karenlee op 31 aug 2011 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
By Mrs. Murdock
[quote="Karenlee] Dat was een toevoeging dat de screenwriter Andrew Davies (een van de meesters IMO in het vertalen van Austen van de pagina naar de scherm) heeft gedaan om Darcy meer menselijk, lief en... eh... sexy te maken. Hij vondt het nodig voor de verfilming, en ik geef hem helemaal gelijk![/quote]
Whaa wie niet!? :inlove:
By -eliza-
Ah, vandaar. Ik was al een beetje in de war. Maar ik moet zeggen dat ik nu ook wel verslingerd geraakt ben aan Jane Austen. Ik ga sowieso volgend jaar iets met Engels studeren en dan kan ik de rest wel lezen. Nu eerst verder in Sense and Sensibility.
Ik vind de schrijfstijl van het boek wel heel erg leuk.. niet eens zo saai, literatuurachtig :P

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!